La comprensión de lectura y el mundo que me rodea
This article evidences the project carried out to strengthen reading comprehension through the application of seven research workshops based on theories related to reading, reading comprehension, artistic expressions, cultural identity, multiple intelligences, context and sociocultural theory. These...
- Autores:
-
Medina-Higuera, Sandra Lilibeth
Rodríguez-Corredor, Luz Dary
Arciniegas-Rodríguez, William
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/20779
- Palabra clave:
- Reading
Reading Comprehension
Cultural Identity
Context
Lectura
Comprensión lectora
Identidad cultural
Contexto
Lecture
Compréhension à la lecture
Identité culturelle
Contexte
Leitura
Compreensão de leitura
Iidentidade cultural
Contexto
- Rights
- License
- Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id |
SANTTOMAS2_281d3254b4637e948441bd9ffff68d05 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/20779 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
La comprensión de lectura y el mundo que me rodea |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Reading comprehension and the world around me |
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv |
La compréhension de la lecture et le monde qui m’entoure |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
Compreensão de leitura e o mundo ao meu redor |
title |
La comprensión de lectura y el mundo que me rodea |
spellingShingle |
La comprensión de lectura y el mundo que me rodea Reading Reading Comprehension Cultural Identity Context Lectura Comprensión lectora Identidad cultural Contexto Lecture Compréhension à la lecture Identité culturelle Contexte Leitura Compreensão de leitura Iidentidade cultural Contexto |
title_short |
La comprensión de lectura y el mundo que me rodea |
title_full |
La comprensión de lectura y el mundo que me rodea |
title_fullStr |
La comprensión de lectura y el mundo que me rodea |
title_full_unstemmed |
La comprensión de lectura y el mundo que me rodea |
title_sort |
La comprensión de lectura y el mundo que me rodea |
dc.creator.fl_str_mv |
Medina-Higuera, Sandra Lilibeth Rodríguez-Corredor, Luz Dary Arciniegas-Rodríguez, William |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Medina-Higuera, Sandra Lilibeth Rodríguez-Corredor, Luz Dary Arciniegas-Rodríguez, William |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Reading Reading Comprehension Cultural Identity Context |
topic |
Reading Reading Comprehension Cultural Identity Context Lectura Comprensión lectora Identidad cultural Contexto Lecture Compréhension à la lecture Identité culturelle Contexte Leitura Compreensão de leitura Iidentidade cultural Contexto |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Lectura Comprensión lectora Identidad cultural Contexto |
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv |
Lecture Compréhension à la lecture Identité culturelle Contexte |
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv |
Leitura Compreensão de leitura Iidentidade cultural Contexto |
description |
This article evidences the project carried out to strengthen reading comprehension through the application of seven research workshops based on theories related to reading, reading comprehension, artistic expressions, cultural identity, multiple intelligences, context and sociocultural theory. These theories seek to exploit the information about the environment that serves as a means for the development of this innovative didactic strategy that contributes to the improvement of educational processes of the eighth grade in the José Miguel Silva Plazas Technical Institute in the rural area of the Municipality of Duitama, Boyacá. By implementing the strategy, there was evident progress in some students regarding their role as participants of their cultural context. Their attitude towards reading comprehension was more critical, reflective, evaluative and creative; Students’ direct experiences with their environment, enhance learning processes, making this a significant process that enriches their integral formation. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2019-11-27 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
texto |
dc.type.fra.fl_str_mv |
texte |
dc.type.por.fl_str_mv |
texto |
dc.type.eng.fl_str_mv |
text |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1812 |
url |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1812 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1812/1619 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 24 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 24 ; 71-83 2011-0472 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Quaestiones Disputatae: temas en debate |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026412663767040 |
spelling |
Medina-Higuera, Sandra LilibethRodríguez-Corredor, Luz DaryArciniegas-Rodríguez, William2019-11-27http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1812This article evidences the project carried out to strengthen reading comprehension through the application of seven research workshops based on theories related to reading, reading comprehension, artistic expressions, cultural identity, multiple intelligences, context and sociocultural theory. These theories seek to exploit the information about the environment that serves as a means for the development of this innovative didactic strategy that contributes to the improvement of educational processes of the eighth grade in the José Miguel Silva Plazas Technical Institute in the rural area of the Municipality of Duitama, Boyacá. By implementing the strategy, there was evident progress in some students regarding their role as participants of their cultural context. Their attitude towards reading comprehension was more critical, reflective, evaluative and creative; Students’ direct experiences with their environment, enhance learning processes, making this a significant process that enriches their integral formation.El presente artículo evidencia el proyecto realizado para fortalecer la comprensión lectora mediante la aplicación de siete talleres investigativos con base en teorías relacionadas con lectura, comprensión de lectura, expresiones artísticas, identidad cultural, inteligencias múltiples, contexto y teoría sociocultural. Estas teorías pretenden aprovechar la información sobre el entorno que sirve como medio para el desarrollo de esta estrategia didáctica innovadora que aporta al mejoramiento de los procesos educativos del grado octavo en el Instituto Técnico José Miguel Silva Plazas de la zona rural del Municipio de Duitama, Boyacá. Al implementar la estrategia se evidenció un notorio progreso en algunos estudiantes respecto a su papel de vivenciadores de su contexto cultural. Su actitud frente a la comprensión lectora fue más crítica, reflexiva, valorativa y creativa ; las experiencias directas de los estudiantes con su entorno potencian los procesos de aprendizaje, haciendo de este un proceso significativo que enriquece su formación integral.Cet article met en évidence le projet mené pour renforcer la compréhension en lecture grâce à la mise en oeuvre de sept ateliers de recherche basés sur des théories liées à la lecture, la compréhension en lecture, les expressions artistiques, l’identité culturelle, les intelligences multiples, le contexte et la théorie socioculturelle. Ces théories ont pour but de profiter de l’information de leur entourage qui sert de moyen de développement de cette stratégie didactique innovante. Elle contribue à l’amélioration des processus éducatifs de huitième année de l’Institut technique José Miguel Silva Plazas, dans la zone rurale de la municipalité de Duitama, Boyacá (Colombie). En mettant en oeuvre la stratégie, on a observé notamment du progrès dans quelques étudiants, par rapport à leur rôle en tant que participants de leur contexte culturel. Son attitude à l’égard de la compréhension de la lecture a été plus critique, réfléchie, évaluative et créative. Les expériences directes des élèves avec leur entourage améliorent les processus d’apprentissage, ce qui en fait un processus important qui enrichit leur formation intégrale.Este artigo evidencia o projeto realizado para fortalecer a compreensão leitora por meio da aplicação de sete oficinas de pesquisa baseadas em teorias relacionadas à leitura, compreensão de leitura, expressões artísticas, identidade cultural, inteligências múltiplas, contexto e teoria sociocultural. Essas teorias pretendem tirar proveito de informações sobre o meio ambiente que servem como meio para desenvolver essa inovadora estratégia didática que contribui para a melhoria dos processos educacionais da oitava série no Instituto Técnico José Miguel Silva Plazas na área rural do município de Duitama, Boyacá. Ao executar a estratégia, houve progresso evidente em alguns alunos em relação ao seu papel como participantes de seu contexto cultural. Sua atitude em relação à compreensão de leitura foi mais crítica, reflexiva, avaliativa e criativa; As experiências diretas dos alunos com o ambiente aumentam os processos de aprendizagem, tornando este um processo significativo que enriquece sua formação integralapplication/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1812/1619Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 24 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 24 ; 71-832011-0472Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2La comprensión de lectura y el mundo que me rodeaReading comprehension and the world around meLa compréhension de la lecture et le monde qui m’entoureCompreensão de leitura e o mundo ao meu redortextotextetextotextinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1ReadingReading ComprehensionCultural IdentityContextLecturaComprensión lectoraIdentidad culturalContextoLectureCompréhension à la lectureIdentité culturelleContexteLeituraCompreensão de leituraIidentidade culturalContexto11634/20779oai:repository.usta.edu.co:11634/207792023-07-14 16:27:59.256metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |