Conjetura y demostración en el aula en la formación de docentes

This research work shows how the processes of conjecture and mathematical demonstration in the framework of problem solving favor the development of mathematical thinking manifested by students of the Bachelor of Basic Education with an emphasis on Mathematics of the Santo Tomás University, in the m...

Full description

Autores:
Balaguera Ascencio , Edgar
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/41912
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6416
Palabra clave:
mathematical proof
conjecture
abductive reasoning
problem solving
teacher training
demostración matemática
conjetura
razonamiento abductivo
resolución de problemas
formación de docentes
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTOTOMAS_85287a278987666adb5baf9dfbde6ce3
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/41912
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Balaguera Ascencio , Edgar2021-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/641610.15332/25005421.6416This research work shows how the processes of conjecture and mathematical demonstration in the framework of problem solving favor the development of mathematical thinking manifested by students of the Bachelor of Basic Education with an emphasis on Mathematics of the Santo Tomás University, in the modality from distance. The methodology of this research was qualitative in nature, through case studies of the participants, and was developed under the parameters of the didactic engineering of Michèle Artigue. The theoretical framework is based on the contributions of Gila Hanna (2000) regarding the functionality of the mathematical proof, the contributions of Harel and Sowder (2007) regarding the demonstration schemes developed by the students and the resolution of problems from the Alan Schoenfeld's perspective (1985).Este trabajo de investigación muestra cómo los procesos de conjetura y demostración matemática en el marco de la resolución de problemas favorecen el desarrollo del pensamiento matemático manifestado por los estudiantes de la Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Matemáticas de la Universidad Santo Tomás, en la modalidad a distancia. La metodología de esta investigación fue de carácter cualitativo, a través de estudios de caso de los participantes, y se desarrolló bajo los parámetros de la ingeniería didáctica de Michèle Artigue. El marco teórico se fundamenta en los aportes de Gila Hanna (2000) en torno a la funcionalidad de la demostración matemática, los aportes de Harel y Sowder (2007) respecto a los esquemas de demostración desarrollados por los estudiantes y la resolución de problemas desde la perspectiva de Alan Schoenfeld (1985).application/pdfspaCoedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6416/6058Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 14 Núm. 1 (2021); 177 - 205Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 14 n. 1 (2021); 177 - 205Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 14 No. 1 (2021); 177 - 2052500-54211657-107XConjetura y demostración en el aula en la formación de docentesConjecture and classroom demonstration in teacher traininginfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1mathematical proofconjectureabductive reasoningproblem solvingteacher trainingdemostración matemáticaconjeturarazonamiento abductivoresolución de problemasformación de docenteshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/41912oai:repository.usta.edu.co:11634/419122023-07-14 16:16:50.188metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Conjetura y demostración en el aula en la formación de docentes
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Conjecture and classroom demonstration in teacher training
title Conjetura y demostración en el aula en la formación de docentes
spellingShingle Conjetura y demostración en el aula en la formación de docentes
mathematical proof
conjecture
abductive reasoning
problem solving
teacher training
demostración matemática
conjetura
razonamiento abductivo
resolución de problemas
formación de docentes
title_short Conjetura y demostración en el aula en la formación de docentes
title_full Conjetura y demostración en el aula en la formación de docentes
title_fullStr Conjetura y demostración en el aula en la formación de docentes
title_full_unstemmed Conjetura y demostración en el aula en la formación de docentes
title_sort Conjetura y demostración en el aula en la formación de docentes
dc.creator.fl_str_mv Balaguera Ascencio , Edgar
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Balaguera Ascencio , Edgar
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv mathematical proof
conjecture
abductive reasoning
problem solving
teacher training
topic mathematical proof
conjecture
abductive reasoning
problem solving
teacher training
demostración matemática
conjetura
razonamiento abductivo
resolución de problemas
formación de docentes
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv demostración matemática
conjetura
razonamiento abductivo
resolución de problemas
formación de docentes
description This research work shows how the processes of conjecture and mathematical demonstration in the framework of problem solving favor the development of mathematical thinking manifested by students of the Bachelor of Basic Education with an emphasis on Mathematics of the Santo Tomás University, in the modality from distance. The methodology of this research was qualitative in nature, through case studies of the participants, and was developed under the parameters of the didactic engineering of Michèle Artigue. The theoretical framework is based on the contributions of Gila Hanna (2000) regarding the functionality of the mathematical proof, the contributions of Harel and Sowder (2007) regarding the demonstration schemes developed by the students and the resolution of problems from the Alan Schoenfeld's perspective (1985).
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-01-01
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6416
10.15332/25005421.6416
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6416
identifier_str_mv 10.15332/25005421.6416
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6416/6058
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 14 Núm. 1 (2021); 177 - 205
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 14 n. 1 (2021); 177 - 205
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 14 No. 1 (2021); 177 - 205
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5421
1657-107X
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800473419087872