Interacción del estudiantado y el bienestar subjetivo: análisis en un contexto escolar con diversidad étnica y cultural
This research article is a part of school counseling project of Las Americas School. The research forms the Master’s thesis in Education with the Technological Institute of Monterrey and UNIMINUTO.It aims to understand the ways of interaction of the students of that institution and its influence on...
- Autores:
-
Lasso Paz, Fernando
Torres Zamora, Geiler
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2015
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/35898
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1440
http://hdl.handle.net/11634/35898
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SANTOTOMAS_8ab6a99c998c71f30d5dbd48f5f9fd15 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/35898 |
network_acronym_str |
SANTOTOMAS |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Lasso Paz, FernandoTorres Zamora, Geiler2021-09-24T13:03:58Z2021-09-24T13:03:58Z2015-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/144010.15332/erdi.v5i2.1440http://hdl.handle.net/11634/35898This research article is a part of school counseling project of Las Americas School. The research forms the Master’s thesis in Education with the Technological Institute of Monterrey and UNIMINUTO.It aims to understand the ways of interaction of the students of that institution and its influence on subjective welfare, in a school context with ethnic and cultural diversity. Moreover, some available alternatives in the educational institution were identified available to ensure the student subjective welfare, which are related in the cultural diversity context. The study was conducted through qualitative phenomenological method. The semi structured interview was applied as a research instrument to a sample of twenty (20) students from different ethnic groups, as well as direct observation, as methods to strengthen the information collected. From the results, it was possible to conclude that ethnic and cultural diversity are factors that determine the students’ interactions and also influence its subjective welfare state.Este artículo de investigación hace parte del proyecto de orientación escolar de la Institución Educativa Las Américas, investigación que configura la tesis de maestría en Educación con el Instituto Tecnológico de Monterrey y UNIMINUTO.Tiene como objetivo, comprender cómo son las formas de interacción de los y las estudiantes de la mencionada institución y su influencia en el bienestar subjetivo, en un contexto escolar con diversidad étnica y cultural, así mismo se identificaron algunas alternativas con que cuenta la institución educativa donde se desarrolla la investigación, para garantizar el bienestar subjetivo del estudiantado, que se relaciona en contexto de diversidad cultural. El estudio se desarrolló a través del método cualitativo de corte fenomenológico, como instrumentos de investigación se utilizaron la entrevista semiestructural, que se aplicó a 20 estudiantes de diversas etnias, y la observación directa, como métodos para fortalecer la información recolectada. A partir de los resultados se pudo concluir que la diversidad étnica y cultural es un factor que determina las formas de interacción del estudiantado así como también, influencia el estado de bienestar subjetivo de este. application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1440/1138Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 5 Núm. 2 (2015); 51-742389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Interacción del estudiantado y el bienestar subjetivo: análisis en un contexto escolar con diversidad étnica y culturalStudent interaction and subjective well-being: analysis in a school context with ethnic and cultural diversityinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35898oai:repository.usta.edu.co:11634/358982023-07-14 16:28:51.61metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Interacción del estudiantado y el bienestar subjetivo: análisis en un contexto escolar con diversidad étnica y cultural |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Student interaction and subjective well-being: analysis in a school context with ethnic and cultural diversity |
title |
Interacción del estudiantado y el bienestar subjetivo: análisis en un contexto escolar con diversidad étnica y cultural |
spellingShingle |
Interacción del estudiantado y el bienestar subjetivo: análisis en un contexto escolar con diversidad étnica y cultural |
title_short |
Interacción del estudiantado y el bienestar subjetivo: análisis en un contexto escolar con diversidad étnica y cultural |
title_full |
Interacción del estudiantado y el bienestar subjetivo: análisis en un contexto escolar con diversidad étnica y cultural |
title_fullStr |
Interacción del estudiantado y el bienestar subjetivo: análisis en un contexto escolar con diversidad étnica y cultural |
title_full_unstemmed |
Interacción del estudiantado y el bienestar subjetivo: análisis en un contexto escolar con diversidad étnica y cultural |
title_sort |
Interacción del estudiantado y el bienestar subjetivo: análisis en un contexto escolar con diversidad étnica y cultural |
dc.creator.fl_str_mv |
Lasso Paz, Fernando Torres Zamora, Geiler |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Lasso Paz, Fernando Torres Zamora, Geiler |
description |
This research article is a part of school counseling project of Las Americas School. The research forms the Master’s thesis in Education with the Technological Institute of Monterrey and UNIMINUTO.It aims to understand the ways of interaction of the students of that institution and its influence on subjective welfare, in a school context with ethnic and cultural diversity. Moreover, some available alternatives in the educational institution were identified available to ensure the student subjective welfare, which are related in the cultural diversity context. The study was conducted through qualitative phenomenological method. The semi structured interview was applied as a research instrument to a sample of twenty (20) students from different ethnic groups, as well as direct observation, as methods to strengthen the information collected. From the results, it was possible to conclude that ethnic and cultural diversity are factors that determine the students’ interactions and also influence its subjective welfare state. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2015-07-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:58Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:58Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1440 10.15332/erdi.v5i2.1440 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/35898 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1440 http://hdl.handle.net/11634/35898 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v5i2.1440 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1440/1138 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 5 Núm. 2 (2015); 51-74 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800800539275952128 |