Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena

This article problematizes a relevant issue in higher education that understands teaching management as the ability to address the current requirements of university teaching activity in a professional context. To this end, and taking as reference the guidelines of a ministerial project, the proposa...

Full description

Autores:
Villegas Villegas, Francisco Javier
Valderrama Hidalgo, Claudia
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/40919
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5800
http://hdl.handle.net/11634/40919
Palabra clave:
Higher education; Effective teaching; Teaching management; Institutional policy.
Educación superior; Docencia efectiva; Gestión de la docencia; Política institucional.
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTOTOMAS_3263373ee1b4dde0f85d4096c7a05346
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/40919
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Villegas Villegas, Francisco JavierValderrama Hidalgo, Claudia2022-01-18T17:57:07Z2022-01-18T17:57:07Z2020-11-04https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/580010.15332/2422409X.5800http://hdl.handle.net/11634/40919This article problematizes a relevant issue in higher education that understands teaching management as the ability to address the current requirements of university teaching activity in a professional context. To this end, and taking as reference the guidelines of a ministerial project, the proposal made in a Chilean state university is presented. According to the available information, teachers start a transition towards academic functions, taking into account the orientations of the three quality components: curricular management and teacher development, student's trajectory and teaching management and innovation. In the reference approach, the relationships between university teaching, curricular approach and teaching management are described. The methodological approach presents an idea of integration for the training activity through the problem to be solved and the procedure used, the achievements and lessons learned for teaching management. The experience demonstrates the results through a description of the proposal based on the two case examples. Based on these, the definition of innovation management and curricular quality assurance is discussed.Este artículo problematiza un tema relevante de la educación superior que entiende la gestión de la docencia como la capacidad de abordar los requerimientos actuales de la actividad docente universitaria en un contexto profesional. Para ello, y tomando como referencia las directrices de un proyecto ministerial, se expone la propuesta realizada en una universidad estatal chilena. De acuerdo con la información disponible, los docentes inician un tránsito hacia las funciones académicas, teniendo en cuenta las orientaciones de los tres componentes de calidad: gestión curricular y desarrollo docente, trayectoria del estudiante y gestión e innovación docente. En el enfoque de referencia se describen las relaciones entre docencia universitaria, enfoque curricular y gestión de la docencia. En el abordaje metodológico se presenta una idea de integración para la actividad formativa a través del problema que se va a resolver y el procedimiento utilizado, los logros obtenidos y las enseñanzas aprendidas para la gestión de la docencia. La experiencia demuestra los resultados a través de una descripción de la propuesta basada en los dos ejemplos de casos. Con base en estos se argumenta la definición de la gestión en innovación y el aseguramiento de la calidad curricular.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá-Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5800/5958Hallazgos; Vol. 18 Núm. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 149-179Hallazgos; Vol. 18 No. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 149-1792422-409X1794-3841Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilenaProposal of a management model for teaching: experience of a Chilean state universityinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Higher education; Effective teaching; Teaching management; Institutional policy.Educación superior; Docencia efectiva; Gestión de la docencia; Política institucional.http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40919oai:repository.usta.edu.co:11634/409192023-07-14 16:16:15.894metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Proposal of a management model for teaching: experience of a Chilean state university
title Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena
spellingShingle Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena
Higher education; Effective teaching; Teaching management; Institutional policy.
Educación superior; Docencia efectiva; Gestión de la docencia; Política institucional.
title_short Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena
title_full Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena
title_fullStr Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena
title_full_unstemmed Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena
title_sort Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena
dc.creator.fl_str_mv Villegas Villegas, Francisco Javier
Valderrama Hidalgo, Claudia
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Villegas Villegas, Francisco Javier
Valderrama Hidalgo, Claudia
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Higher education; Effective teaching; Teaching management; Institutional policy.
topic Higher education; Effective teaching; Teaching management; Institutional policy.
Educación superior; Docencia efectiva; Gestión de la docencia; Política institucional.
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Educación superior; Docencia efectiva; Gestión de la docencia; Política institucional.
description This article problematizes a relevant issue in higher education that understands teaching management as the ability to address the current requirements of university teaching activity in a professional context. To this end, and taking as reference the guidelines of a ministerial project, the proposal made in a Chilean state university is presented. According to the available information, teachers start a transition towards academic functions, taking into account the orientations of the three quality components: curricular management and teacher development, student's trajectory and teaching management and innovation. In the reference approach, the relationships between university teaching, curricular approach and teaching management are described. The methodological approach presents an idea of integration for the training activity through the problem to be solved and the procedure used, the achievements and lessons learned for teaching management. The experience demonstrates the results through a description of the proposal based on the two case examples. Based on these, the definition of innovation management and curricular quality assurance is discussed.
publishDate 2020
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2020-11-04
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T17:57:07Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T17:57:07Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5800
10.15332/2422409X.5800
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/40919
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5800
http://hdl.handle.net/11634/40919
identifier_str_mv 10.15332/2422409X.5800
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5800/5958
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Hallazgos; Vol. 18 Núm. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 149-179
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Hallazgos; Vol. 18 No. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 149-179
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-409X
1794-3841
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá-Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800418709635072