El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños

In this article are presented 3 situations of spontaneous activities developed by preschool children and first grade of elementary children, whose analysis is orienting a reference frame. It seeks to show comprehensive elements to teachers, in order that they can have them at their disposal to offer...

Full description

Autores:
Villalobos, Maria Eugenia
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2009
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/40200
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/169
http://hdl.handle.net/11634/40200
Palabra clave:
symbolic games
children
teacher
significations of the experiences
interventions clinical-psychological
juego simbólico
niño
maestro
significación de la experiencia
intervención clínico-psicológica
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTOTOMAS_98367a375f4901916a4ec0072e1a3c0e
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/40200
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Villalobos, Maria Eugenia2022-01-18T16:46:14Z2022-01-18T16:46:14Z2009-06-21https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/16910.15332/s1794-9998.2009.0002.05http://hdl.handle.net/11634/40200In this article are presented 3 situations of spontaneous activities developed by preschool children and first grade of elementary children, whose analysis is orienting a reference frame. It seeks to show comprehensive elements to teachers, in order that they can have them at their disposal to offer children possibilities which let them to transform of their stereotyped experiences of games, called toys- games into symbolic games. The observation and the analysis of the activities performed by children, shows how they organize new representations from the new meanings that they give to their experiences. Faced to these children's processes, the teacher has a basic role to offer the meaningful experiences that support the learning processes. En el presente artículo se muestran tres formas de juego espontáneo llevadas a cabo por los niños en preescolar y primero de primaria, que orientan el marco de referencia. Se busca mostrar los elementos comprensivos de los que puede disponer el maestro para ofrecer a los niños posibilidades de transformar las experiencias de juegos estereotipados, llamados juego -juguete-, en juego simbólico. La observación y análisis de las actividades de los niños muestra cómo ellos organizan nuevas representaciones a partir de los nuevos significados que otorgan a sus experiencias. Frente a estos procesos de los niños, el maestro tiene un rol primordial para favorecer las experiencias de significación que sustentan los procesos de aprendizaje. application/pdftext/htmlspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/169/257https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/169/258Diversitas; Vol. 5 Núm. 2 (2009); 269-282Diversitas; Vol. 5 No. 2 (2009); 269-2822256-30671794-9998El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niñosThe role of the teacher in the construction of the symbolic game in the childrenArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1symbolic gameschildrenteachersignifications of the experiencesinterventions clinical-psychologicaljuego simbóliconiñomaestrosignificación de la experienciaintervención clínico-psicológicahttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40200oai:repository.usta.edu.co:11634/402002023-07-14 16:01:47.624metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The role of the teacher in the construction of the symbolic game in the children
title El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños
spellingShingle El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños
symbolic games
children
teacher
significations of the experiences
interventions clinical-psychological
juego simbólico
niño
maestro
significación de la experiencia
intervención clínico-psicológica
title_short El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños
title_full El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños
title_fullStr El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños
title_full_unstemmed El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños
title_sort El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños
dc.creator.fl_str_mv Villalobos, Maria Eugenia
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Villalobos, Maria Eugenia
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv symbolic games
children
teacher
significations of the experiences
interventions clinical-psychological
topic symbolic games
children
teacher
significations of the experiences
interventions clinical-psychological
juego simbólico
niño
maestro
significación de la experiencia
intervención clínico-psicológica
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv juego simbólico
niño
maestro
significación de la experiencia
intervención clínico-psicológica
description In this article are presented 3 situations of spontaneous activities developed by preschool children and first grade of elementary children, whose analysis is orienting a reference frame. It seeks to show comprehensive elements to teachers, in order that they can have them at their disposal to offer children possibilities which let them to transform of their stereotyped experiences of games, called toys- games into symbolic games. The observation and the analysis of the activities performed by children, shows how they organize new representations from the new meanings that they give to their experiences. Faced to these children's processes, the teacher has a basic role to offer the meaningful experiences that support the learning processes. 
publishDate 2009
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2009-06-21
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:46:14Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:46:14Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo revisado por pares
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/169
10.15332/s1794-9998.2009.0002.05
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/40200
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/169
http://hdl.handle.net/11634/40200
identifier_str_mv 10.15332/s1794-9998.2009.0002.05
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/169/257
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/169/258
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Diversitas; Vol. 5 Núm. 2 (2009); 269-282
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Diversitas; Vol. 5 No. 2 (2009); 269-282
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2256-3067
1794-9998
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800443271479296