Construcción del discurso como base para generación de nuevo conocimiento en la educación superior

The experience of research involves the requirement of training and knowledge, mediated at the same time under a series of characteristics of who performs the generation of knowledge exercise. The present reflection develops three topics that go from the empirical dispositions of the researcher to t...

Full description

Autores:
Forero-Buitrago, Samuel
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/20776
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1809
Palabra clave:
Research
Discourse
Knowledge
Thesis
Competences
Advanced Education
Investigación
Discurso
Conocimiento
Tesis
Competencias
Educación avanzada
Recherche
Discours
Connaissances
Thèse
Compétences
Formation avancée
Pesquisa
Discurso
Conhecimento
Tese
Competências
Educação avançada
Rights
License
Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id SANTTOMAS2_285e3b14afdda9fc181fddf10016b172
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/20776
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Construcción del discurso como base para generación de nuevo conocimiento en la educación superior
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Construction of discourse as the basis for generating new knowledge in higher education
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv Construction du discours en tant que base pour la génération de nouvelles connaissances dans l’enseignement supérieur
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Construção do discurso como base para geração de novos conhecimentos no ensino superior
title Construcción del discurso como base para generación de nuevo conocimiento en la educación superior
spellingShingle Construcción del discurso como base para generación de nuevo conocimiento en la educación superior
Research
Discourse
Knowledge
Thesis
Competences
Advanced Education
Investigación
Discurso
Conocimiento
Tesis
Competencias
Educación avanzada
Recherche
Discours
Connaissances
Thèse
Compétences
Formation avancée
Pesquisa
Discurso
Conhecimento
Tese
Competências
Educação avançada
title_short Construcción del discurso como base para generación de nuevo conocimiento en la educación superior
title_full Construcción del discurso como base para generación de nuevo conocimiento en la educación superior
title_fullStr Construcción del discurso como base para generación de nuevo conocimiento en la educación superior
title_full_unstemmed Construcción del discurso como base para generación de nuevo conocimiento en la educación superior
title_sort Construcción del discurso como base para generación de nuevo conocimiento en la educación superior
dc.creator.fl_str_mv Forero-Buitrago, Samuel
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Forero-Buitrago, Samuel
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Research
Discourse
Knowledge
Thesis
Competences
Advanced Education
topic Research
Discourse
Knowledge
Thesis
Competences
Advanced Education
Investigación
Discurso
Conocimiento
Tesis
Competencias
Educación avanzada
Recherche
Discours
Connaissances
Thèse
Compétences
Formation avancée
Pesquisa
Discurso
Conhecimento
Tese
Competências
Educação avançada
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Investigación
Discurso
Conocimiento
Tesis
Competencias
Educación avanzada
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv Recherche
Discours
Connaissances
Thèse
Compétences
Formation avancée
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv Pesquisa
Discurso
Conhecimento
Tese
Competências
Educação avançada
description The experience of research involves the requirement of training and knowledge, mediated at the same time under a series of characteristics of who performs the generation of knowledge exercise. The present reflection develops three topics that go from the empirical dispositions of the researcher to the demand of the elaborated and structured discourse. For this purpose, initially, some antecedents that shape the daily life of the investigation are addressed. Next, the construction and legitimacy of the discourses that shape an institutionality of knowledge. Finally, it is interesting to gather the experience of the researcher in the elaboration of the research work in the processes of advanced education.
publishDate 2019
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2019-11-27
dc.type.spa.fl_str_mv texto
dc.type.fra.fl_str_mv texte
dc.type.por.fl_str_mv texto
dc.type.eng.fl_str_mv text
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1809
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1809
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1809/1616
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 24 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 24 ; 14-26
2011-0472
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026339902029824
spelling Forero-Buitrago, Samuel2019-11-27http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1809The experience of research involves the requirement of training and knowledge, mediated at the same time under a series of characteristics of who performs the generation of knowledge exercise. The present reflection develops three topics that go from the empirical dispositions of the researcher to the demand of the elaborated and structured discourse. For this purpose, initially, some antecedents that shape the daily life of the investigation are addressed. Next, the construction and legitimacy of the discourses that shape an institutionality of knowledge. Finally, it is interesting to gather the experience of the researcher in the elaboration of the research work in the processes of advanced education.La experiencia de la investigación comporta la exigencia de formación y de conocimientos, mediada a la vez bajo una serie de características de quien realiza el ejercicio de la generación del conocimiento. La presente reflexión desarrolla tres temas que van desde las disposiciones empíricas del investigador hasta la exigencia del discurso elaborado y estructurado. Para tal propósito, en principio se abordan algunos antecedentes que configuran la cotidianidad de la investigación. Seguidamente, la construcción y legitimidad de los discursos que configuran una institucionalidad del conocimiento. Por último, es interesante recoger la experiencia del investigador en la elaboración de los trabajos de investigación en los procesos de la educación avanzada.L’expérience de la recherche implique l’exigence de formation et de connaissances, intervenue à la fois par une série de caractéristiques de celui qui réalise l’exercice de la génération de connaissances. La présente réflexion développe trois thèmes qui vont des dispositions empiriques du chercheur jusqu´ à la demande du discours élaboré et structuré. À ce propos, certains antécédents qui forment la vie quotidienne de l’enquête sont en principe abordés. Ensuite, la construction et la légitimité des discours qui structure une institutionnalité du savoir. Enfin, il est intéressant de rassembler l’expérience du chercheur dans l’élaboration des projets de recherche sur les processus de l’enseignement supérieur.A experiência da pesquisa envolve a exigência de treinamento e conhecimento, mediada ao mesmo tempo sob uma série de características de quem realiza o exercício da geração de conhecimento. A presente reflexão desenvolve três temas que vão desde as disposições empíricas do pesquisador até a exigência do discurso elaborado e estruturado. Para este propósito, em princípio, alguns antecedentes que moldam o cotidiano da investigação são abordados. Em seguida, a construção e legitimidade dos discursos que configuram uma institucionalidade do conhecimento. Por fim, é interessante reunir a experiência do pesquisador na elaboração do trabalho de pesquisa nos processos de educação avançada.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1809/1616Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 24 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 24 ; 14-262011-0472Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Construcción del discurso como base para generación de nuevo conocimiento en la educación superiorConstruction of discourse as the basis for generating new knowledge in higher educationConstruction du discours en tant que base pour la génération de nouvelles connaissances dans l’enseignement supérieurConstrução do discurso como base para geração de novos conhecimentos no ensino superiortextotextetextotextinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1ResearchDiscourseKnowledgeThesisCompetencesAdvanced EducationInvestigaciónDiscursoConocimientoTesisCompetenciasEducación avanzadaRechercheDiscoursConnaissancesThèseCompétencesFormation avancéePesquisaDiscursoConhecimentoTeseCompetênciasEducação avançada11634/20776oai:repository.usta.edu.co:11634/207762023-07-14 16:27:58.502metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co