La investigación aplicada en la cualificación de la práctica docente
The changes mark the course of the 21st century, leading to determine the quality as a bellwether for global positioning, regional and local echoing this, education systems consider evidence that diagnostic census half the quality of education, but also provide a comparative resource best education...
- Autores:
-
Quijano Hernández, María Helena
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2013
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/35851
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/459
http://hdl.handle.net/11634/35851
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SANTTOMAS2_1e8f3ee8e01acc5ea21dd77ed1ca7778 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/35851 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Quijano Hernández, María Helena2021-09-24T13:03:42Z2021-09-24T13:03:42Z2013-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/45910.15332/erdi.v3i2.459http://hdl.handle.net/11634/35851The changes mark the course of the 21st century, leading to determine the quality as a bellwether for global positioning, regional and local echoing this, education systems consider evidence that diagnostic census half the quality of education, but also provide a comparative resource best education systems, educational institutions, public and private sectors, urban and rural contexts. What determines the quality of the best education systems? , The first factor is the cultural foundation of the family and teacher training as a determining factor. A consolidated teacher training to conduct research from the field of performance the classroom. In correspondence with the above stated, the article initially refers to the best education systems according to the PISA results, what are the selection criterion to the teaching profession, at once considered the UNESCO document (2012 ) "Background and criterion for the development educational politics in Latin America and the Caribbean" to show some features of teacher education and critical aspects in the national context continues taking as the source document MEN (2012 ) "Politics and Colombian system of training and professional development." A second part presents the research as one of the pathways in the formation and quality of teachers, closes the article with some experiences in teacher education programs offered by the School of Education at the Universidad Industrial de Santander.Los cambios que marcan el transcurso del siglo XXI, conllevan la determinación de la calidad como un referente de posicionamiento global, regional y local; haciendo eco a este paradigma, los sistemas educativos consideran las pruebas censales un medio que diagnóstica la calidad de la educación, pero también constituyen un recurso comparativo entre mejores sistemas educativos, instituciones educativas, sector público y privado, contextos urbanos y rurales ¿De qué depende la calidad de los mejores sistemas educativos?, un primer factor, es la base cultural de la familia y la formación docente, como factor determinante. Una formación docente consolidada en la investigación a realizar desde el ámbito de desempeño, el aula de clase. En correspondencia con lo anteriormente planteado, el artículo inicialmente remite a los mejores sistemas educativos según los resultados de PISA, cuáles son los criterios de selección a la carrera docente; enseguida considera el documento de la UNESCO (2012) Antecedentes y criterios para la elaboración de políticas docentes en América Latina y el Caribe para mostrar algunas características de la formación docente y aspectos críticos; continua en el contexto nacional tomando como fuente el documento del MEN (2012) Políticas y sistema colombiano de formación y desarrollo profesional docente. Una segunda parte, plantea la investigación como una de las vías en la formación y calidad de los docentes; cierra el artículo con algunas experiencias en los programas de formación docente ofertados por la Escuela de Educación de la Universidad Industrial de Santander.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/459/388Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 3 Núm. 2 (2013); 9-242389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La investigación aplicada en la cualificación de la práctica docenteApplied research in the qualification of teaching practiceinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35851oai:repository.usta.edu.co:11634/358512023-07-14 16:28:49.209metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
La investigación aplicada en la cualificación de la práctica docente |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Applied research in the qualification of teaching practice |
title |
La investigación aplicada en la cualificación de la práctica docente |
spellingShingle |
La investigación aplicada en la cualificación de la práctica docente |
title_short |
La investigación aplicada en la cualificación de la práctica docente |
title_full |
La investigación aplicada en la cualificación de la práctica docente |
title_fullStr |
La investigación aplicada en la cualificación de la práctica docente |
title_full_unstemmed |
La investigación aplicada en la cualificación de la práctica docente |
title_sort |
La investigación aplicada en la cualificación de la práctica docente |
dc.creator.fl_str_mv |
Quijano Hernández, María Helena |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Quijano Hernández, María Helena |
description |
The changes mark the course of the 21st century, leading to determine the quality as a bellwether for global positioning, regional and local echoing this, education systems consider evidence that diagnostic census half the quality of education, but also provide a comparative resource best education systems, educational institutions, public and private sectors, urban and rural contexts. What determines the quality of the best education systems? , The first factor is the cultural foundation of the family and teacher training as a determining factor. A consolidated teacher training to conduct research from the field of performance the classroom. In correspondence with the above stated, the article initially refers to the best education systems according to the PISA results, what are the selection criterion to the teaching profession, at once considered the UNESCO document (2012 ) "Background and criterion for the development educational politics in Latin America and the Caribbean" to show some features of teacher education and critical aspects in the national context continues taking as the source document MEN (2012 ) "Politics and Colombian system of training and professional development." A second part presents the research as one of the pathways in the formation and quality of teachers, closes the article with some experiences in teacher education programs offered by the School of Education at the Universidad Industrial de Santander. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2013-07-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:42Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:42Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/459 10.15332/erdi.v3i2.459 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/35851 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/459 http://hdl.handle.net/11634/35851 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v3i2.459 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/459/388 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 3 Núm. 2 (2013); 9-24 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026154183491584 |