Para que no haga el oso: hacia una reflexión de las prácticas docentes a través del cine

Since some time ago, animated movies have reached a special place in cinema thanks to superb productions which effectively condense several ingredients that make each lm an enjoyable experience not only for children, but also for the whole family. The merit of the animated films new producers lies i...

Full description

Autores:
Díaz Rueda, Allan Amador
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35809
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/119
http://hdl.handle.net/11634/35809
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTTOMAS2_08a7c060f336beff2be55b11b57f6309
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35809
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Díaz Rueda, Allan Amador2021-09-24T13:03:33Z2021-09-24T13:03:33Z2012-06-30http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/11910.15332/erdi.v2i1.119http://hdl.handle.net/11634/35809Since some time ago, animated movies have reached a special place in cinema thanks to superb productions which effectively condense several ingredients that make each lm an enjoyable experience not only for children, but also for the whole family. The merit of the animated films new producers lies in a planning content that allows these filmic expressions to be more than a product designed to entertain; that’s the reason why nowadays they are focused on presenting stories with a surface structure attractive to infants that, simultaneously, propose to other audiences greater plots complexity in order to invite the viewer to find, after a deep audiovisual material analysis, suggestive insights about a wide range of social, economic , political, cultural and even academic matters. This study analyses how this new trend of animation on the big screen has a place in the field of education due to this document will point out how Kung Fu Panda movie by directors Stevenson and Osborne (2001) poses a number of strong criticisms of traditional practices in the school, meanwhile, between the lines, some suggestions are made about what teachers should take into account in their daily practice of this occupation.Desde hace algún tiempo las cintas de dibujos animados han alcanzado un lugar privilegiado en el séptimo arte  gracias a magnícas producciones que condensan efectivamente diversos ingredientes que hacen de cada lme  una experiencia agradable no sólo para los niños, sino  para toda la familia. El mérito de las nuevas productoras del cine animado radica en una planicación del contenido que permite a estas expresiones cinematográcas  ser mucho más que un producto diseñado para divertir;  esa es la razón por la que en nuestros días éstas se concentran en presentar historias con una estructura supercial atractiva para los infantes que, simultáneamente,  proponen a otros públicos una mayor complejidad de  sus tramas con el n de invitar al espectador a encontrar, luego de un análisis profundo del material audiovisual,  sugestivas revelaciones sobre una amplia gama de si-  tuaciones sociales, económicas, políticas, culturales e incluso académicas. El presente trabajo analiza cómo esta  nueva tendencia de la animación en la pantalla grande  tiene cabida en el campo de la educación, pues a lo largo  de este documento se mostrará de qué manera la película Kung Fu Panda de los directores Stevenson y Osborne  (2001) plantea fuertes cuestionamientos de las prácticas  tradicionales en la escuela, a la vez que ilumina, entre líneas, algunas sugerencias que el maestro debería considerar en la práctica diaria de su ocio. application/pdfapplication/zipspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/119/126http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/119/134Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 2 Núm. 1 (2012); 41-522389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Para que no haga el oso: hacia una reflexión de las prácticas docentes a través del cineDo not make a fool of yourself: towards a reflection of teaching practices through filminfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35809oai:repository.usta.edu.co:11634/358092023-07-14 16:28:43.225metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Para que no haga el oso: hacia una reflexión de las prácticas docentes a través del cine
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Do not make a fool of yourself: towards a reflection of teaching practices through film
title Para que no haga el oso: hacia una reflexión de las prácticas docentes a través del cine
spellingShingle Para que no haga el oso: hacia una reflexión de las prácticas docentes a través del cine
title_short Para que no haga el oso: hacia una reflexión de las prácticas docentes a través del cine
title_full Para que no haga el oso: hacia una reflexión de las prácticas docentes a través del cine
title_fullStr Para que no haga el oso: hacia una reflexión de las prácticas docentes a través del cine
title_full_unstemmed Para que no haga el oso: hacia una reflexión de las prácticas docentes a través del cine
title_sort Para que no haga el oso: hacia una reflexión de las prácticas docentes a través del cine
dc.creator.fl_str_mv Díaz Rueda, Allan Amador
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Díaz Rueda, Allan Amador
description Since some time ago, animated movies have reached a special place in cinema thanks to superb productions which effectively condense several ingredients that make each lm an enjoyable experience not only for children, but also for the whole family. The merit of the animated films new producers lies in a planning content that allows these filmic expressions to be more than a product designed to entertain; that’s the reason why nowadays they are focused on presenting stories with a surface structure attractive to infants that, simultaneously, propose to other audiences greater plots complexity in order to invite the viewer to find, after a deep audiovisual material analysis, suggestive insights about a wide range of social, economic , political, cultural and even academic matters. This study analyses how this new trend of animation on the big screen has a place in the field of education due to this document will point out how Kung Fu Panda movie by directors Stevenson and Osborne (2001) poses a number of strong criticisms of traditional practices in the school, meanwhile, between the lines, some suggestions are made about what teachers should take into account in their daily practice of this occupation.
publishDate 2012
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2012-06-30
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:33Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:33Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/119
10.15332/erdi.v2i1.119
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35809
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/119
http://hdl.handle.net/11634/35809
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v2i1.119
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/119/126
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/119/134
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 2 Núm. 1 (2012); 41-52
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026173269671936