La memoria como eje de cambio social en la escuela

This review article corresponds to the definition and relationship that exists between memory and history, contemplating the postulates of several authors who understand the places in which it has been enrolled and the recognition of the specific characteristics of individual and collective memory....

Full description

Autores:
Valencia Murillo, Angélica María
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/39433
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/3555
http://hdl.handle.net/11634/39433
Palabra clave:
memory
history
education
social change
memoria
historia
educación
cambio social
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTTOMAS2_270bc4e472ba335bd645ade2511cb6af
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/39433
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Valencia Murillo, Angélica María2022-01-18T16:02:36Z2022-01-18T16:02:36Z2016-07-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/3555http://hdl.handle.net/11634/39433This review article corresponds to the definition and relationship that exists between memory and history, contemplating the postulates of several authors who understand the places in which it has been enrolled and the recognition of the specific characteristics of individual and collective memory. Memory has been a line of work that aims for social change and the construction of the historical memory, as well as the conceptual and pragmatic appropriation of a history of the memories, because it is necessary that education dignifies identities and strengthen efforts ofknowledge about the actual events that have transpired in the course of historyEste artículo de revisión corresponde a la definición y relación que existe entre memoria e historia, contemplando los postulados de varios autores que  comprenden los lugares en los que se ha inscrito la memoria y el reconocimiento de las características de la memoria individual y colectiva. La memoria ha sido un eje de trabajo que propende por el cambio social y la construcción de la memoria histórica, así como a la apropiación conceptual y pragmática de una historia de las memorias, pues es necesario que la educación dignifique identidades y afiance esfuerzos de conocimiento sobre los reales acontecimientos que han trascurrido a lo largo de la historia.application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/3555/pdfCampos en Ciencias Sociales; Vol. 4 Núm. 2: Discursos visuales y Sociedad; 149 - 165Campos en Ciencias Sociales; Vol. 4 No. 2: Visual discourses and Society; 149 - 1652500-66812339-3688La memoria como eje de cambio social en la escuelaMemory as axis of social change in the schoolinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1memoryhistoryeducationsocial changememoriahistoriaeducacióncambio socialhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/39433oai:repository.usta.edu.co:11634/394332023-07-14 16:08:59.718metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv La memoria como eje de cambio social en la escuela
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Memory as axis of social change in the school
title La memoria como eje de cambio social en la escuela
spellingShingle La memoria como eje de cambio social en la escuela
memory
history
education
social change
memoria
historia
educación
cambio social
title_short La memoria como eje de cambio social en la escuela
title_full La memoria como eje de cambio social en la escuela
title_fullStr La memoria como eje de cambio social en la escuela
title_full_unstemmed La memoria como eje de cambio social en la escuela
title_sort La memoria como eje de cambio social en la escuela
dc.creator.fl_str_mv Valencia Murillo, Angélica María
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Valencia Murillo, Angélica María
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv memory
history
education
social change
topic memory
history
education
social change
memoria
historia
educación
cambio social
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv memoria
historia
educación
cambio social
description This review article corresponds to the definition and relationship that exists between memory and history, contemplating the postulates of several authors who understand the places in which it has been enrolled and the recognition of the specific characteristics of individual and collective memory. Memory has been a line of work that aims for social change and the construction of the historical memory, as well as the conceptual and pragmatic appropriation of a history of the memories, because it is necessary that education dignifies identities and strengthen efforts ofknowledge about the actual events that have transpired in the course of history
publishDate 2016
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2016-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:02:36Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:02:36Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/3555
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/39433
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/3555
http://hdl.handle.net/11634/39433
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/3555/pdf
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Campos en Ciencias Sociales; Vol. 4 Núm. 2: Discursos visuales y Sociedad; 149 - 165
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Campos en Ciencias Sociales; Vol. 4 No. 2: Visual discourses and Society; 149 - 165
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-6681
2339-3688
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026203534721024