Del control previo y perceptivo al posterior y preventivo: estudio de la trayectoria en el control fiscal en Colombia (1991-2019)

Colombia’s 1991 National Constituent Assembly discussed in depth the functioning of fiscal control in the new social State of law. It proposed several modifications, with moving from prior and perceptual control to subsequent and selective control as the most important one. However, twenty-eight yea...

Full description

Autores:
González Zapata, Alexandra
Mosquera, Leyner
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/42390
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5742
http://hdl.handle.net/11634/42390
Palabra clave:
fiscal control
prior control
subsequent control
preventive control
1991 Constitution
control fiscal
control previo
control posterior
control preventivo
Constitución de 1991
Rights
License
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spelling González Zapata, AlexandraMosquera, Leyner2022-01-19T15:35:09Z2022-01-19T15:35:09Z2020-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/574210.15332/19090528/5742http://hdl.handle.net/11634/42390Colombia’s 1991 National Constituent Assembly discussed in depth the functioning of fiscal control in the new social State of law. It proposed several modifications, with moving from prior and perceptual control to subsequent and selective control as the most important one. However, twenty-eight years later, the control agencies warned about the limits of this figure and, through the legislature, the preventive control figure was created. This article analyzes this course and the transformations that this has generated in the fiscal control policy in Colombia, identifying the challenges and relevant aspects so that this figure operates without being placed above internal control.La Asamblea Nacional Constituyente de Colombia de 1991 discutió de manera profunda el funcionamiento del control fiscal en el nuevo Estado social de derecho. Propuso varias modificaciones, la más importante de las cuales fue pasar del control previo y perceptivo al posterior y selectivo. No obstante, veintiocho años después, los organismos de control alertaron sobre los límites de esta figura y entonces, a través del poder legislativo, se creó la figura del control preventivo. Este artículo analiza esta trayectoria y las trasformaciones que esto ha generado en la política de control fiscal en Colombia, identificando los retos y aspectos relevantes para que esta figura opere sin que se anteponga al control interno.application/pdfspaUniversity Santo Tomás, Bogotáhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5742/5615Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 15 Núm. 1 (2020); 71-90Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 15 No. 1 (2020); 71-901909-0528Del control previo y perceptivo al posterior y preventivo: estudio de la trayectoria en el control fiscal en Colombia (1991-2019)From prior and perceptual control to subsequent and preventive: study of the course of fiscal control in Colombia (1991-2019)info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1fiscal controlprior controlsubsequent controlpreventive control1991 Constitutioncontrol fiscalcontrol previocontrol posteriorcontrol preventivoConstitución de 1991http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/42390oai:repository.usta.edu.co:11634/423902023-07-14 16:00:06.199metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
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