Alternativas durante el covid-19, para profesorado universitario dedicado a la enseñanza de la educación física

In this article, original research on COVID‑19 and physical education were analyzed to find fields of action and present key aspects to be considered by university teachers dedicated to teaching physical activity. The faculty has engaged to carry out teaching practices in basic education in Mexico,...

Full description

Autores:
Hall-López, Javier Arturo
Ochoa-Martínez, Paulina Yesica
Alarcón Meza, Edgar Ismael
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/40078
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/6464
http://hdl.handle.net/11634/40078
Palabra clave:
physical activity
coronavirus
university
actividad física
coronavirus
universidad
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTOTOMAS_3a856defee817c96154b7a9bf784da12
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/40078
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Hall-López, Javier ArturoOchoa-Martínez, Paulina YesicaAlarcón Meza, Edgar Ismael2022-01-18T16:33:31Z2022-01-18T16:33:31Z2021-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/646410.15332/2422474X.6464http://hdl.handle.net/11634/40078In this article, original research on COVID‑19 and physical education were analyzed to find fields of action and present key aspects to be considered by university teachers dedicated to teaching physical activity. The faculty has engaged to carry out teaching practices in basic education in Mexico, considering alternatives such as curricular adaptation, the alternative crisis of sedentary lifestyle and obesity in Mexico with the COVID‑19 pandemic, and physical activity with moderate to vigorous intensity as an essential and permanent part of the physical education class.En este artículo se analizaron investigaciones originales sobre el covid‑19 y la educación física para hallar campos de acción y exponer puntos clave que puede considerar el profesorado universitario dedicado a la enseñanza de la actividad física. El profesorado se ha vinculado para realizar prácticas docentes en la educación básica en México, considerando alternativas como la adecuación curricular, la crisis alterna de sedentarismo y obesidad en México con la pandemia por covid‑19, y la actividad física con intensidad moderada a vigorosa como parte esencial y permanente de la clase de educación física.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotáhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/6464/6129Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 11 Núm. 1 (2021): Ejercicio físico y salud; 4-13Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 11 No. 1 (2021): Physical exercise and health; 4-132422-474X2248-4418Alternativas durante el covid-19, para profesorado universitario dedicado a la enseñanza de la educación físicaAlternatives during COVID-19 for university professors dedicated to teaching physical educationArtículo evaluado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1physical activitycoronavirusuniversityactividad físicacoronavirusuniversidadhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40078oai:repository.usta.edu.co:11634/400782023-07-14 16:00:28.546metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Alternativas durante el covid-19, para profesorado universitario dedicado a la enseñanza de la educación física
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Alternatives during COVID-19 for university professors dedicated to teaching physical education
title Alternativas durante el covid-19, para profesorado universitario dedicado a la enseñanza de la educación física
spellingShingle Alternativas durante el covid-19, para profesorado universitario dedicado a la enseñanza de la educación física
physical activity
coronavirus
university
actividad física
coronavirus
universidad
title_short Alternativas durante el covid-19, para profesorado universitario dedicado a la enseñanza de la educación física
title_full Alternativas durante el covid-19, para profesorado universitario dedicado a la enseñanza de la educación física
title_fullStr Alternativas durante el covid-19, para profesorado universitario dedicado a la enseñanza de la educación física
title_full_unstemmed Alternativas durante el covid-19, para profesorado universitario dedicado a la enseñanza de la educación física
title_sort Alternativas durante el covid-19, para profesorado universitario dedicado a la enseñanza de la educación física
dc.creator.fl_str_mv Hall-López, Javier Arturo
Ochoa-Martínez, Paulina Yesica
Alarcón Meza, Edgar Ismael
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Hall-López, Javier Arturo
Ochoa-Martínez, Paulina Yesica
Alarcón Meza, Edgar Ismael
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv physical activity
coronavirus
university
topic physical activity
coronavirus
university
actividad física
coronavirus
universidad
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv actividad física
coronavirus
universidad
description In this article, original research on COVID‑19 and physical education were analyzed to find fields of action and present key aspects to be considered by university teachers dedicated to teaching physical activity. The faculty has engaged to carry out teaching practices in basic education in Mexico, considering alternatives such as curricular adaptation, the alternative crisis of sedentary lifestyle and obesity in Mexico with the COVID‑19 pandemic, and physical activity with moderate to vigorous intensity as an essential and permanent part of the physical education class.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:33:31Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:33:31Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo evaluado por pares
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/6464
10.15332/2422474X.6464
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/40078
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/6464
http://hdl.handle.net/11634/40078
identifier_str_mv 10.15332/2422474X.6464
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/6464/6129
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 11 Núm. 1 (2021): Ejercicio físico y salud; 4-13
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 11 No. 1 (2021): Physical exercise and health; 4-13
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-474X
2248-4418
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800550828113920