La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes

This academic reflection originates within the Master of Education from the University of Cauca, whose purpose is posed to develop a research process for this case helps build knowledge around three outstanding items: young people, imaginary and city. In this way, we will continue understanding the...

Full description

Autores:
Velasco Chávez, Harold Humberto
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2014
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35864
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/547
http://hdl.handle.net/11634/35864
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTOTOMAS_1f999e16230208ab8937c11f4bb403fe
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35864
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Velasco Chávez, Harold Humberto2021-09-24T13:03:44Z2021-09-24T13:03:44Z2014-01-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/54710.15332/erdi.v4i1.547http://hdl.handle.net/11634/35864This academic reflection originates within the Master of Education from the University of Cauca, whose purpose is posed to develop a research process for this case helps build knowledge around three outstanding items: young people, imaginary and city. In this way, we will continue understanding the dynamics in which the pedagogical praxis and contextual and subjective reality of individuals that we face every day in our daily life. A theoretical review of the above categories has been carried out. Therefore, the methodological approach was made from a quality perspective, based on a life history methodology that allowed a first interpretation of reality and of the surrounding elements, building patterns of meaning from the “arts of making” proposed by Michel De Certeau into two categories the “strategy” and “tactics”, finding out some elements related to the freedom of living in coexistence with an internal dispute between the culture of migrants and the novelty elements of the city, a situation that makes them susceptible to be transformed during the investigative process that took place in a neighborhood called Bellohorizonte in Popayan, with some young people who have migrated to it.El presente artículo de reflexión se origina en el seno de la Maestría en Educación de la Universidad del Cauca, cuya finalidad está planteada en desarrollar un proceso investigativo que para este caso ayude a la construcción de conocimiento alrededor de tres grandes unidades: jóvenes, imaginarios y ciudad, para así continuar comprendiendo las dinámicas en las que se mueve la praxis pedagógica y la realidad contextual y subjetiva de los individuos con los que día a día nos enfrentamos dentro de nuestro quehacer. Se realizó una revisión teórica de las categorías mencionadas. Por ello, el acercamiento metodológico se hizo desde una perspectiva cualitativa, edificada en una metodología de historia de vida que permitió una primera interpretación de la realidad y de los elementos circundantes, que construyen entramados de significaciones desde las “artes de hacer” propuestas por Michel De Certeau en dos categorías la “estrategia” y la “táctica”. Los resultados obtenidos giran en torno al hallazgo elementos relacionados con la libertad de vivir en connivencia con una disputa interna entre lo propio del migrante y lo novedoso de la urbe, situación que los hace susceptibles a ser transformados, durante el proceso investigativo que se llevó a cabo en el barrio Bellohorizonte de la ciudad de Popayán, con algunos jóvenes que han migrado a ella.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/547/442Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 4 Núm. 1 (2014); 31-482389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantesThe city of Popayan, Colombia, from the imaginary of young migrantsinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35864oai:repository.usta.edu.co:11634/358642023-07-14 16:28:49.667metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The city of Popayan, Colombia, from the imaginary of young migrants
title La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes
spellingShingle La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes
title_short La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes
title_full La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes
title_fullStr La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes
title_full_unstemmed La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes
title_sort La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes
dc.creator.fl_str_mv Velasco Chávez, Harold Humberto
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Velasco Chávez, Harold Humberto
description This academic reflection originates within the Master of Education from the University of Cauca, whose purpose is posed to develop a research process for this case helps build knowledge around three outstanding items: young people, imaginary and city. In this way, we will continue understanding the dynamics in which the pedagogical praxis and contextual and subjective reality of individuals that we face every day in our daily life. A theoretical review of the above categories has been carried out. Therefore, the methodological approach was made from a quality perspective, based on a life history methodology that allowed a first interpretation of reality and of the surrounding elements, building patterns of meaning from the “arts of making” proposed by Michel De Certeau into two categories the “strategy” and “tactics”, finding out some elements related to the freedom of living in coexistence with an internal dispute between the culture of migrants and the novelty elements of the city, a situation that makes them susceptible to be transformed during the investigative process that took place in a neighborhood called Bellohorizonte in Popayan, with some young people who have migrated to it.
publishDate 2014
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2014-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:44Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:44Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/547
10.15332/erdi.v4i1.547
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35864
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/547
http://hdl.handle.net/11634/35864
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v4i1.547
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/547/442
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 4 Núm. 1 (2014); 31-48
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800474377486336