Asociación entre las teorías implícitas sobre la enseñanza, el aprendizaje y la acción de problematizar

Objective. The objective of this research article is to verify the existence of an association between the implicit theories of teachers on teaching-learning and the action of problematize, understanding as the didactic strategy in which students are problematizados. It is considered that there are...

Full description

Autores:
Mariño, Carlos Fernando
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35933
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1781
http://hdl.handle.net/11634/35933
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTOTOMAS_a7668d3b751a0d1cb9641635e994ec34
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35933
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Mariño, Carlos Fernando2021-09-24T13:06:08Z2021-09-24T13:06:08Z2017-11-29http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/178110.15332/erdi.v7i1.1781http://hdl.handle.net/11634/35933Objective. The objective of this research article is to verify the existence of an association between the implicit theories of teachers on teaching-learning and the action of problematize, understanding as the didactic strategy in which students are problematizados. It is considered that there are three types of implicit theories in this domain: direct, interpretative and constructive, according to the exhibition by Juan Ignacio Pozo and collaborators. In the action of problematizing the characteristics have been taken from the contributions of Jhon Dewey, Paulo Freire and Demerval Saviani.Methodology. In order to achieve the objective of the research, a correlational transactional study was designed to analyse the existence of a statistically significant correlation between the variables considered, in a non-probabilistic sample, composed of 15 teachers of a psychology program.Results. The results obtained, by means of the coefficient of correlation rho of Spearman, do not allow to affirm the existence of such association. Although it is significant that in the same sample prevails the constructive implicit theory along with the high implementation of the action of problematize.Objetivo. El objetivo del presente artículo de investigación es verificar la existencia de una asociación entre las teorías implícitas de los docentes sobre la enseñanza-aprendizaje y la acción de problematizar. Entendida esta como la estrategia didáctica en la que los estudiantes son problematizados. Se considera que existen, en este dominio, tres tipos de teorías implícitas: directa, interpretativa y constructiva, de acuerdo con la exposición de Juan Ignacio Pozo y colaboradores. En la acción de problematizar se han delimitado sus características a partir de los aportes de Jhon Dewey, Paulo Freire y Demerval Saviani.Metodología. Para lograr el objetivo de la investigación se diseñó un estudio transeccional correlacional en el que se analizó la existencia de una correlación estadísticamente significativa entre las variables consideradas, en una muestra no probabilística, compuesta por 15 docentes de un programa de psicología.Resultados. Los resultados obtenidos mediante el coeficiente de correlación rho de Spearman no permiten afirmar la existencia de tal asociación. Aunque es significativo que en la misma muestra prevalezca la teoría implícita constructiva junto con la alta implementación de la acción de problematizar.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1781/1367Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 7 Núm. 1 (2017); 103-1282389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Asociación entre las teorías implícitas sobre la enseñanza, el aprendizaje y la acción de problematizarAssociation between the implicit theories on teaching and learning, and the act of problematizinginfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35933oai:repository.usta.edu.co:11634/359332023-07-14 16:28:53.201metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Asociación entre las teorías implícitas sobre la enseñanza, el aprendizaje y la acción de problematizar
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Association between the implicit theories on teaching and learning, and the act of problematizing
title Asociación entre las teorías implícitas sobre la enseñanza, el aprendizaje y la acción de problematizar
spellingShingle Asociación entre las teorías implícitas sobre la enseñanza, el aprendizaje y la acción de problematizar
title_short Asociación entre las teorías implícitas sobre la enseñanza, el aprendizaje y la acción de problematizar
title_full Asociación entre las teorías implícitas sobre la enseñanza, el aprendizaje y la acción de problematizar
title_fullStr Asociación entre las teorías implícitas sobre la enseñanza, el aprendizaje y la acción de problematizar
title_full_unstemmed Asociación entre las teorías implícitas sobre la enseñanza, el aprendizaje y la acción de problematizar
title_sort Asociación entre las teorías implícitas sobre la enseñanza, el aprendizaje y la acción de problematizar
dc.creator.fl_str_mv Mariño, Carlos Fernando
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Mariño, Carlos Fernando
description Objective. The objective of this research article is to verify the existence of an association between the implicit theories of teachers on teaching-learning and the action of problematize, understanding as the didactic strategy in which students are problematizados. It is considered that there are three types of implicit theories in this domain: direct, interpretative and constructive, according to the exhibition by Juan Ignacio Pozo and collaborators. In the action of problematizing the characteristics have been taken from the contributions of Jhon Dewey, Paulo Freire and Demerval Saviani.Methodology. In order to achieve the objective of the research, a correlational transactional study was designed to analyse the existence of a statistically significant correlation between the variables considered, in a non-probabilistic sample, composed of 15 teachers of a psychology program.Results. The results obtained, by means of the coefficient of correlation rho of Spearman, do not allow to affirm the existence of such association. Although it is significant that in the same sample prevails the constructive implicit theory along with the high implementation of the action of problematize.
publishDate 2017
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2017-11-29
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:06:08Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:06:08Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1781
10.15332/erdi.v7i1.1781
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35933
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1781
http://hdl.handle.net/11634/35933
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v7i1.1781
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1781/1367
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 7 Núm. 1 (2017); 103-128
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800537826820096