Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España)

Intercultural education is considered to be the most appropriate pedagogical model to promote inclusion, coexistence, and social cohesion both in Catalonia and in other countries. However, its philosophy is often misunderstood at the political or practical level. In this regard, this article examine...

Full description

Autores:
Macià Bordalba, Mònica
Torrelles Montanuy, Àngels
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/39519
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6920
http://hdl.handle.net/11634/39519
Palabra clave:
cultural diversity
intercultural education
intercultural competence
pedagogical practices
policies
diversidad cultural
educación intercultural
competencia intercultural
prácticas pedagógicas
políticas
Rights
License
Derechos de autor 2021 Autores/as
id SANTOTOMAS_3538828e16e0ac7be4d1d93f3b635023
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/39519
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Macià Bordalba, MònicaTorrelles Montanuy, Àngels2022-01-18T16:05:31Z2022-01-18T16:05:31Z2021-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/692010.15332/25006681.6920http://hdl.handle.net/11634/39519Intercultural education is considered to be the most appropriate pedagogical model to promote inclusion, coexistence, and social cohesion both in Catalonia and in other countries. However, its philosophy is often misunderstood at the political or practical level. In this regard, this article examines the connection between national policies and what really happens in schools in Catalonia (Spain), a pioneering region in the reception of foreign students and, therefore, also a pioneer in the inclusion of intercultural discourse. Specifically, we first examine the Catalonian policies aimed at managing cultural diversity and intercultural education that have been developed since the 2000s up until today. Secondly, we present the results of a quantitative study carried out in 545 primary schools in Catalonia, in order to acknowledge the practices implemented in schools to prepare students for living in our increasingly diverse society, as well as their needs and requirements to better achieve such a commitment. Results show that whilst schools are implementing actions aimed at both fostering the integration of culturally diverse pupils as well as enhancing the intercultural competence of all students, there are still some gaps at the political level that prevent schools from developing a holistic intercultural education.La educación intercultural se considera el modelo pedagógico más adecuado para favorecer la inclusión, la convivencia y la cohesión social tanto en Cataluña como en otros países. Sin embargo, su filosofía a menudo se malinterpreta a nivel político o práctico. En este sentido, este artículo examina la conexión entre las políticas nacionales y lo que realmente sucede en las escuelas de Cataluña (España), una región pionera en la recepción de estudiantes extranjeros y, por tanto, también pionera en la inclusión del discurso intercultural. En concreto, examinamos en primer lugar las políticas catalanas orientadas a la gestión de la diversidad cultural y la educación intercultural que se han desarrollado desde la década del 2000 hasta la actualidad. En segundo lugar, presentamos los resultados de un estudio cuantitativo realizado en 545 centros de educación primaria de Cataluña, con el fin de reconocer las prácticas implementadas en los centros educativos para preparar a los estudiantes para vivir en nuestra sociedad cada vez más diversa, así como necesidades y requisitos para lograr este compromiso. Los resultados muestran que, si bien las escuelas están implementando acciones dirigidas tanto a fomentar la integración de alumnos culturalmente diversos como a mejorar la competencia intercultural de todos los estudiantes, todavía existen algunas brechas a nivel político que impiden que las escuelas desarrollen una educación intercultural holística.application/pdfengUniversidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6920/6496Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Interculturalidad y educaciónCampos en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 1 (2021): Interculturalidad y educación2500-66812339-3688Derechos de autor 2021 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España)Intercultural Education in Schools: From Policies to Practices in Catalonia (Spain)info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1cultural diversityintercultural educationintercultural competencepedagogical practicespoliciesdiversidad culturaleducación interculturalcompetencia interculturalprácticas pedagógicaspolíticas11634/39519oai:repository.usta.edu.co:11634/395192023-07-14 16:15:29.463metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España)
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Intercultural Education in Schools: From Policies to Practices in Catalonia (Spain)
title Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España)
spellingShingle Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España)
cultural diversity
intercultural education
intercultural competence
pedagogical practices
policies
diversidad cultural
educación intercultural
competencia intercultural
prácticas pedagógicas
políticas
title_short Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España)
title_full Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España)
title_fullStr Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España)
title_full_unstemmed Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España)
title_sort Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España)
dc.creator.fl_str_mv Macià Bordalba, Mònica
Torrelles Montanuy, Àngels
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Macià Bordalba, Mònica
Torrelles Montanuy, Àngels
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv cultural diversity
intercultural education
intercultural competence
pedagogical practices
policies
topic cultural diversity
intercultural education
intercultural competence
pedagogical practices
policies
diversidad cultural
educación intercultural
competencia intercultural
prácticas pedagógicas
políticas
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv diversidad cultural
educación intercultural
competencia intercultural
prácticas pedagógicas
políticas
description Intercultural education is considered to be the most appropriate pedagogical model to promote inclusion, coexistence, and social cohesion both in Catalonia and in other countries. However, its philosophy is often misunderstood at the political or practical level. In this regard, this article examines the connection between national policies and what really happens in schools in Catalonia (Spain), a pioneering region in the reception of foreign students and, therefore, also a pioneer in the inclusion of intercultural discourse. Specifically, we first examine the Catalonian policies aimed at managing cultural diversity and intercultural education that have been developed since the 2000s up until today. Secondly, we present the results of a quantitative study carried out in 545 primary schools in Catalonia, in order to acknowledge the practices implemented in schools to prepare students for living in our increasingly diverse society, as well as their needs and requirements to better achieve such a commitment. Results show that whilst schools are implementing actions aimed at both fostering the integration of culturally diverse pupils as well as enhancing the intercultural competence of all students, there are still some gaps at the political level that prevent schools from developing a holistic intercultural education.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:05:31Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:05:31Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6920
10.15332/25006681.6920
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/39519
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6920
http://hdl.handle.net/11634/39519
identifier_str_mv 10.15332/25006681.6920
dc.language.iso.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6920/6496
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Interculturalidad y educación
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 1 (2021): Interculturalidad y educación
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-6681
2339-3688
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Autores/as
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Autores/as
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800544032292864