Educación Latinoamericana: retos de construcción socio-espacial

There are two elements that must be reflected upon from education in their duty of caring about its social responsibility; its relationship to prevailing market logic and recognition of the “other” within the socio-spatial relationships that shape the educational act.  Then, a thoughtful article (Pa...

Full description

Autores:
Machuca Téllez, Andrés
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2014
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35876
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/840
http://hdl.handle.net/11634/35876
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTOTOMAS_e0dce18d5d11dfbbda53e550f2ec2234
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35876
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Machuca Téllez, Andrés2021-09-24T13:03:47Z2021-09-24T13:03:47Z2014-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/84010.15332/erdi.v4i2.840http://hdl.handle.net/11634/35876There are two elements that must be reflected upon from education in their duty of caring about its social responsibility; its relationship to prevailing market logic and recognition of the “other” within the socio-spatial relationships that shape the educational act.  Then, a thoughtful article (Palou, 2001) that emerges from approaching Torres (2009), Laval (2004) and Castro’s (2000) statements where a dialogue about the impact of the relationship of the social knowledge and education seeking to build a historical consciousness as an element to rescue the Being is proposed, from the recognition of socio-spatial realities, for which at a fi­rst moment a historical balance of education and socio-spatial realities relationship is developed; this in order to show the bond between them and their impact on social movements.  In a second moment, the problem of colonization processes in the world and particularly in the region from the Rio Bravo in Mexico to Cape Horn in Chile, Latin America is placed in evidence. Finally, the impacts of educational policies were highlighted, result of the logics of social knowledge developed from external sites to the Latin American reality and its impact on the understanding of education.  In the end, some speci­c re‑ections as a conclusion that highlight the importance of rebuilding the Latin American University from the recognition of socio-spatial realities are presented.Dos son los elementos que deben ser reexionados desde la educación en su deber de atender a su responsabilidad social; su relación con las lógicas imperantes de mercado y el reconocimiento del “otro” dentro de las relaciones socio-espaciales que conguran el acto educativo. A continuación se presenta un artículo reexivo (Palou, 2001) que emerge del abordaje puntual de los planteamientos de Torres (2009), Laval (2004) y Castro (2000) en donde se propone un dialogar alrededor del impacto de la relación del conocimiento social y la educación en búsqueda de construir una conciencia histórica como elemento para el rescatar el Ser, a partir del reconocimiento de realidades socio-espaciales, para lo cual en un primer momento se desarrolla un balance histórico de la relación educación y las realidades socio-espaciales; esto con el n de mostrar la ligadura entre ambos y su repercusión en los movimientos sociales. En un segundo momento se pondrá en evidencia el problema de los procesos de colonización en el mundo y particularmente en la región comprendida desde el Rio Bravo en México hasta el Cabo de Hornos en Chile, Latinoamérica. Por último, se señalaran los impactos de las políticas educativas, resultado de las lógicas de conocimiento social desarrolladas desde lugares externos a la realidad Latinoamericana y su impacto en la comprensión de la educación. Al final se presentan algunas reexiones puntuales a manera de conclusión que resaltan la importancia de reconstruir la Universidad Latinoamericana desde el reconocimiento de las realidades socio-espaciales. application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/840/653Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 4 Núm. 2 (2014); 27-402389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación Latinoamericana: retos de construcción socio-espacialLatin American education: challenges of socio-spatial constructioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35876oai:repository.usta.edu.co:11634/358762023-07-14 16:28:50.28metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Educación Latinoamericana: retos de construcción socio-espacial
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Latin American education: challenges of socio-spatial construction
title Educación Latinoamericana: retos de construcción socio-espacial
spellingShingle Educación Latinoamericana: retos de construcción socio-espacial
title_short Educación Latinoamericana: retos de construcción socio-espacial
title_full Educación Latinoamericana: retos de construcción socio-espacial
title_fullStr Educación Latinoamericana: retos de construcción socio-espacial
title_full_unstemmed Educación Latinoamericana: retos de construcción socio-espacial
title_sort Educación Latinoamericana: retos de construcción socio-espacial
dc.creator.fl_str_mv Machuca Téllez, Andrés
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Machuca Téllez, Andrés
description There are two elements that must be reflected upon from education in their duty of caring about its social responsibility; its relationship to prevailing market logic and recognition of the “other” within the socio-spatial relationships that shape the educational act.  Then, a thoughtful article (Palou, 2001) that emerges from approaching Torres (2009), Laval (2004) and Castro’s (2000) statements where a dialogue about the impact of the relationship of the social knowledge and education seeking to build a historical consciousness as an element to rescue the Being is proposed, from the recognition of socio-spatial realities, for which at a fi­rst moment a historical balance of education and socio-spatial realities relationship is developed; this in order to show the bond between them and their impact on social movements.  In a second moment, the problem of colonization processes in the world and particularly in the region from the Rio Bravo in Mexico to Cape Horn in Chile, Latin America is placed in evidence. Finally, the impacts of educational policies were highlighted, result of the logics of social knowledge developed from external sites to the Latin American reality and its impact on the understanding of education.  In the end, some speci­c re‑ections as a conclusion that highlight the importance of rebuilding the Latin American University from the recognition of socio-spatial realities are presented.
publishDate 2014
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2014-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:47Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:47Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/840
10.15332/erdi.v4i2.840
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35876
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/840
http://hdl.handle.net/11634/35876
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v4i2.840
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/840/653
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 4 Núm. 2 (2014); 27-40
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800415440175104