La comprensión de lectura y el mundo que me rodea

This article evidences the project carried out to strengthen reading comprehension through the application of seven research workshops based on theories related to reading, reading comprehension, artistic expressions, cultural identity, multiple intelligences, context and sociocultural theory. These...

Full description

Autores:
Medina-Higuera, Sandra Lilibeth
Rodríguez-Corredor, Luz Dary
Arciniegas-Rodríguez, William
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/20779
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1812
Palabra clave:
Reading
Reading Comprehension
Cultural Identity
Context
Lectura
Comprensión lectora
Identidad cultural
Contexto
Lecture
Compréhension à la lecture
Identité culturelle
Contexte
Leitura
Compreensão de leitura
Iidentidade cultural
Contexto
Rights
License
Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id SANTTOMAS2_281d3254b4637e948441bd9ffff68d05
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/20779
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv La comprensión de lectura y el mundo que me rodea
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Reading comprehension and the world around me
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv La compréhension de la lecture et le monde qui m’entoure
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Compreensão de leitura e o mundo ao meu redor
title La comprensión de lectura y el mundo que me rodea
spellingShingle La comprensión de lectura y el mundo que me rodea
Reading
Reading Comprehension
Cultural Identity
Context
Lectura
Comprensión lectora
Identidad cultural
Contexto
Lecture
Compréhension à la lecture
Identité culturelle
Contexte
Leitura
Compreensão de leitura
Iidentidade cultural
Contexto
title_short La comprensión de lectura y el mundo que me rodea
title_full La comprensión de lectura y el mundo que me rodea
title_fullStr La comprensión de lectura y el mundo que me rodea
title_full_unstemmed La comprensión de lectura y el mundo que me rodea
title_sort La comprensión de lectura y el mundo que me rodea
dc.creator.fl_str_mv Medina-Higuera, Sandra Lilibeth
Rodríguez-Corredor, Luz Dary
Arciniegas-Rodríguez, William
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Medina-Higuera, Sandra Lilibeth
Rodríguez-Corredor, Luz Dary
Arciniegas-Rodríguez, William
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Reading
Reading Comprehension
Cultural Identity
Context
topic Reading
Reading Comprehension
Cultural Identity
Context
Lectura
Comprensión lectora
Identidad cultural
Contexto
Lecture
Compréhension à la lecture
Identité culturelle
Contexte
Leitura
Compreensão de leitura
Iidentidade cultural
Contexto
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Lectura
Comprensión lectora
Identidad cultural
Contexto
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv Lecture
Compréhension à la lecture
Identité culturelle
Contexte
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv Leitura
Compreensão de leitura
Iidentidade cultural
Contexto
description This article evidences the project carried out to strengthen reading comprehension through the application of seven research workshops based on theories related to reading, reading comprehension, artistic expressions, cultural identity, multiple intelligences, context and sociocultural theory. These theories seek to exploit the information about the environment that serves as a means for the development of this innovative didactic strategy that contributes to the improvement of educational processes of the eighth grade in the José Miguel Silva Plazas Technical Institute in the rural area of the Municipality of Duitama, Boyacá. By implementing the strategy, there was evident progress in some students regarding their role as participants of their cultural context. Their attitude towards reading comprehension was more critical, reflective, evaluative and creative; Students’ direct experiences with their environment, enhance learning processes, making this a significant process that enriches their integral formation.
publishDate 2019
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2019-11-27
dc.type.spa.fl_str_mv texto
dc.type.fra.fl_str_mv texte
dc.type.por.fl_str_mv texto
dc.type.eng.fl_str_mv text
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1812
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1812
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1812/1619
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 24 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 24 ; 71-83
2011-0472
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026412663767040
spelling Medina-Higuera, Sandra LilibethRodríguez-Corredor, Luz DaryArciniegas-Rodríguez, William2019-11-27http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1812This article evidences the project carried out to strengthen reading comprehension through the application of seven research workshops based on theories related to reading, reading comprehension, artistic expressions, cultural identity, multiple intelligences, context and sociocultural theory. These theories seek to exploit the information about the environment that serves as a means for the development of this innovative didactic strategy that contributes to the improvement of educational processes of the eighth grade in the José Miguel Silva Plazas Technical Institute in the rural area of the Municipality of Duitama, Boyacá. By implementing the strategy, there was evident progress in some students regarding their role as participants of their cultural context. Their attitude towards reading comprehension was more critical, reflective, evaluative and creative; Students’ direct experiences with their environment, enhance learning processes, making this a significant process that enriches their integral formation.El presente artículo evidencia el proyecto realizado para fortalecer la comprensión lectora mediante la aplicación de siete talleres investigativos con base en teorías relacionadas con lectura, comprensión de lectura, expresiones artísticas, identidad cultural, inteligencias múltiples, contexto y teoría sociocultural. Estas teorías pretenden aprovechar la información sobre el entorno que sirve como medio para el desarrollo de esta estrategia didáctica innovadora que aporta al mejoramiento de los procesos educativos del grado octavo en el Instituto Técnico José Miguel Silva Plazas de la zona rural del Municipio de Duitama, Boyacá. Al implementar la estrategia se evidenció un notorio progreso en algunos estudiantes respecto a su papel de vivenciadores de su contexto cultural. Su actitud frente a la comprensión lectora fue más crítica, reflexiva, valorativa y creativa ; las experiencias directas de los estudiantes con su entorno potencian los procesos de aprendizaje, haciendo de este un proceso significativo que enriquece su formación integral.Cet article met en évidence le projet mené pour renforcer la compréhension en lecture grâce à la mise en oeuvre de sept ateliers de recherche basés sur des théories liées à la lecture, la compréhension en lecture, les expressions artistiques, l’identité culturelle, les intelligences multiples, le contexte et la théorie socioculturelle. Ces théories ont pour but de profiter de l’information de leur entourage qui sert de moyen de développement de cette stratégie didactique innovante. Elle contribue à l’amélioration des processus éducatifs de huitième année de l’Institut technique José Miguel Silva Plazas, dans la zone rurale de la municipalité de Duitama, Boyacá (Colombie). En mettant en oeuvre la stratégie, on a observé notamment du progrès dans quelques étudiants, par rapport à leur rôle en tant que participants de leur contexte culturel. Son attitude à l’égard de la compréhension de la lecture a été plus critique, réfléchie, évaluative et créative. Les expériences directes des élèves avec leur entourage améliorent les processus d’apprentissage, ce qui en fait un processus important qui enrichit leur formation intégrale.Este artigo evidencia o projeto realizado para fortalecer a compreensão leitora por meio da aplicação de sete oficinas de pesquisa baseadas em teorias relacionadas à leitura, compreensão de leitura, expressões artísticas, identidade cultural, inteligências múltiplas, contexto e teoria sociocultural. Essas teorias pretendem tirar proveito de informações sobre o meio ambiente que servem como meio para desenvolver essa inovadora estratégia didática que contribui para a melhoria dos processos educacionais da oitava série no Instituto Técnico José Miguel Silva Plazas na área rural do município de Duitama, Boyacá. Ao executar a estratégia, houve progresso evidente em alguns alunos em relação ao seu papel como participantes de seu contexto cultural. Sua atitude em relação à compreensão de leitura foi mais crítica, reflexiva, avaliativa e criativa; As experiências diretas dos alunos com o ambiente aumentam os processos de aprendizagem, tornando este um processo significativo que enriquece sua formação integralapplication/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1812/1619Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 24 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 24 ; 71-832011-0472Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2La comprensión de lectura y el mundo que me rodeaReading comprehension and the world around meLa compréhension de la lecture et le monde qui m’entoureCompreensão de leitura e o mundo ao meu redortextotextetextotextinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1ReadingReading ComprehensionCultural IdentityContextLecturaComprensión lectoraIdentidad culturalContextoLectureCompréhension à la lectureIdentité culturelleContexteLeituraCompreensão de leituraIidentidade culturalContexto11634/20779oai:repository.usta.edu.co:11634/207792023-07-14 16:27:59.256metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co