Los ingenieros docentes y el medioambiente

A proposal for the formation of teachers and students in didactic processes at the Faculty of Civil Engineering University of St. Thomas, in the city of Tunja is presented. The goal is to promote the commitment to pedagogy, didactics and the responsibility with the environment. The project aims at t...

Full description

Autores:
Perico, Nestor
Perico-Martínez, Néstor Rafael
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/5042
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/lingenieux/article/view/1235
Palabra clave:
teacher formation
learning by doing
student formation
pedagogy
Formación de docentes
aprender haciendo
formación de estudiantes
pedagogía
Rights
License
Derechos de autor 2016 L'esprit Ingénieux
id SANTOTOMAS_2fd6850bc60bd74e23a451d4fe73a5b8
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/5042
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Perico, NestorPerico-Martínez, Néstor Rafael2016-11-03http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/lingenieux/article/view/1235A proposal for the formation of teachers and students in didactic processes at the Faculty of Civil Engineering University of St. Thomas, in the city of Tunja is presented. The goal is to promote the commitment to pedagogy, didactics and the responsibility with the environment. The project aims at the transformation of subjects and to produce changes in education activities to generate reflection, appropiation and new actions in accordance with the process of “learning by doing.” With the methodology of participatory research-action in education, new proposals are formulated in the formation of teachers and students. Finally, preliminary results are presented about the main didactic method used for projectsEn este artículo se presenta una propuesta para la formación de docentes y estudiantes de la Facultad de Ingeniería Civil de la Universidad Santo Tomás, seccional Tunja, mediante procesos didácticos. Se busca promover el compromiso con la pedagogía y la didáctica, así como la responsabilidad con el medioambiente. El proyecto pretende la transformación de los sujetos y producir cambios en los procesos educativos, para generar actividades de reflexión, apropiación y nuevas acciones de acuerdo con el proceso de “aprender haciendo”. Con la metodología de investigación-acción participativa en educación se formulan propuestas de formación docente y estudiantil, y luego se presentan resultados parciales del proceso de la investigación que se está desarrollando. Finalmente se da cuenta de la principal didáctica utilizada sobre el método por proyectos. application/pdfspaUniversidad Santo Tomás - Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/lingenieux/article/view/1235/1206L'esprit Ingénieux; Vol. 5 Núm. 1 (2014): L'esprit Ingénieux 52145-9274Derechos de autor 2016 L'esprit Ingénieuxhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Los ingenieros docentes y el medioambienteLos ingenieros docentes y el medioambienteinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1teacher formationlearning by doingstudent formationpedagogyFormación de docentesaprender haciendoformación de estudiantespedagogía11634/5042oai:repository.usta.edu.co:11634/50422023-07-14 16:32:52.284metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Los ingenieros docentes y el medioambiente
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Los ingenieros docentes y el medioambiente
title Los ingenieros docentes y el medioambiente
spellingShingle Los ingenieros docentes y el medioambiente
teacher formation
learning by doing
student formation
pedagogy
Formación de docentes
aprender haciendo
formación de estudiantes
pedagogía
title_short Los ingenieros docentes y el medioambiente
title_full Los ingenieros docentes y el medioambiente
title_fullStr Los ingenieros docentes y el medioambiente
title_full_unstemmed Los ingenieros docentes y el medioambiente
title_sort Los ingenieros docentes y el medioambiente
dc.creator.fl_str_mv Perico, Nestor
Perico-Martínez, Néstor Rafael
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Perico, Nestor
Perico-Martínez, Néstor Rafael
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv teacher formation
learning by doing
student formation
pedagogy
topic teacher formation
learning by doing
student formation
pedagogy
Formación de docentes
aprender haciendo
formación de estudiantes
pedagogía
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Formación de docentes
aprender haciendo
formación de estudiantes
pedagogía
description A proposal for the formation of teachers and students in didactic processes at the Faculty of Civil Engineering University of St. Thomas, in the city of Tunja is presented. The goal is to promote the commitment to pedagogy, didactics and the responsibility with the environment. The project aims at the transformation of subjects and to produce changes in education activities to generate reflection, appropiation and new actions in accordance with the process of “learning by doing.” With the methodology of participatory research-action in education, new proposals are formulated in the formation of teachers and students. Finally, preliminary results are presented about the main didactic method used for projects
publishDate 2016
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2016-11-03
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/lingenieux/article/view/1235
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/lingenieux/article/view/1235
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/lingenieux/article/view/1235/1206
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv L'esprit Ingénieux; Vol. 5 Núm. 1 (2014): L'esprit Ingénieux 5
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2145-9274
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2016 L'esprit Ingénieux
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 L'esprit Ingénieux
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás - Tunja
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800465594613760