La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos

The article presents a reading on the teaching of philosophy at the secondary level in Argentina. To this end, a periodization is made from aspects of the social-historical-political context considered essential due to its impact on it and the regulations that regulated it. This analysis of the nati...

Full description

Autores:
Morales, Laura
Bedetti, María Belén
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/43622
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7601
Palabra clave:
philosophy teaching
Argentine secondary level
curricular policies
periodization
enseñanza de la filosofía
nivel secundario argentino
políticas curriculares
periodización
Rights
License
Derechos de autor 2022 Autores/as
id SANTOTOMAS_301e46ff831d9a7c7dedb3e97112ad37
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/43622
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Morales, LauraBedetti, María Belén2022-02-22https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/760110.15332/25005375.7601The article presents a reading on the teaching of philosophy at the secondary level in Argentina. To this end, a periodization is made from aspects of the social-historical-political context considered essential due to its impact on it and the regulations that regulated it. This analysis of the national history —from the mid-nineteenth century to the present— is based on the conception that the teaching of philosophy is only possible from a situationality and that, on the one hand, the omission of it only ignores the complexity that each context brings to this task and, on the other hand, enables us to think of the current conditions as instances of a much broader process.El artículo presenta una lectura sobre la enseñanza de la filosofía en el nivel secundario de la República Argentina. A tal fin, se hace una periodización a partir de aspectos del contexto socio-histórico-político considerados centrales por su impacto sobre esta y de las normativas que la regularon. Este análisis de la historia nacional —desde mediados del siglo XIX a la actualidad— se sustenta en la concepción de que la enseñanza de la filosofía solo es posible desde una situacionalidad y que, por un lado, la omisión de la misma no hace más que desconocer la complejidad que aporta cada contexto a esta tarea y, por otro, habilita a pensar las condiciones actuales como instancias de un proceso mucho más amplio.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7601/7021Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América LatinaCuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina2500-53750120-8462Derechos de autor 2022 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticosThe teaching of philosophy at the secondary level in Argentina: social-historical-political contextsinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1philosophy teachingArgentine secondary levelcurricular policiesperiodizationenseñanza de la filosofíanivel secundario argentinopolíticas curricularesperiodización11634/43622oai:repository.usta.edu.co:11634/436222023-07-14 16:02:12.585metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The teaching of philosophy at the secondary level in Argentina: social-historical-political contexts
title La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos
spellingShingle La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos
philosophy teaching
Argentine secondary level
curricular policies
periodization
enseñanza de la filosofía
nivel secundario argentino
políticas curriculares
periodización
title_short La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos
title_full La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos
title_fullStr La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos
title_full_unstemmed La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos
title_sort La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos
dc.creator.fl_str_mv Morales, Laura
Bedetti, María Belén
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Morales, Laura
Bedetti, María Belén
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv philosophy teaching
Argentine secondary level
curricular policies
periodization
topic philosophy teaching
Argentine secondary level
curricular policies
periodization
enseñanza de la filosofía
nivel secundario argentino
políticas curriculares
periodización
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv enseñanza de la filosofía
nivel secundario argentino
políticas curriculares
periodización
description The article presents a reading on the teaching of philosophy at the secondary level in Argentina. To this end, a periodization is made from aspects of the social-historical-political context considered essential due to its impact on it and the regulations that regulated it. This analysis of the national history —from the mid-nineteenth century to the present— is based on the conception that the teaching of philosophy is only possible from a situationality and that, on the one hand, the omission of it only ignores the complexity that each context brings to this task and, on the other hand, enables us to think of the current conditions as instances of a much broader process.
publishDate 2022
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2022-02-22
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7601
10.15332/25005375.7601
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7601
identifier_str_mv 10.15332/25005375.7601
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7601/7021
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5375
0120-8462
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Autores/as
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Autores/as
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800524258246656