Faría, la educación colombiana y nortesantandereana

Talking about education today reveals nothing new for a knowledge society that has a thousand entries on the same topic. However, this paper will attempt to reconstruct what the philosopher and thinker from Norte de Santander José Rafael Faría Bermúdez understood by this work throughout the foundati...

Full description

Autores:
Flórez Pabón, Campo Elías
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/39940
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6600
http://hdl.handle.net/11634/39940
Palabra clave:
education
education for life
pedagogy of love
Freire
Faría
educación
educación para la vida
pedagogía del amor
Freire
Faría
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTOTOMAS_3a510e8c2372d3430000cec12f8ceb8c
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/39940
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Flórez Pabón, Campo Elías2022-01-18T16:18:13Z2022-01-18T16:18:13Z2021-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/660010.15332/25005375.6600http://hdl.handle.net/11634/39940Talking about education today reveals nothing new for a knowledge society that has a thousand entries on the same topic. However, this paper will attempt to reconstruct what the philosopher and thinker from Norte de Santander José Rafael Faría Bermúdez understood by this work throughout the foundational processes he led; that is, from the creation of the school Colegio del Norte to the creation of the university Universidad de Pamplona. For this purpose, we will take up three points that build his idea about educating. First, we will question “What is educating for life”; second, we will analyze the perspective with which Faría understood the role of the student who asks questions with aplomb; and third, we hope to answer why we should study with love. This framed from a descriptive methodology that aims at a qualitative reconstruction of his thought from his main works.Hablar de educación hoy en día no revela nada novedoso para una sociedad del conocimiento que tiene mil entradas sobre el mismo tema. No obstante, el presente escrito intentará reconstruir qué entendía el filósofo y pensador nortesantandereano José Rafael Faría Bermúdez sobre esta labor a lo largo de los procesos fundacionales que lideró; es decir, desde la creación del Colegio del Norte hasta la creación de la Universidad de Pamplona. Para esto retomaremos tres puntos que construyen su idea sobre educar. Primero, se tomará la pregunta ¿qué es educar para la vida?; segundo, se analizará la perspectiva con que Faría entendía el papel del estudiante que pregunta con aplomo; y, tercero, se espera responder por qué debemos estudiar con amor. Esto enmarcado desde una metodología descriptiva que apunta a una reconstrucción cualitativa de su pensamiento a partir de sus principales obras.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6600/6196Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 42 Núm. 124 (2021)Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 42 No. 124 (2021)2500-53750120-8462Faría, la educación colombiana y nortesantandereanaFaría, Colombian and Nortesantanderean educationinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1educationeducation for lifepedagogy of loveFreireFaríaeducacióneducación para la vidapedagogía del amorFreireFaríahttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/39940oai:repository.usta.edu.co:11634/399402023-07-14 16:01:01.085metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Faría, la educación colombiana y nortesantandereana
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Faría, Colombian and Nortesantanderean education
title Faría, la educación colombiana y nortesantandereana
spellingShingle Faría, la educación colombiana y nortesantandereana
education
education for life
pedagogy of love
Freire
Faría
educación
educación para la vida
pedagogía del amor
Freire
Faría
title_short Faría, la educación colombiana y nortesantandereana
title_full Faría, la educación colombiana y nortesantandereana
title_fullStr Faría, la educación colombiana y nortesantandereana
title_full_unstemmed Faría, la educación colombiana y nortesantandereana
title_sort Faría, la educación colombiana y nortesantandereana
dc.creator.fl_str_mv Flórez Pabón, Campo Elías
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Flórez Pabón, Campo Elías
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv education
education for life
pedagogy of love
Freire
Faría
topic education
education for life
pedagogy of love
Freire
Faría
educación
educación para la vida
pedagogía del amor
Freire
Faría
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv educación
educación para la vida
pedagogía del amor
Freire
Faría
description Talking about education today reveals nothing new for a knowledge society that has a thousand entries on the same topic. However, this paper will attempt to reconstruct what the philosopher and thinker from Norte de Santander José Rafael Faría Bermúdez understood by this work throughout the foundational processes he led; that is, from the creation of the school Colegio del Norte to the creation of the university Universidad de Pamplona. For this purpose, we will take up three points that build his idea about educating. First, we will question “What is educating for life”; second, we will analyze the perspective with which Faría understood the role of the student who asks questions with aplomb; and third, we hope to answer why we should study with love. This framed from a descriptive methodology that aims at a qualitative reconstruction of his thought from his main works.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:18:13Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:18:13Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6600
10.15332/25005375.6600
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/39940
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6600
http://hdl.handle.net/11634/39940
identifier_str_mv 10.15332/25005375.6600
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6600/6196
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 42 Núm. 124 (2021)
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 42 No. 124 (2021)
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5375
0120-8462
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800421434884096