Cultura mestiza y regímenes estéticos de la vida cotidiana. El ethos barroco de Bolívar Echeverría

This article, inspired by Bolívar Echeverría, analyzes Latin American capitalist reality as an “inevitable historical fact” resulting from the cultural contact initiated in the Spanish Colony. We hold the thesis that the culturally ambiguous condition of the Hispanic-American colonial mestizo materi...

Full description

Autores:
Artunduaga Narváez, Román Santiago
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/39891
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/5376
http://hdl.handle.net/11634/39891
Palabra clave:
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTOTOMAS_632c0e84e5eaf2184512f2948850f707
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/39891
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Artunduaga Narváez, Román Santiago2022-01-18T16:17:46Z2022-01-18T16:17:46Z2019-11-11https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/537610.15332/25005375/5376http://hdl.handle.net/11634/39891This article, inspired by Bolívar Echeverría, analyzes Latin American capitalist reality as an “inevitable historical fact” resulting from the cultural contact initiated in the Spanish Colony. We hold the thesis that the culturally ambiguous condition of the Hispanic-American colonial mestizo materialized in a “will of form” applied to everyday life, which although it seems to reproduce the instrumental purposes of Central European Modernity, contributes to its overcoming by establishing the other Modernity, where the self is integrated into us. For this purpose, we will approach the mestizo caste from four sequential historical approaches: the initial cultural ambiguity of the colonial mestizo, the identity recomposition of the mestizo population, the other Modernity and the aesthetic regimes of daily life.El presente artículo, inspirado en Bolívar Echeverría, analiza la realidad capitalista latinoamericana como “hecho histórico inevitable” resultado del contacto cultural iniciado en la Colonia española. Sostenemos la tesis según la cual la condición culturalmente ambigua del mestizo colonial hispanoamericano se materializó en una “voluntad de forma” aplicada a la vida cotidiana, que aunque pareciera reproducir los fines instrumentales de la Modernidad centroeuropea, aporta a su superación mediante el establecimiento de una Modernidad otra, donde el yo es integrado al nosotros. Con este propósito abordaremos la casta del mestizo desde cuatro enfoques históricos secuenciales: la inicial ambigüedad cultural del mestizo colonial, la recomposición identitaria de la población mestiza, la Modernidad otra y los regímenes estéticos de la vida cotidiana.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/5376/5161Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 40 Núm. 120 (2019); 55-68Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 40 No. 120 (2019); 55-682500-53750120-8462Cultura mestiza y regímenes estéticos de la vida cotidiana. El ethos barroco de Bolívar EcheverríaMestizo culture and aesthetic regimes of everyday life. The baroque ethos of Bolívar Echeverríainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/39891oai:repository.usta.edu.co:11634/398912023-07-14 16:00:49.954metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Cultura mestiza y regímenes estéticos de la vida cotidiana. El ethos barroco de Bolívar Echeverría
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Mestizo culture and aesthetic regimes of everyday life. The baroque ethos of Bolívar Echeverría
title Cultura mestiza y regímenes estéticos de la vida cotidiana. El ethos barroco de Bolívar Echeverría
spellingShingle Cultura mestiza y regímenes estéticos de la vida cotidiana. El ethos barroco de Bolívar Echeverría
title_short Cultura mestiza y regímenes estéticos de la vida cotidiana. El ethos barroco de Bolívar Echeverría
title_full Cultura mestiza y regímenes estéticos de la vida cotidiana. El ethos barroco de Bolívar Echeverría
title_fullStr Cultura mestiza y regímenes estéticos de la vida cotidiana. El ethos barroco de Bolívar Echeverría
title_full_unstemmed Cultura mestiza y regímenes estéticos de la vida cotidiana. El ethos barroco de Bolívar Echeverría
title_sort Cultura mestiza y regímenes estéticos de la vida cotidiana. El ethos barroco de Bolívar Echeverría
dc.creator.fl_str_mv Artunduaga Narváez, Román Santiago
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Artunduaga Narváez, Román Santiago
description This article, inspired by Bolívar Echeverría, analyzes Latin American capitalist reality as an “inevitable historical fact” resulting from the cultural contact initiated in the Spanish Colony. We hold the thesis that the culturally ambiguous condition of the Hispanic-American colonial mestizo materialized in a “will of form” applied to everyday life, which although it seems to reproduce the instrumental purposes of Central European Modernity, contributes to its overcoming by establishing the other Modernity, where the self is integrated into us. For this purpose, we will approach the mestizo caste from four sequential historical approaches: the initial cultural ambiguity of the colonial mestizo, the identity recomposition of the mestizo population, the other Modernity and the aesthetic regimes of daily life.
publishDate 2019
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2019-11-11
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:17:46Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:17:46Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/5376
10.15332/25005375/5376
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/39891
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/5376
http://hdl.handle.net/11634/39891
identifier_str_mv 10.15332/25005375/5376
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/5376/5161
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 40 Núm. 120 (2019); 55-68
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 40 No. 120 (2019); 55-68
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5375
0120-8462
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800548215062528