Filosofía, educación matemática y ciencias

Talking about mathematics education is no longer a novelty when we think about the work of the mathematics educator, and even more so when we analyse thatthis work is as old as educational action, and as old as the teaching of mathematics. What automatically links this concept to the history of math...

Full description

Autores:
Flórez Pabón, Campo Elías
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/45149
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2447
Palabra clave:
Philosophy of education, mathematics, epistemology, science, teaching method.
Filosofía de la educación, matemáticas, epistemología, ciencias, método de enseñanza.
Philosophie de l’éducation, mathématiques, épistémologie, science, méthode d’enseignement.
Filosofia da educação, matemática, epistemologia, ciência, método de ensino.
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTTOMAS2_0857e388ec5860375ed4bdaa3d5cd58b
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/45149
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Filosofía, educación matemática y ciencias
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Filosofía, educación matemática y ciencias
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv Philosophie, enseignement des mathématiques et des sciences
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Filosofia, educação matemática e ciencia
title Filosofía, educación matemática y ciencias
spellingShingle Filosofía, educación matemática y ciencias
Philosophy of education, mathematics, epistemology, science, teaching method.
Filosofía de la educación, matemáticas, epistemología, ciencias, método de enseñanza.
Philosophie de l’éducation, mathématiques, épistémologie, science, méthode d’enseignement.
Filosofia da educação, matemática, epistemologia, ciência, método de ensino.
title_short Filosofía, educación matemática y ciencias
title_full Filosofía, educación matemática y ciencias
title_fullStr Filosofía, educación matemática y ciencias
title_full_unstemmed Filosofía, educación matemática y ciencias
title_sort Filosofía, educación matemática y ciencias
dc.creator.fl_str_mv Flórez Pabón, Campo Elías
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Flórez Pabón, Campo Elías
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Philosophy of education, mathematics, epistemology, science, teaching method.
topic Philosophy of education, mathematics, epistemology, science, teaching method.
Filosofía de la educación, matemáticas, epistemología, ciencias, método de enseñanza.
Philosophie de l’éducation, mathématiques, épistémologie, science, méthode d’enseignement.
Filosofia da educação, matemática, epistemologia, ciência, método de ensino.
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Filosofía de la educación, matemáticas, epistemología, ciencias, método de enseñanza.
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv Philosophie de l’éducation, mathématiques, épistémologie, science, méthode d’enseignement.
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv Filosofia da educação, matemática, epistemologia, ciência, método de ensino.
description Talking about mathematics education is no longer a novelty when we think about the work of the mathematics educator, and even more so when we analyse thatthis work is as old as educational action, and as old as the teaching of mathematics. What automatically links this concept to the history of mathematics, andconsequently to the epistemological work that philosophy has been developing alongside mathematics. The aim of this paper is to describe how this relationshipis presented in the history of mathematics, philosophy and educational work. In order to develop this idea, we will use a qualitative perspective presented in thehistory of mathematical thought as recorded in the texts, to try to determine what is understood today by mathematics education and how it is treated by the workof the mathematics educator in the triple relationship that we have proposed as a title.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-12-16
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2447
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2447
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2447/2020
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 14 Núm. 28 (2021): Quaestiones Disputatae Vol. 14 No 28; 71-88
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-2186
2011-0472
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026271928090624
spelling Flórez Pabón, Campo Elías2021-12-16http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2447Talking about mathematics education is no longer a novelty when we think about the work of the mathematics educator, and even more so when we analyse thatthis work is as old as educational action, and as old as the teaching of mathematics. What automatically links this concept to the history of mathematics, andconsequently to the epistemological work that philosophy has been developing alongside mathematics. The aim of this paper is to describe how this relationshipis presented in the history of mathematics, philosophy and educational work. In order to develop this idea, we will use a qualitative perspective presented in thehistory of mathematical thought as recorded in the texts, to try to determine what is understood today by mathematics education and how it is treated by the workof the mathematics educator in the triple relationship that we have proposed as a title.Hablar de educación matemática ya no es una novedad en cuanto se piensa en la labor del educador matemático, y más cuando se analiza que este trabajo estan antiguo como la acción educativa, y como la enseñanza de la matemática. Lo que automáticamente liga este concepto a la historia de la matemática, y porconsecuencia a la labor epistemológica que viene desarrollando la filosofía al lado de la matemática. El presente escrito tiene como objetivo describir cómose presenta esa relación en la historia de la matemática, la filosofía y en la labor educativa. Para desarrollar tal idea, nos vamos a valer de una perspectiva cualitativapresentada en la historia del pensamiento matemático consignada en los textos, para intentar determinar qué se entiende hoy por educación matemáticay cómo es tratada esta por la labor del educador matemático en la triple relación que hemos propuesto como título.Parler d’éducation mathématique n’est plus une nouveauté lorsqu’on pense au travail de l’éducateur mathématique, et encore plus lorsqu’on analyse que cetravail est aussi vieux que l’action éducative, et aussi vieux que l’enseignement des mathématiques. Ce qui relie automatiquement ce concept à l’histoire desmathématiques, et par conséquent au travail épistémologique que la philosophie a développé parallèlement aux mathématiques. L’objectif de cet article est dedécrire comment cette relation est présentée dans l’histoire des mathématiques, de la philosophie et du travail pédagogique. Pour développer cette idée, nousallons utiliser une perspective qualitative présentée dans l’histoire de la pensée mathématique dans les textes, pour essayer de déterminer ce que l’on entendaujourd’hui par éducation mathématique et comment elle est traitée par le travail de l’éducateur mathématique dans la triple relation que nous avons proposéecomme titre.Falar de educação matemática já não é uma novidade ao pensar no trabalho do educador matemático, e ainda mais ao analisar que este trabalho é tão antigocomo a acção educativa, e tão antigo como o ensino da matemática. O que liga automaticamente este conceito à história da matemática, e consequentementeao trabalho epistemológico que a filosofia tem vindo a desenvolver a par da matemática. O objectivo deste documento é descrever como esta relação é apresentadana história da matemática, filosofia e trabalho educativo. Para desenvolver esta ideia, vamos utilizar uma perspectiva qualitativa apresentada na históriado pensamento matemático nos textos, para tentar determinar o que se entende hoje por educação matemática e como esta é tratada pelo trabalho do educadormatemático na tripla relação que propusemos como títuloapplication/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2447/2020Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 14 Núm. 28 (2021): Quaestiones Disputatae Vol. 14 No 28; 71-882422-21862011-0472Filosofía, educación matemática y cienciasFilosofía, educación matemática y cienciasPhilosophie, enseignement des mathématiques et des sciencesFilosofia, educação matemática e cienciainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Philosophy of education, mathematics, epistemology, science, teaching method.Filosofía de la educación, matemáticas, epistemología, ciencias, método de enseñanza.Philosophie de l’éducation, mathématiques, épistémologie, science, méthode d’enseignement.Filosofia da educação, matemática, epistemologia, ciência, método de ensino.http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/45149oai:repository.usta.edu.co:11634/451492023-07-14 15:28:24.228metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co