El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario

This reflection article outlines the concerns and interpretations that emerge in the daily communicative praxis about the crisis of the university, its effects on society, and possible alternative solutions not only from science, technology or global market, but also from the wide horizon of the hum...

Full description

Autores:
Villa Hincapié, Guillermo León
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35906
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1584
http://hdl.handle.net/11634/35906
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTOTOMAS_3658c8cf7547657f2bea166299515920
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35906
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Integral human development: Education horizon for skills and competences. Management of the institutional university project
title El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario
spellingShingle El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario
title_short El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario
title_full El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario
title_fullStr El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario
title_full_unstemmed El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario
title_sort El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario
dc.creator.fl_str_mv Villa Hincapié, Guillermo León
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Villa Hincapié, Guillermo León
description This reflection article outlines the concerns and interpretations that emerge in the daily communicative praxis about the crisis of the university, its effects on society, and possible alternative solutions not only from science, technology or global market, but also from the wide horizon of the humanities. It is assumed that philosophy has exceeded the office of “settler”, fixing boundaries and checking the roles that the “cognitive-instrumental, practical-moral and aesthetic expressive” should play, mediating the debate between them. The crisis of the university is located in the wider horizon of the crisis of modernity, as a result of the fracturing of the emancipatory rationality and positioning of the economic reason against the ethical-political subject.Methodology: In this article, the author analyzes the Higher Education System inherited from the Enlightenment Modernity and assimilated by the current cultural Colombian ethos, inasmuch as what medieval universities gave to current higher education institutions is recognized, specially concerning the holistic and corporate approach of novelties in their times, such as the Aristotelian legacy. From the Latin American context, among other references, the author takes into account the reports from institutions such as UNESCO, ECLAC and independent institutions devoted to the study of the qualification of higher education in Latin America. In the Colombian case, the author reflects on the study of the fundamental human rights traced by the Constitution of 1991 and the Act 30 from 1992.Results and conclusión: The author proposes the human development focus as the possible horizon for the Education based on skills and competences, enriched by the findings of Martha Nussbaum. Reflecting on the choices for strengthening the personalized approach, the author articulates the responsive pedagogy proposed by J.J. Sedano and the comprehension approach by Bernard Lonergan, both of which are emphatic in the centrality of the subject formed in a concrete reality and in order to respond consciously to the needs of a historical context. From a hermeneutical and pragmatic perspective, the author invites to inquire on the new foundations of the higher education proposal, aiming at its pertinence to the needs of people nowadays.
publishDate 2016
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2016-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:04:01Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:04:01Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1584
10.15332/erdi.v6i1.1584
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35906
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1584
http://hdl.handle.net/11634/35906
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v6i1.1584
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1584/1245
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 6 Núm. 1 (2016); 9-58
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800539913486336
spelling Villa Hincapié, Guillermo León2021-09-24T13:04:01Z2021-09-24T13:04:01Z2016-01-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/158410.15332/erdi.v6i1.1584http://hdl.handle.net/11634/35906This reflection article outlines the concerns and interpretations that emerge in the daily communicative praxis about the crisis of the university, its effects on society, and possible alternative solutions not only from science, technology or global market, but also from the wide horizon of the humanities. It is assumed that philosophy has exceeded the office of “settler”, fixing boundaries and checking the roles that the “cognitive-instrumental, practical-moral and aesthetic expressive” should play, mediating the debate between them. The crisis of the university is located in the wider horizon of the crisis of modernity, as a result of the fracturing of the emancipatory rationality and positioning of the economic reason against the ethical-political subject.Methodology: In this article, the author analyzes the Higher Education System inherited from the Enlightenment Modernity and assimilated by the current cultural Colombian ethos, inasmuch as what medieval universities gave to current higher education institutions is recognized, specially concerning the holistic and corporate approach of novelties in their times, such as the Aristotelian legacy. From the Latin American context, among other references, the author takes into account the reports from institutions such as UNESCO, ECLAC and independent institutions devoted to the study of the qualification of higher education in Latin America. In the Colombian case, the author reflects on the study of the fundamental human rights traced by the Constitution of 1991 and the Act 30 from 1992.Results and conclusión: The author proposes the human development focus as the possible horizon for the Education based on skills and competences, enriched by the findings of Martha Nussbaum. Reflecting on the choices for strengthening the personalized approach, the author articulates the responsive pedagogy proposed by J.J. Sedano and the comprehension approach by Bernard Lonergan, both of which are emphatic in the centrality of the subject formed in a concrete reality and in order to respond consciously to the needs of a historical context. From a hermeneutical and pragmatic perspective, the author invites to inquire on the new foundations of the higher education proposal, aiming at its pertinence to the needs of people nowadays.Objetivo. En este artículo se esbozan y dialogan las inquietudes e interpretaciones que en la praxis comunicativa cotidiana emergen acerca de la crisis de la universidad, de sus efectos en la sociedad, y de las posibles alternativas de solución, desde el horizonte amplio de las humanidades, y no solo desde lo que conviene a la ciencia, a la técnica o al mercado global. Se parte del supuesto de que la filosofía ha superado el oficio de “acomodadora”, fijadora de linderos, e inspectora de los roles que dentro de la cultura deben desempeñar lo “cognitivo instrumental, lo práctico-moral y lo estético expresivo”, y que se constituye en mediadora del debate entre estas. La crisis de la universidad se ubica en el horizonte más amplio de la crisis de la modernidad, como fruto de la fracturación de la racionalidad emancipatoria y del posicionamiento de la razón económica en detrimento del sujeto ético-político.Metodología. Sin desconocer los aportes de la “universidad nacida en el medioevo”, sobre todo en lo concerniente con el abordaje holístico y corporativo de algunos asuntos novedosos en su momento, como el legado aristotélico, el análisis que en este artículo se efectúa toma como referente el sistema universitario heredado de la modernidad ilustrada, asimilado por el ethos cultural colombiano y oficialmente vigente en la actualidad. En el contexto latinoamericano se recurre, entre otros aportes, a los estudios efectuados en los últimos diez años por entidades como la Unesco, la CEPAL e instituciones independientes dedicadas a la cualificación de la educación superior en América Latina. En el caso colombiano se aborda el estudio desde los derechos fundamentales trazados por la Constitución de 1991 y la Ley 30 de 1992. Se tienen en cuenta tanto lineamientos estatales como estudios no oficiales que se ocupan de la crisis del sistema universitario, sobre todo en relación con el desarrollo humano de las personas.Resultados y conclusión. Se propone el enfoque de desarrollo humano como horizonte posible de formación de capacidades y competencias, enriqueciéndolo a la luz de los aportes de Martha Nussbaum. En torno a las alternativas de fortalecimiento del enfoque personalizado, se articulan la propuesta pedagógica responsiva de J.J. Sedano, con el enfoque comprensivo de Bernard Lonergan, ambos enfáticos en la centralidad del sujeto que se forma en una realidad concreta y para dar respuesta consciente a las necesidades de la realidad histórica. Desde la perspectiva hermenéutica y pragmática se invita a indagar por los nuevos fundamentos de la propuesta educativa de tercer nivel, a fin de que sea pertinente para las necesidades de las personas de hoy.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1584/1245Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 6 Núm. 1 (2016); 9-582389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitarioIntegral human development: Education horizon for skills and competences. Management of the institutional university projectinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35906oai:repository.usta.edu.co:11634/359062023-07-14 16:28:51.793metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co