Metodología de trabajo colaborativo/cooperativo para la investigación, la formación y el aprendizaje en comunicación

Objective. The aim of this article is to systematize the collaborative / cooperative methodology used for research. Analysis of the impact of local socio-communicative discourses in the construction of the concept of Latin American youth identity. Colombia case. This study is based on the work done...

Full description

Autores:
Quiceno Castañeda, Beatriz Eugenia
Barreneche Corrales, Johana
Pinto Arboleda, María Cristina
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35940
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2002
http://hdl.handle.net/11634/35940
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2018 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTOTOMAS_4b91a14b97ef2f348e4fd0ebb261791d
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35940
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Metodología de trabajo colaborativo/cooperativo para la investigación, la formación y el aprendizaje en comunicación
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Methodology of collaborative/cooperative work for research, training and learning in communication
title Metodología de trabajo colaborativo/cooperativo para la investigación, la formación y el aprendizaje en comunicación
spellingShingle Metodología de trabajo colaborativo/cooperativo para la investigación, la formación y el aprendizaje en comunicación
title_short Metodología de trabajo colaborativo/cooperativo para la investigación, la formación y el aprendizaje en comunicación
title_full Metodología de trabajo colaborativo/cooperativo para la investigación, la formación y el aprendizaje en comunicación
title_fullStr Metodología de trabajo colaborativo/cooperativo para la investigación, la formación y el aprendizaje en comunicación
title_full_unstemmed Metodología de trabajo colaborativo/cooperativo para la investigación, la formación y el aprendizaje en comunicación
title_sort Metodología de trabajo colaborativo/cooperativo para la investigación, la formación y el aprendizaje en comunicación
dc.creator.fl_str_mv Quiceno Castañeda, Beatriz Eugenia
Barreneche Corrales, Johana
Pinto Arboleda, María Cristina
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Quiceno Castañeda, Beatriz Eugenia
Barreneche Corrales, Johana
Pinto Arboleda, María Cristina
description Objective. The aim of this article is to systematize the collaborative / cooperative methodology used for research. Analysis of the impact of local socio-communicative discourses in the construction of the concept of Latin American youth identity. Colombia case. This study is based on the work done in 2015 at the Complutense University of Madrid, regarding values and valuations of young Latin American immigrants. In 2016, the methodology was implemented, with some variations, in Colombia and Argentina for the aforementioned research. This article offers a systematization of the methodology derived from the Colombian case.Methodology. This text describes the techniques used to obtain the data and indicates those used in its analysis. Thus, an applicable model is offered as a teaching-learning-research resource in the classroom, specifi­cally for communication and related areas. For the specifi­c study of Colombia, conducted with students of the School of Communication at University of Medellín, data was collected from the work within a research center and qualitative analysis tools such as the Atlas ti and exercises with semantic clouds (Tagxedo) were used for the interpretation.Findings and conclusions. The most relevant results are divided into two aspects. On the one hand, they are related to the advantages found in the application of a model for the teaching-learning-research triad from the perspective of collaborative / cooperative work. On the other hand, a guide is presented that serves as a guide for the development of activities that allow the methodology to be put into practice.
publishDate 2017
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2017-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:06:10Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:06:10Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2002
10.15332/erdi.v7i2.2002
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35940
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2002
http://hdl.handle.net/11634/35940
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v7i2.2002
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2002/1569
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 7 Núm. 2 (2017); 11-25
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800465528553472
spelling Quiceno Castañeda, Beatriz EugeniaBarreneche Corrales, JohanaPinto Arboleda, María Cristina2021-09-24T13:06:10Z2021-09-24T13:06:10Z2017-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/200210.15332/erdi.v7i2.2002http://hdl.handle.net/11634/35940Objective. The aim of this article is to systematize the collaborative / cooperative methodology used for research. Analysis of the impact of local socio-communicative discourses in the construction of the concept of Latin American youth identity. Colombia case. This study is based on the work done in 2015 at the Complutense University of Madrid, regarding values and valuations of young Latin American immigrants. In 2016, the methodology was implemented, with some variations, in Colombia and Argentina for the aforementioned research. This article offers a systematization of the methodology derived from the Colombian case.Methodology. This text describes the techniques used to obtain the data and indicates those used in its analysis. Thus, an applicable model is offered as a teaching-learning-research resource in the classroom, specifi­cally for communication and related areas. For the specifi­c study of Colombia, conducted with students of the School of Communication at University of Medellín, data was collected from the work within a research center and qualitative analysis tools such as the Atlas ti and exercises with semantic clouds (Tagxedo) were used for the interpretation.Findings and conclusions. The most relevant results are divided into two aspects. On the one hand, they are related to the advantages found in the application of a model for the teaching-learning-research triad from the perspective of collaborative / cooperative work. On the other hand, a guide is presented that serves as a guide for the development of activities that allow the methodology to be put into practice.Objetivo. El presente artículo tiene por objetivo sistematizar la metodología de tipo colaborativo/cooperativo empleada para la investigación Análisis del impacto de los discursos socio-comunicativos locales en la construcción de la referencia en torno al concepto de identidad juvenil latinoamericana. Caso Colombia. Dicho estudio se basa en el trabajo que en 2015 se realizó en la Universidad Complutense de Madrid, en relación con valores y valoraciones de jóvenes latinoamericanos inmigrantes. En 2016 la metodología se implementó, con algunas variaciones, en Colombia y Argentina para la mencionada investigación. En este artículo se ofrece una sistematización de la metodología derivada puntualmente del caso Colombia.Metodología. Este texto describe las técnicas empleadas para la obtención de los datos y señala las utilizadas en sus análisis. Se ofrece así un modelo aplicable como recurso de enseñanza-aprendizaje-investigación en aula de clase, específicamente para el área de la comunicación y afines. Para el estudio específico de Colombia, realizado con estudiantes de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Medellín, el levantamiento de datos se hizo a partir del trabajo en el interior de un semillero de investigación, empleando para la interpretación de la información herramientas de análisis cualitativo como el Atlas ti y ejercicios con nubes semánticas (Tagxedo).Hallazgos y conclusiones. Los resultados más relevantes se dividen en dos aspectos. Por un lado, relacionados con las ventajas encontradas en la aplicación de un modelo para la triada enseñanza-aprendizaje-investigación desde la perspectiva del trabajo colaborativo/cooperativo. De otro, se presenta una guía que sirve como pauta para el desarrollo de actividades que permiten poner en práctica la metodología.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2002/1569Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 7 Núm. 2 (2017); 11-252389-97192256-151XDerechos de autor 2018 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Metodología de trabajo colaborativo/cooperativo para la investigación, la formación y el aprendizaje en comunicaciónMethodology of collaborative/cooperative work for research, training and learning in communicationinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35940oai:repository.usta.edu.co:11634/359402023-07-14 16:28:53.465metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co