Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja
This article presents the main meanings of the iconography that was developed in the province of Tunja, visible in the religious painting of the XVI, XVII and XVIII, centuries. To this end, an analysis of this drawn city and the collective imagery that framed the visual culture of the “Colonial Tunj...
- Autores:
-
Osorio Salazar, Luis Enrique
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/36971
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/tarquitectura/article/view/2301
http://hdl.handle.net/11634/36971
- Palabra clave:
- drawings
history
mentalities
religion
image
dibujos
historia
mentalidades
religión
imagen
- Rights
- License
- Derechos de autor 2019 Temas de Arquitectura 10
id |
SANTOTOMAS_d17ea1ca89cf75e9199ab387e571da07 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/36971 |
network_acronym_str |
SANTOTOMAS |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Osorio Salazar, Luis Enrique2021-09-24T16:07:51Z2021-09-24T16:07:51Z2021-07-08http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/tarquitectura/article/view/2301http://hdl.handle.net/11634/36971This article presents the main meanings of the iconography that was developed in the province of Tunja, visible in the religious painting of the XVI, XVII and XVIII, centuries. To this end, an analysis of this drawn city and the collective imagery that framed the visual culture of the “Colonial Tunja” is presented. To achieve this, this reflection is divided into three parts. Firstly, the methodological model that was advanced under a propositive approach and an inductive perspective is presented, which emerged from the elimitation of the main religious images present in the city, 96 in total, from these periods. Secondly,a characterization was made that allowed defining the main themes of religious painting, a situation onwhich, a characterization of the main meanings and their contexts was consolidated, to conclude with a reflection on the incidence of these meanings in the social structure. Of the city of Tunja in the period under study that corresponded to the Colonial order of the city.Este artículo presenta los principales significados de la iconografía que se adelantó en la provincia de Tunja,visible en la pintura religiosa de los siglos XVI, XVII y XVIII. Para tal fin se presenta un análisis de esta ciudaddibujada y los imaginarios colectivos que enmarcaron la cultura visual de la “Tunja Colonial”. Para lograrlo, esta reflexión se divide en tres partes. En primer lugar, se presenta el modelo metodológico que se adelantó bajo un enfoque propositivo y una perspectiva inductiva, que surgió de la delimitación de las principales imágenes religiosas presentes en la ciudad, 96 en total, provenientes de estos periodos. En segundo lugar, se hizo una caracterización que permitió definir los principales temas de la pintura religiosa, situación sobre la cual, se consolidó una caracterización sobre los principales significados y sus contextos, para concluir con una reflexión sobre la incidencia de estos significados en la estructura social de la ciudad de Tunja en el periodo objeto de estudio que correspondió al orden Colonial de la ciudad.application/pdfspaEdiciones USTAhttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/tarquitectura/article/view/2301/1958Temas de Arquitectura; Vol. 10 Núm. 1 (2019): Temas Arquitectura 10; 91-1002216-0191Derechos de autor 2019 Temas de Arquitectura 10http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunjainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1drawingshistorymentalitiesreligionimagedibujoshistoriamentalidadesreligiónimagen11634/36971oai:repository.usta.edu.co:11634/369712023-07-14 16:23:06.667metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja |
title |
Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja |
spellingShingle |
Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja drawings history mentalities religion image dibujos historia mentalidades religión imagen |
title_short |
Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja |
title_full |
Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja |
title_fullStr |
Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja |
title_full_unstemmed |
Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja |
title_sort |
Semiótica y composición en la iconografía religiosa de los siglos - XVI - XVIII en Tunja |
dc.creator.fl_str_mv |
Osorio Salazar, Luis Enrique |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Osorio Salazar, Luis Enrique |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
drawings history mentalities religion image |
topic |
drawings history mentalities religion image dibujos historia mentalidades religión imagen |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
dibujos historia mentalidades religión imagen |
description |
This article presents the main meanings of the iconography that was developed in the province of Tunja, visible in the religious painting of the XVI, XVII and XVIII, centuries. To this end, an analysis of this drawn city and the collective imagery that framed the visual culture of the “Colonial Tunja” is presented. To achieve this, this reflection is divided into three parts. Firstly, the methodological model that was advanced under a propositive approach and an inductive perspective is presented, which emerged from the elimitation of the main religious images present in the city, 96 in total, from these periods. Secondly,a characterization was made that allowed defining the main themes of religious painting, a situation onwhich, a characterization of the main meanings and their contexts was consolidated, to conclude with a reflection on the incidence of these meanings in the social structure. Of the city of Tunja in the period under study that corresponded to the Colonial order of the city. |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T16:07:51Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T16:07:51Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-07-08 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/tarquitectura/article/view/2301 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/36971 |
url |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/tarquitectura/article/view/2301 http://hdl.handle.net/11634/36971 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/tarquitectura/article/view/2301/1958 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Temas de Arquitectura; Vol. 10 Núm. 1 (2019): Temas Arquitectura 10; 91-100 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2216-0191 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Temas de Arquitectura 10 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Temas de Arquitectura 10 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Ediciones USTA |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800800477042966528 |