Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños

The aim of this research was to characterize the reference framework of teachers that favour mathematical comprehension at the elementary level in ten schools in Bogotá. A qualitative research was used in which the students who showed performance above average were identified. The information was th...

Full description

Autores:
Bernal Romero, Teresita de Lourdes
Figueroa Ángel, Melba Ximena
Riaño Triviño, Adriana
Garzón Salazar, Marcela
Prieto Clavijo, Nury Alexandra
Triana Rojas, Sandra Milena
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2007
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/40247
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/216
http://hdl.handle.net/11634/40247
Palabra clave:
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTOTOMAS_7a81d0f3243a236d41701f9637741f4f
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/40247
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Bernal Romero, Teresita de LourdesFigueroa Ángel, Melba XimenaRiaño Triviño, AdrianaGarzón Salazar, MarcelaPrieto Clavijo, Nury AlexandraTriana Rojas, Sandra Milena2022-01-18T16:46:19Z2022-01-18T16:46:19Z2007-06-21https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/21610.15332/s1794-9998.2007.0001.05http://hdl.handle.net/11634/40247The aim of this research was to characterize the reference framework of teachers that favour mathematical comprehension at the elementary level in ten schools in Bogotá. A qualitative research was used in which the students who showed performance above average were identified. The information was then gathered through direct classroom observation and semi- structured interview of the instructors. A categories analysis as a type of content analysis was also used. As a result, the predominant roll of affectivity was found out together with immediate contexts, and the life history of the students in the reference framework of the teachers. Keywords: Reference framework, Teacher, Mathematics.Esta investigación tuvo como propósito principal caracterizar los marcos de referencia de los maestros que favorecen la comprensión de las matemáticas en estudiantes de primaria en 10 colegios de Bogotá. Se utilizó una investigación de tipo cualitativo, en la cual se identificaron estudiantes que evidenciaban un desempeño académico en el área de matemáticas por encima del promedio, luego se recogió información a través de la observación en el aula y de la entrevista semiestructurada a los maestros. Se utilizó el análisis de contenido de tipo categorial y las matrices de cotejación. Como resultado se evidenció el papel predominante de la afectividad, los contextos inmediatos y la historia de vida de los estudiantes en los marcos de referencia de los maestros.Palabras clave: Marcos de referencia, Maestro, Matemáticas.application/pdftext/htmlspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/216/349https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/216/350Diversitas; Vol. 3 Núm. 1 (2007); 67-80Diversitas; Vol. 3 No. 1 (2007); 67-802256-30671794-9998Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niñosReference framework of maths teachers in the classroomArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40247oai:repository.usta.edu.co:11634/402472023-07-14 16:01:56.536metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Reference framework of maths teachers in the classroom
title Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños
spellingShingle Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños
title_short Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños
title_full Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños
title_fullStr Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños
title_full_unstemmed Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños
title_sort Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños
dc.creator.fl_str_mv Bernal Romero, Teresita de Lourdes
Figueroa Ángel, Melba Ximena
Riaño Triviño, Adriana
Garzón Salazar, Marcela
Prieto Clavijo, Nury Alexandra
Triana Rojas, Sandra Milena
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Bernal Romero, Teresita de Lourdes
Figueroa Ángel, Melba Ximena
Riaño Triviño, Adriana
Garzón Salazar, Marcela
Prieto Clavijo, Nury Alexandra
Triana Rojas, Sandra Milena
description The aim of this research was to characterize the reference framework of teachers that favour mathematical comprehension at the elementary level in ten schools in Bogotá. A qualitative research was used in which the students who showed performance above average were identified. The information was then gathered through direct classroom observation and semi- structured interview of the instructors. A categories analysis as a type of content analysis was also used. As a result, the predominant roll of affectivity was found out together with immediate contexts, and the life history of the students in the reference framework of the teachers. Keywords: Reference framework, Teacher, Mathematics.
publishDate 2007
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2007-06-21
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:46:19Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:46:19Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo revisado por pares
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/216
10.15332/s1794-9998.2007.0001.05
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/40247
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/216
http://hdl.handle.net/11634/40247
identifier_str_mv 10.15332/s1794-9998.2007.0001.05
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/216/349
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/216/350
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Diversitas; Vol. 3 Núm. 1 (2007); 67-80
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Diversitas; Vol. 3 No. 1 (2007); 67-80
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2256-3067
1794-9998
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800523440357376