Facilitadores y obstáculos para la innovación educativa: un estudio exploratorio en cuatro escuelas privadas mexicanas

The aim of this paper is to present how educational innovation is an essential element in schools. The exercise was conducted in the framework of the course: Innovation and educational processes that is part of the curriculum of the major on Psychopedagogy at UPAEP. We took into account Carbonell (2...

Full description

Autores:
López Calva, Juan Martín
Flores Sotres, Pamela Elizabeth
Montiel Rojas, Ana Cristina
Rosillo Cuevas, Vania Angélica
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2014
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35863
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/546
http://hdl.handle.net/11634/35863
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTOTOMAS_65dcc273ed364e7ae9b2ec5e6b0fabf6
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35863
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling López Calva, Juan MartínFlores Sotres, Pamela ElizabethMontiel Rojas, Ana CristinaRosillo Cuevas, Vania Angélica2021-09-24T13:03:44Z2021-09-24T13:03:44Z2014-01-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/54610.15332/erdi.v4i1.546http://hdl.handle.net/11634/35863The aim of this paper is to present how educational innovation is an essential element in schools. The exercise was conducted in the framework of the course: Innovation and educational processes that is part of the curriculum of the major on Psychopedagogy at UPAEP. We took into account Carbonell (2002) who states in his book: The Adventure of innovation, a number of factors that drive or hinder the educational innovation. From these factors, It is made an inquiry to know for exploratory manner the perception of teachers and leaders of four private schools in the cities of Puebla and Acapulco on elements that promoting and impeding the processes of educational innovation. The results of the study with this small population, although not generalizable show that the elements pointing by Carbonell at point in his work can be useful to analyze the school situation to innovation in different areas and that both factors pointing as facilitators and obstacles are present in the school culture. In general results show a general perception among respondents that there is not a culture of innovation sufficiently consolidated and there is a resistance among teachers to accept and promote innovative strategies in the school.El objetivo de este artículo es plantear cómo la innovación educativa es un elemento indispensable en las escuelas. El ejercicio se realizó en el marco de la asignatura ”Innovación y Procesos Educativos” que forma parte del plan de estudios de la licenciatura en Psicopedagogía de la Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (UPAEP). Se tuvo en cuenta a Carbonell (2002) quien plantea en su libro: La aventura de innovar, una serie de factores que impulsan u obstaculizan la innovación educativa. A partir de estos factores, se realizó una encuesta para conocer de manera exploratoria la percepción de los docentes y directivos de cuatro escuelas privadas de las ciudades de Puebla y Acapulco sobre los elementos que promueven y los que impiden los procesos de innovación educativa. Los resultados del estudio con esta pequeña población, aunque no son generalizables muestran que los elementos que apunta Carbonell en su trabajo pueden ser útiles para analizar la situación escolar respecto a la innovación en sus diferentes ámbitos, porque dan cuenta de la presencia en la cultura escolar de los factores facilitadores y de los obstáculos planteados por este autor. En general existe la percepción en la población encuestada de que no hay una cultura de innovación suficientemente consolidada y que hay resistencias en el profesorado para hacer realidad las propuestas innovadoras. application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/546/441Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 4 Núm. 1 (2014); 7-302389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Facilitadores y obstáculos para la innovación educativa: un estudio exploratorio en cuatro escuelas privadas mexicanasFacilitators and barriers to educational innovation: an exploratory study in four Mexican private schoolsinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35863oai:repository.usta.edu.co:11634/358632023-07-14 16:28:49.619metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Facilitadores y obstáculos para la innovación educativa: un estudio exploratorio en cuatro escuelas privadas mexicanas
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Facilitators and barriers to educational innovation: an exploratory study in four Mexican private schools
title Facilitadores y obstáculos para la innovación educativa: un estudio exploratorio en cuatro escuelas privadas mexicanas
spellingShingle Facilitadores y obstáculos para la innovación educativa: un estudio exploratorio en cuatro escuelas privadas mexicanas
title_short Facilitadores y obstáculos para la innovación educativa: un estudio exploratorio en cuatro escuelas privadas mexicanas
title_full Facilitadores y obstáculos para la innovación educativa: un estudio exploratorio en cuatro escuelas privadas mexicanas
title_fullStr Facilitadores y obstáculos para la innovación educativa: un estudio exploratorio en cuatro escuelas privadas mexicanas
title_full_unstemmed Facilitadores y obstáculos para la innovación educativa: un estudio exploratorio en cuatro escuelas privadas mexicanas
title_sort Facilitadores y obstáculos para la innovación educativa: un estudio exploratorio en cuatro escuelas privadas mexicanas
dc.creator.fl_str_mv López Calva, Juan Martín
Flores Sotres, Pamela Elizabeth
Montiel Rojas, Ana Cristina
Rosillo Cuevas, Vania Angélica
dc.contributor.author.none.fl_str_mv López Calva, Juan Martín
Flores Sotres, Pamela Elizabeth
Montiel Rojas, Ana Cristina
Rosillo Cuevas, Vania Angélica
description The aim of this paper is to present how educational innovation is an essential element in schools. The exercise was conducted in the framework of the course: Innovation and educational processes that is part of the curriculum of the major on Psychopedagogy at UPAEP. We took into account Carbonell (2002) who states in his book: The Adventure of innovation, a number of factors that drive or hinder the educational innovation. From these factors, It is made an inquiry to know for exploratory manner the perception of teachers and leaders of four private schools in the cities of Puebla and Acapulco on elements that promoting and impeding the processes of educational innovation. The results of the study with this small population, although not generalizable show that the elements pointing by Carbonell at point in his work can be useful to analyze the school situation to innovation in different areas and that both factors pointing as facilitators and obstacles are present in the school culture. In general results show a general perception among respondents that there is not a culture of innovation sufficiently consolidated and there is a resistance among teachers to accept and promote innovative strategies in the school.
publishDate 2014
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2014-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:44Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:44Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/546
10.15332/erdi.v4i1.546
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35863
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/546
http://hdl.handle.net/11634/35863
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v4i1.546
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/546/441
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 4 Núm. 1 (2014); 7-30
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800529906925568