El papel del profesor-asesor en el prácticum de la Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte
This article is based on the results of the research projects “Orientações pedagógicas no estágio supervisionado de educação física na Colômbia, Brasil, Argentina e Chile” and “Senses of the body modes and teaching knowledge of the practicum in Physical Education, Recreation and Sports of the Univer...
- Autores:
-
Ayala-Zuluaga, Carlos Federico
Orozco-Sánchez, Cristian Camilo
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/41881
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5776
http://hdl.handle.net/11634/41881
- Palabra clave:
- didactics
bachelor’s degree
practicum
higher education
school
didáctica
licenciatura
prácticum
educación superior
escuela
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SANTTOMAS2_025aaf729fa1061d265deb5ec8a189f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/41881 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Ayala-Zuluaga, Carlos FedericoOrozco-Sánchez, Cristian Camilo2022-01-18T22:03:15Z2022-01-18T22:03:15Z2020-07-13https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/577610.15332/25005421.5776http://hdl.handle.net/11634/41881This article is based on the results of the research projects “Orientações pedagógicas no estágio supervisionado de educação física na Colômbia, Brasil, Argentina e Chile” and “Senses of the body modes and teaching knowledge of the practicum in Physical Education, Recreation and Sports of the Universidad de Caldas”, motivated by the interest in understanding the role and characteristics of the teacher-advisor in the training of the practitioner-teacher, in the context of the practicum of the Bachelor’s Degree in Physical Education, Recreation and Sport. It is a research design supported by the qualitative approach, of historical-descriptive-hermeneutic nature, with multiple case study, in-depth interview techniques and documentary analysis. In this context, the results presented focus on the role of teacher-advisor from the reflection, action, orientation, advice and relationship with those involved in the practicum, to contribute to the knowledge of teaching practices, the role of teacher-advisor and the view of the practitioners-teachers on this, and how teaching knowledge come together facilitating didactic actions and strengthening the teaching identity.Este artículo está basado en resultados de los proyectos investigativos “Orientações pedagógicas no estágio supervisionado de educação física na Colômbia, Brasil, Argentina e Chile” y “Sentidos de los modos corporales y saberes docentes del prácticum en Educación Física, Recreación y Deporte de la Universidad de Caldas”, motivados por el interés de comprender el papel y las características del profesor-asesor en la formación del practicante-profesor, en el contexto del prácticum de la Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte. Se trata de un diseño investigativo apoyado en el enfoque cualitativo, de corte histórico-descriptivo-hermenéutico, con estudio de caso múltiple, técnicas de entrevista en profundidad y análisis documental. En este contexto, los resultados presentados se centran en el rol de profesor-asesor desde la reflexión, acción, orientación, asesoría y relación con actores del prácticum, para aportar en el conocimiento de las prácticas docentes, el rol de profesor-asesor y la visión de los practicantes-profesores sobre este, y cómo se articulan saberes docentes facilitando acciones didácticas y fortaleciendo la identidad docente.application/pdfspaCoedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5776/5809Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 13 Núm. 2 (2020); 197-219Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 13 n. 2 (2020); 197-219Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 13 No. 2 (2020); 197-2192500-54211657-107XEl papel del profesor-asesor en el prácticum de la Licenciatura en Educación Física, Recreación y DeporteThe role of the teacher-advisor in the practicum of the Bachelor’s Degree in Physical Education, Recreation and Sportinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1didacticsbachelor’s degreepracticumhigher educationschooldidácticalicenciaturaprácticumeducación superiorescuelahttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/41881oai:repository.usta.edu.co:11634/418812023-07-14 16:16:43.851metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
El papel del profesor-asesor en el prácticum de la Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The role of the teacher-advisor in the practicum of the Bachelor’s Degree in Physical Education, Recreation and Sport |
title |
El papel del profesor-asesor en el prácticum de la Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte |
spellingShingle |
El papel del profesor-asesor en el prácticum de la Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte didactics bachelor’s degree practicum higher education school didáctica licenciatura prácticum educación superior escuela |
title_short |
El papel del profesor-asesor en el prácticum de la Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte |
title_full |
El papel del profesor-asesor en el prácticum de la Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte |
title_fullStr |
El papel del profesor-asesor en el prácticum de la Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte |
title_full_unstemmed |
El papel del profesor-asesor en el prácticum de la Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte |
title_sort |
El papel del profesor-asesor en el prácticum de la Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte |
dc.creator.fl_str_mv |
Ayala-Zuluaga, Carlos Federico Orozco-Sánchez, Cristian Camilo |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Ayala-Zuluaga, Carlos Federico Orozco-Sánchez, Cristian Camilo |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
didactics bachelor’s degree practicum higher education school |
topic |
didactics bachelor’s degree practicum higher education school didáctica licenciatura prácticum educación superior escuela |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
didáctica licenciatura prácticum educación superior escuela |
description |
This article is based on the results of the research projects “Orientações pedagógicas no estágio supervisionado de educação física na Colômbia, Brasil, Argentina e Chile” and “Senses of the body modes and teaching knowledge of the practicum in Physical Education, Recreation and Sports of the Universidad de Caldas”, motivated by the interest in understanding the role and characteristics of the teacher-advisor in the training of the practitioner-teacher, in the context of the practicum of the Bachelor’s Degree in Physical Education, Recreation and Sport. It is a research design supported by the qualitative approach, of historical-descriptive-hermeneutic nature, with multiple case study, in-depth interview techniques and documentary analysis. In this context, the results presented focus on the role of teacher-advisor from the reflection, action, orientation, advice and relationship with those involved in the practicum, to contribute to the knowledge of teaching practices, the role of teacher-advisor and the view of the practitioners-teachers on this, and how teaching knowledge come together facilitating didactic actions and strengthening the teaching identity. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020-07-13 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T22:03:15Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T22:03:15Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5776 10.15332/25005421.5776 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/41881 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5776 http://hdl.handle.net/11634/41881 |
identifier_str_mv |
10.15332/25005421.5776 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5776/5809 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 13 Núm. 2 (2020); 197-219 |
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 13 n. 2 (2020); 197-219 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 13 No. 2 (2020); 197-219 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-5421 1657-107X |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomás |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026201062178816 |