Educación e interculturalidad. Desafíos y retos hoy

This article is the result of the Intercultural Polylogue held by the South American Association of Intercultural Philosophy and Theology (ASAFTI), on June 10th, 2020, whose spiral: “Current challenges in Education and Interculturality”, invites us to reflect on these times in which the whole humani...

Full description

Autores:
Fornet-Betancourt, Raúl
Saldaña Duque, Reina
Salas Astrain, Ricardo
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/39518
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6919
http://hdl.handle.net/11634/39518
Palabra clave:
pedagogy
interculturality
knowledge
humanity
colonization
pedagogía
interculturalidad
conocimientos
humanidad
colonización
Rights
License
Derechos de autor 2021 Autores/as
id SANTOTOMAS_a398d21951ba13e5a5f288f2b282dadb
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/39518
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Fornet-Betancourt, RaúlSaldaña Duque, ReinaSalas Astrain, Ricardo2022-01-18T16:05:31Z2022-01-18T16:05:31Z2021-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/691910.15332/25006681.6919http://hdl.handle.net/11634/39518This article is the result of the Intercultural Polylogue held by the South American Association of Intercultural Philosophy and Theology (ASAFTI), on June 10th, 2020, whose spiral: “Current challenges in Education and Interculturality”, invites us to reflect on these times in which the whole humanity struggles for life, care, and survival in face of social, political, economic, and educational inequalities. To think about education from an intercultural perspective makes it possible to wonder how to combine forces from different fields of thought, practices, and contexts. How to focus on the social fabric, on the history and memory of the peoples, on the traditions, and the stories of the communities to understand that these narratives constitute us as subjects and form us as critical citizens and inhabitants of the world. From this starting point, three reflections are provoked: first, the relationship between pedagogy and education from an intercultural perspective; second, education and interculturality from the contemporary challenges humanity is undergoing; and third, the approach to education in terms of an intercultural relationship from the Mapuche experience.Este texto es resultado del foro realizado por la Asociación Suramericana de Filosofía y Teología Interculturales (Asafti), el 10 de junio del 2020, “Polílogos Interculturales”, cuya espiral, “Educación e Interculturalidad. Desafíos y retos hoy”, invita a reflexionar en estos tiempos en los que la humanidad entera lucha por la vida, por el cuidado y por la supervivencia ante las desigualdades sociales, políticas, económicas y educativas de su contexto. Pensar la educación desde la interculturalidad posibilita preguntarse cómo conjugar las fuerzas desde los diferentes campos de pensamientos, prácticas y contextos. ¿Cómo centrar la mirada en el tejido social, en la historia, en la memoria de los pueblos, en las tradiciones y en los relatos de las comunidades para comprender que estas narrativas nos constituyen como sujetos y nos forman como ciudadanos críticos y habitantes del mundo? Es desde aquí que, para el caso de este documento, se provocan tres reflexiones: la relación pedagogía y educación desde una perspectiva intercultural; la educación y la interculturalidad desde los retos y desafíos contemporáneos a propósito del tránsito en el que vive la humanidad y el abordaje de lo educativo en clave de una relación intercultural desde la experiencia mapuche.application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6919/6501Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Interculturalidad y educaciónCampos en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 1 (2021): Interculturalidad y educación2500-66812339-3688Derechos de autor 2021 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación e interculturalidad. Desafíos y retos hoyCurrent Challenges in Education and Interculturalityinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1pedagogyinterculturalityknowledgehumanitycolonizationpedagogíainterculturalidadconocimientoshumanidadcolonización11634/39518oai:repository.usta.edu.co:11634/395182023-07-14 16:15:26.3metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Educación e interculturalidad. Desafíos y retos hoy
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Current Challenges in Education and Interculturality
title Educación e interculturalidad. Desafíos y retos hoy
spellingShingle Educación e interculturalidad. Desafíos y retos hoy
pedagogy
interculturality
knowledge
humanity
colonization
pedagogía
interculturalidad
conocimientos
humanidad
colonización
title_short Educación e interculturalidad. Desafíos y retos hoy
title_full Educación e interculturalidad. Desafíos y retos hoy
title_fullStr Educación e interculturalidad. Desafíos y retos hoy
title_full_unstemmed Educación e interculturalidad. Desafíos y retos hoy
title_sort Educación e interculturalidad. Desafíos y retos hoy
dc.creator.fl_str_mv Fornet-Betancourt, Raúl
Saldaña Duque, Reina
Salas Astrain, Ricardo
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Fornet-Betancourt, Raúl
Saldaña Duque, Reina
Salas Astrain, Ricardo
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv pedagogy
interculturality
knowledge
humanity
colonization
topic pedagogy
interculturality
knowledge
humanity
colonization
pedagogía
interculturalidad
conocimientos
humanidad
colonización
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv pedagogía
interculturalidad
conocimientos
humanidad
colonización
description This article is the result of the Intercultural Polylogue held by the South American Association of Intercultural Philosophy and Theology (ASAFTI), on June 10th, 2020, whose spiral: “Current challenges in Education and Interculturality”, invites us to reflect on these times in which the whole humanity struggles for life, care, and survival in face of social, political, economic, and educational inequalities. To think about education from an intercultural perspective makes it possible to wonder how to combine forces from different fields of thought, practices, and contexts. How to focus on the social fabric, on the history and memory of the peoples, on the traditions, and the stories of the communities to understand that these narratives constitute us as subjects and form us as critical citizens and inhabitants of the world. From this starting point, three reflections are provoked: first, the relationship between pedagogy and education from an intercultural perspective; second, education and interculturality from the contemporary challenges humanity is undergoing; and third, the approach to education in terms of an intercultural relationship from the Mapuche experience.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:05:31Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:05:31Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6919
10.15332/25006681.6919
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/39518
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6919
http://hdl.handle.net/11634/39518
identifier_str_mv 10.15332/25006681.6919
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6919/6501
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Interculturalidad y educación
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 1 (2021): Interculturalidad y educación
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-6681
2339-3688
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Autores/as
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Autores/as
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800423879114752