Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España)
Intercultural education is considered to be the most appropriate pedagogical model to promote inclusion, coexistence, and social cohesion both in Catalonia and in other countries. However, its philosophy is often misunderstood at the political or practical level. In this regard, this article examine...
- Autores:
-
Macià Bordalba, Mònica
Torrelles Montanuy, Àngels
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- eng
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/39519
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6920
http://hdl.handle.net/11634/39519
- Palabra clave:
- cultural diversity
intercultural education
intercultural competence
pedagogical practices
policies
diversidad cultural
educación intercultural
competencia intercultural
prácticas pedagógicas
políticas
- Rights
- License
- Derechos de autor 2021 Autores/as
id |
SANTOTOMAS_3538828e16e0ac7be4d1d93f3b635023 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/39519 |
network_acronym_str |
SANTOTOMAS |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Macià Bordalba, MònicaTorrelles Montanuy, Àngels2022-01-18T16:05:31Z2022-01-18T16:05:31Z2021-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/692010.15332/25006681.6920http://hdl.handle.net/11634/39519Intercultural education is considered to be the most appropriate pedagogical model to promote inclusion, coexistence, and social cohesion both in Catalonia and in other countries. However, its philosophy is often misunderstood at the political or practical level. In this regard, this article examines the connection between national policies and what really happens in schools in Catalonia (Spain), a pioneering region in the reception of foreign students and, therefore, also a pioneer in the inclusion of intercultural discourse. Specifically, we first examine the Catalonian policies aimed at managing cultural diversity and intercultural education that have been developed since the 2000s up until today. Secondly, we present the results of a quantitative study carried out in 545 primary schools in Catalonia, in order to acknowledge the practices implemented in schools to prepare students for living in our increasingly diverse society, as well as their needs and requirements to better achieve such a commitment. Results show that whilst schools are implementing actions aimed at both fostering the integration of culturally diverse pupils as well as enhancing the intercultural competence of all students, there are still some gaps at the political level that prevent schools from developing a holistic intercultural education.La educación intercultural se considera el modelo pedagógico más adecuado para favorecer la inclusión, la convivencia y la cohesión social tanto en Cataluña como en otros países. Sin embargo, su filosofía a menudo se malinterpreta a nivel político o práctico. En este sentido, este artículo examina la conexión entre las políticas nacionales y lo que realmente sucede en las escuelas de Cataluña (España), una región pionera en la recepción de estudiantes extranjeros y, por tanto, también pionera en la inclusión del discurso intercultural. En concreto, examinamos en primer lugar las políticas catalanas orientadas a la gestión de la diversidad cultural y la educación intercultural que se han desarrollado desde la década del 2000 hasta la actualidad. En segundo lugar, presentamos los resultados de un estudio cuantitativo realizado en 545 centros de educación primaria de Cataluña, con el fin de reconocer las prácticas implementadas en los centros educativos para preparar a los estudiantes para vivir en nuestra sociedad cada vez más diversa, así como necesidades y requisitos para lograr este compromiso. Los resultados muestran que, si bien las escuelas están implementando acciones dirigidas tanto a fomentar la integración de alumnos culturalmente diversos como a mejorar la competencia intercultural de todos los estudiantes, todavía existen algunas brechas a nivel político que impiden que las escuelas desarrollen una educación intercultural holística.application/pdfengUniversidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6920/6496Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Interculturalidad y educaciónCampos en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 1 (2021): Interculturalidad y educación2500-66812339-3688Derechos de autor 2021 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España)Intercultural Education in Schools: From Policies to Practices in Catalonia (Spain)info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1cultural diversityintercultural educationintercultural competencepedagogical practicespoliciesdiversidad culturaleducación interculturalcompetencia interculturalprácticas pedagógicaspolíticas11634/39519oai:repository.usta.edu.co:11634/395192023-07-14 16:15:29.463metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España) |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Intercultural Education in Schools: From Policies to Practices in Catalonia (Spain) |
title |
Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España) |
spellingShingle |
Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España) cultural diversity intercultural education intercultural competence pedagogical practices policies diversidad cultural educación intercultural competencia intercultural prácticas pedagógicas políticas |
title_short |
Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España) |
title_full |
Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España) |
title_fullStr |
Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España) |
title_full_unstemmed |
Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España) |
title_sort |
Educación intercultural en las escuelas: de las políticas a las prácticas en Cataluña (España) |
dc.creator.fl_str_mv |
Macià Bordalba, Mònica Torrelles Montanuy, Àngels |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Macià Bordalba, Mònica Torrelles Montanuy, Àngels |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
cultural diversity intercultural education intercultural competence pedagogical practices policies |
topic |
cultural diversity intercultural education intercultural competence pedagogical practices policies diversidad cultural educación intercultural competencia intercultural prácticas pedagógicas políticas |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
diversidad cultural educación intercultural competencia intercultural prácticas pedagógicas políticas |
description |
Intercultural education is considered to be the most appropriate pedagogical model to promote inclusion, coexistence, and social cohesion both in Catalonia and in other countries. However, its philosophy is often misunderstood at the political or practical level. In this regard, this article examines the connection between national policies and what really happens in schools in Catalonia (Spain), a pioneering region in the reception of foreign students and, therefore, also a pioneer in the inclusion of intercultural discourse. Specifically, we first examine the Catalonian policies aimed at managing cultural diversity and intercultural education that have been developed since the 2000s up until today. Secondly, we present the results of a quantitative study carried out in 545 primary schools in Catalonia, in order to acknowledge the practices implemented in schools to prepare students for living in our increasingly diverse society, as well as their needs and requirements to better achieve such a commitment. Results show that whilst schools are implementing actions aimed at both fostering the integration of culturally diverse pupils as well as enhancing the intercultural competence of all students, there are still some gaps at the political level that prevent schools from developing a holistic intercultural education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:05:31Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:05:31Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6920 10.15332/25006681.6920 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/39519 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6920 http://hdl.handle.net/11634/39519 |
identifier_str_mv |
10.15332/25006681.6920 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6920/6496 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Interculturalidad y educación |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 1 (2021): Interculturalidad y educación |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-6681 2339-3688 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Autores/as |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Autores/as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800800544032292864 |