Diseño de un juego de mesa como herramienta de apoyo para la enseñanza del pensamiento computacional a estudiantes de educación superior de la Universidad San Buenaventura de Cali

This project was made with the intention of designing a board game as a support tool for the teaching of computational thinking to students of the course of introduction to the programming of the University San Buenaventura Cali.

Autores:
Riveros Vásquez, Aldemar
Salguero Dorado, María Fernanda
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad de San Buenaventura
Repositorio:
Repositorio USB
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/6175
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10819/6175
Palabra clave:
Programación
Juego
Diseño
Juego de mesa
Tablero
Fichas
Enseñanza
Metodología
Interacción
Programming
Game
Design
Board game
Chips
Teaching
Methodology
Interaction
Juegos de tablero - Diseño
Aprendizaje - Metodología
Sistemas interactivos de computador
Rights
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
id SANBUENAV2_fdff447eb3763604992e9f4df833c063
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/6175
network_acronym_str SANBUENAV2
network_name_str Repositorio USB
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Diseño de un juego de mesa como herramienta de apoyo para la enseñanza del pensamiento computacional a estudiantes de educación superior de la Universidad San Buenaventura de Cali
title Diseño de un juego de mesa como herramienta de apoyo para la enseñanza del pensamiento computacional a estudiantes de educación superior de la Universidad San Buenaventura de Cali
spellingShingle Diseño de un juego de mesa como herramienta de apoyo para la enseñanza del pensamiento computacional a estudiantes de educación superior de la Universidad San Buenaventura de Cali
Programación
Juego
Diseño
Juego de mesa
Tablero
Fichas
Enseñanza
Metodología
Interacción
Programming
Game
Design
Board game
Chips
Teaching
Methodology
Interaction
Juegos de tablero - Diseño
Aprendizaje - Metodología
Sistemas interactivos de computador
title_short Diseño de un juego de mesa como herramienta de apoyo para la enseñanza del pensamiento computacional a estudiantes de educación superior de la Universidad San Buenaventura de Cali
title_full Diseño de un juego de mesa como herramienta de apoyo para la enseñanza del pensamiento computacional a estudiantes de educación superior de la Universidad San Buenaventura de Cali
title_fullStr Diseño de un juego de mesa como herramienta de apoyo para la enseñanza del pensamiento computacional a estudiantes de educación superior de la Universidad San Buenaventura de Cali
title_full_unstemmed Diseño de un juego de mesa como herramienta de apoyo para la enseñanza del pensamiento computacional a estudiantes de educación superior de la Universidad San Buenaventura de Cali
title_sort Diseño de un juego de mesa como herramienta de apoyo para la enseñanza del pensamiento computacional a estudiantes de educación superior de la Universidad San Buenaventura de Cali
dc.creator.fl_str_mv Riveros Vásquez, Aldemar
Salguero Dorado, María Fernanda
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Cano Mazuera, Sandra Patricia
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Riveros Vásquez, Aldemar
Salguero Dorado, María Fernanda
dc.subject.spa.fl_str_mv Programación
Juego
Diseño
Juego de mesa
Tablero
Fichas
Enseñanza
Metodología
Interacción
Programming
Game
Design
Board game
Chips
Teaching
Methodology
Interaction
topic Programación
Juego
Diseño
Juego de mesa
Tablero
Fichas
Enseñanza
Metodología
Interacción
Programming
Game
Design
Board game
Chips
Teaching
Methodology
Interaction
Juegos de tablero - Diseño
Aprendizaje - Metodología
Sistemas interactivos de computador
dc.subject.lemb.spa.fl_str_mv Juegos de tablero - Diseño
Aprendizaje - Metodología
Sistemas interactivos de computador
description This project was made with the intention of designing a board game as a support tool for the teaching of computational thinking to students of the course of introduction to the programming of the University San Buenaventura Cali.
publishDate 2018
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2018-09-08T13:55:52Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2018-09-08T13:55:52Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2018
dc.date.submitted.none.fl_str_mv 2018-09-07
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado - Pregrado
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.spa.spa.fl_str_mv Trabajo de Grado
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10819/6175
url http://hdl.handle.net/10819/6175
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.cc.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.spa.fl_str_mv pdf
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 93 páginas
dc.format.medium.spa.fl_str_mv Recurso en linea
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad de San Buenaventura - Cali
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Ingenierias
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Ingeniería Multimedia
dc.publisher.sede.spa.fl_str_mv Cali
institution Universidad de San Buenaventura
dc.source.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv [1] A. Radenski. "Python first": a lab-based digital introduction to computer science. SIGCSE Bull., 38(3), 2006. 197-201. [2] Lahtinen, E., Ala-Mutka, K., & Järvinen, H.-M. (2005). A study of the difficulties of novice programmers. ACM SIGCSE Bulletin, 37(3), 14-18. [3] Krpan, D. Mladenović, S. Rosić, M.(2014) Undergraduate Programming Courses, Students’ Perception and Success http://ac.els-cdn.com/S1877042815011854/1-s2.0-S1877042815011854-main.pdf?_tid=86363b58-513e-11e7-bb90-00000aab0f6b&acdnat=1497471644_ec2ac7cd5c60bf43f98b3c8c289ebb5c [4] Dörnyei, Z. (2001). Teaching and researching motivation. London: Pearson Education. [5] Santrock, J. W. (2001). Educational psychology. Boston: McGraw-Hill. [6] Alderman, M. K. (2008). Motivation for achievement: Possibilities for teaching and learning (3rd ed.). New York: Routledge. [7] Bornholt, L., & Möller, J. (2003). Attributions about achievement and intentions about further study in social context. Social Psychology of Education, 6, 217–231. [8] Child, D. (1997). Psychology and the teacher (6th ed.). London: CASSELL. [9] Causal attributions of success and failure made by undergraduate students in an introductory-level computer programming course https://www.researchgate.net/profile/Nazir_Hawi/publication/220140926_Causal_attributions_of_success_and_failure_made_by_undergraduate_students_in_an_introductory-level_computer_programming_course/links/54f42bb30cf2f9e34f092e5b.pdf [10] Bergin, S.; Reilly, R. (2005) Programming: factors that influence success. ACM SIGCSE Bulletin, New York, v. 37, n. 1, p. 411-415. [11] P. Byrne and G. Lyons. The effect of student attributes on success in programming. In Proceedings of the 6th annual conference on Innovation and technology in Computer Science Education, pages 49–52, 2001. [12] P. F. Campbell and G. P. McCabe. Predicting the success of freshmen in a computer science major. Commun. ACM, 27(11):1108–1113, 1984. [13] B. Cantwell-Wilson and S. Shrock. Contributing to success in an introductory computer science course: a study of twelve factors. In Proceedings of the thirty-second SIGCSE technical symposium on Computer Science Education, pages 184–188, 2001. [14] G. E. Evans and M. G. Simkin. What best predicts computer proficiency? Commun. ACM, 32(11):1322–1327, 1989. [15] R. R. Leeper and J. L. Silver. Predicting success in a first programming course. In Proceedings of the thirteenth SIGCSE technical symposium on Computer science education, pages 147–150, 1982. [16] L. H. Werth. Predicting student performance in a beginning computer science class. In Proceedings of the seventeenth SIGCSE technical symposium on Computer science education, pages 138–143, 1986. [17] D. Hagan and S. Markham. Does it help to have some programming experience before beginning a computing degree program? In Proceedings of the 5th annual SIGCSE/SIGCUE ITiCSEconference on Innovation and technology in computer science education, pages 25–28, 2000. [18] E. Holden and E. Weeden. The impact of prior experience in an information technology programming course sequence. In Proceeding of the 4th conference on Information technology curriculum, pages 41–46, 2003. [19] D. L. S. Wiedenbeck and V. Kain. Factors affecting course outcomes in introductory programming. In Proceedings of the 16th Workshop on Psychology of Programming, PPIG’04, pages 97–109, 2004. [20] D. C. Gibbs. The effect of a constructivist learning environment for field-dependent/independent students on achievement in introductory computer programming. In Proceedings of the thirty-first SIGCSE technical symposium on Computer science education, pages 207–211, 2000. [21] T. R. Hostetler. Predicting student success in an introductory programming course. SIGCSE Bull., 15(3):40–43, 1983. [22] B. L. Kurtz. Investigating the relationship between the development of abstract reasoning and performance in an introductory programming class. In Proceedings of the eleventh SIGCSE technical symposium on Computer science education, pages 110–117, 1980. [23] R. Nowaczyk. Cognitive skills needed in computer programming. In Annual Meeting of the Southeastern Psychological Association, 1983. [24] A. Goold and R. Rimmer. Factors affecting performance in first-year computing. SIGCSE Bull., 32(2):39–43, 2000. [25] Redacción, «Aprender a pensar,» Enseñar a nativos digitales. 2011. [En Línea]. Disponible en: http://innovacioneducativa-sm.aprenderapensar.net/files/2011/09/Ensenar_nativos_digitales.pdf [26] G. Palomar, Los juegos de mesa. Creación y producción. Universidad de Granada, España. 2012. [27] J. Llull, El Juego Real De Ur. 2011. [En Línea]. Disponible en: http://www.arteiconografia.com/2011/12/el-juego-real-de-ur.html [28] Juegos del Mundo. 2008. [En Línea]. Disponible en: http://mazarbulgb.blogspot.com.co/2008/06/juegos-del-mundo.html [29] M. Lopez, Chaturanga. El Comienzo De La Historia. 2011. [En Línea]. Disponible en: https://docmanuel.blogspot.com.co/2011/08/chaturanga-el-comienzo-de-la-historia.html [30] J. Huizinga, Homo Ludens, editorial Buenos Aires, Emecé, 1968. [31] J. Hidalgo. Crean juego de mesa de programación para niños cuya meta se superó a las cinco horas en Kickstarter. 2013. [En Línea]. Disponible en: https://wwwhatsnew.com/2013/09/04/crean-juego-de-mesa-de-programacion-para-ninos-cuya-meta-economica-se-supero-a-las-cinco-horas-en-kickstarter/ [32] C. A. Monzalvo & I. Perez. Análisis del juego didáctico C-jump, con temática sobre los conceptos básicos y fundamentos de la programación de computadoras. [En Línea]. Disponible en: https://www.uaeh.edu.mx/nuestro_alumnado/icbi/articulos/Analisis%20del%20juego%20didactico%20C-jump.pdf [33] El niño y el juego Planteamientos teóricos y aplicaciones pedagógicas Unesco, 1980. [34] BRAVO-LILLO, Cristian (2015). “Pensamiento Computacional: una idea a la que le llegó el momento.” En revista Bits de ciencia N° 12 (pág. 48-51). Departamento de Ciencias de la Computación de la Universidad de Chile. https://www.dcc.uchile.cl/Bitsdeciencia12.pdf [35] VALVERDE BERROCOSO, Jesús. “El pensamiento computacional y las nuevas ecologías del aprendizaje”. En: http://www.um.es/ead/red/46/valverde_et_al.pdf
dc.source.instname.spa.fl_str_mv Universidad de San Buenaventura - Cali
dc.source.other.spa.fl_str_mv Cali, Trabajo de Grado, T006.6 R621d
dc.source.reponame.spa.fl_str_mv Biblioteca Digital Universidad de San Buenaventura
bitstream.url.fl_str_mv https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/df4ae11f-f65c-481d-9e74-52c1cbabd04a/download
https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/1ab25b6f-4b81-426d-aba7-d36a841271c8/download
https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/b9c3a62b-7311-452e-8623-14bbac52e5a6/download
https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/fb58350a-3baa-4a2f-9ae1-0022c49aaa05/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 0c7b7184e7583ec671a5d9e43f0939c0
70ccf28f697531af8826769beaa7f458
883d802e32695138341c776f5cb38848
214c5cf35187a2e1ca468b1d5102f1bf
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de San Buenaventura Colombia
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1812932460302827520
spelling Comunidad Científica y AcadémicaCano Mazuera, Sandra Patricia17e91405-5566-429a-aedd-096638dbc2ea-1Riveros Vásquez, Aldemar1a63669d-aaaa-45b6-97b8-a117439934be-1Salguero Dorado, María Fernandafddb6056-6bad-4879-8f23-758a6f53513b-12018-09-08T13:55:52Z2018-09-08T13:55:52Z20182018-09-07This project was made with the intention of designing a board game as a support tool for the teaching of computational thinking to students of the course of introduction to the programming of the University San Buenaventura Cali.Este proyecto fue realizado con la intención de diseñar un juego de mesa como herramienta de apoyo para la enseñanza del pensamiento computacional a estudiantes del curso de introducción a la programación de la Universidad San Buenaventura Cali.pdf93 páginasRecurso en lineaapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10819/6175spaUniversidad de San Buenaventura - CaliIngenieriasIngeniería MultimediaCaliAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 ColombiaPor medio de este formato manifiesto mi voluntad de AUTORIZAR a la Universidad de San Buenaventura, Sede Bogotá, Seccionales Medellín, Cali y Cartagena, la difusión en texto completo de manera gratuita y por tiempo indefinido en la Biblioteca Digital Universidad de San Buenaventura, el documento académico-investigativo objeto de la presente autorización, con fines estrictamente educativos, científicos y culturales, en los términos establecidos en la Ley 23 de 1982, Ley 44 de 1993, Decisión Andina 351 de 1993, Decreto 460 de 1995 y demás normas generales sobre derechos de autor. Como autor manifiesto que el presente documento académico-investigativo es original y se realiza sin violar o usurpar derechos de autor de terceros, por lo tanto, la obra es de mi exclusiva autora y poseo la titularidad sobre la misma. La Universidad de San Buenaventura no será responsable de ninguna utilización indebida del documento por parte de terceros y será exclusivamente mi responsabilidad atender personalmente cualquier reclamación que pueda presentarse a la Universidad. Autorizo a la Biblioteca Digital de la Universidad de San Buenaventura convertir el documento al formato que el repositorio lo requiera (impreso, digital, electrónico o cualquier otro conocido o por conocer) o con fines de preservación digital. Esta autorización no implica renuncia a la facultad que tengo de publicar posteriormente la obra, en forma total o parcial, por lo cual podrá, dando aviso por escrito con no menos de un mes de antelación, solicitar que el documento deje de estar disponible para el público en la Biblioteca Digital de la Universidad de San Buenaventura, así mismo, cuando se requiera por razones legales y/o reglas del editor de una revista.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2[1] A. Radenski. "Python first": a lab-based digital introduction to computer science. SIGCSE Bull., 38(3), 2006. 197-201. [2] Lahtinen, E., Ala-Mutka, K., & Järvinen, H.-M. (2005). A study of the difficulties of novice programmers. ACM SIGCSE Bulletin, 37(3), 14-18. [3] Krpan, D. Mladenović, S. Rosić, M.(2014) Undergraduate Programming Courses, Students’ Perception and Success http://ac.els-cdn.com/S1877042815011854/1-s2.0-S1877042815011854-main.pdf?_tid=86363b58-513e-11e7-bb90-00000aab0f6b&acdnat=1497471644_ec2ac7cd5c60bf43f98b3c8c289ebb5c [4] Dörnyei, Z. (2001). Teaching and researching motivation. London: Pearson Education. [5] Santrock, J. W. (2001). Educational psychology. Boston: McGraw-Hill. [6] Alderman, M. K. (2008). Motivation for achievement: Possibilities for teaching and learning (3rd ed.). New York: Routledge. [7] Bornholt, L., & Möller, J. (2003). Attributions about achievement and intentions about further study in social context. Social Psychology of Education, 6, 217–231. [8] Child, D. (1997). Psychology and the teacher (6th ed.). London: CASSELL. [9] Causal attributions of success and failure made by undergraduate students in an introductory-level computer programming course https://www.researchgate.net/profile/Nazir_Hawi/publication/220140926_Causal_attributions_of_success_and_failure_made_by_undergraduate_students_in_an_introductory-level_computer_programming_course/links/54f42bb30cf2f9e34f092e5b.pdf [10] Bergin, S.; Reilly, R. (2005) Programming: factors that influence success. ACM SIGCSE Bulletin, New York, v. 37, n. 1, p. 411-415. [11] P. Byrne and G. Lyons. The effect of student attributes on success in programming. In Proceedings of the 6th annual conference on Innovation and technology in Computer Science Education, pages 49–52, 2001. [12] P. F. Campbell and G. P. McCabe. Predicting the success of freshmen in a computer science major. Commun. ACM, 27(11):1108–1113, 1984. [13] B. Cantwell-Wilson and S. Shrock. Contributing to success in an introductory computer science course: a study of twelve factors. In Proceedings of the thirty-second SIGCSE technical symposium on Computer Science Education, pages 184–188, 2001. [14] G. E. Evans and M. G. Simkin. What best predicts computer proficiency? Commun. ACM, 32(11):1322–1327, 1989. [15] R. R. Leeper and J. L. Silver. Predicting success in a first programming course. In Proceedings of the thirteenth SIGCSE technical symposium on Computer science education, pages 147–150, 1982. [16] L. H. Werth. Predicting student performance in a beginning computer science class. In Proceedings of the seventeenth SIGCSE technical symposium on Computer science education, pages 138–143, 1986. [17] D. Hagan and S. Markham. Does it help to have some programming experience before beginning a computing degree program? In Proceedings of the 5th annual SIGCSE/SIGCUE ITiCSEconference on Innovation and technology in computer science education, pages 25–28, 2000. [18] E. Holden and E. Weeden. The impact of prior experience in an information technology programming course sequence. In Proceeding of the 4th conference on Information technology curriculum, pages 41–46, 2003. [19] D. L. S. Wiedenbeck and V. Kain. Factors affecting course outcomes in introductory programming. In Proceedings of the 16th Workshop on Psychology of Programming, PPIG’04, pages 97–109, 2004. [20] D. C. Gibbs. The effect of a constructivist learning environment for field-dependent/independent students on achievement in introductory computer programming. In Proceedings of the thirty-first SIGCSE technical symposium on Computer science education, pages 207–211, 2000. [21] T. R. Hostetler. Predicting student success in an introductory programming course. SIGCSE Bull., 15(3):40–43, 1983. [22] B. L. Kurtz. Investigating the relationship between the development of abstract reasoning and performance in an introductory programming class. In Proceedings of the eleventh SIGCSE technical symposium on Computer science education, pages 110–117, 1980. [23] R. Nowaczyk. Cognitive skills needed in computer programming. In Annual Meeting of the Southeastern Psychological Association, 1983. [24] A. Goold and R. Rimmer. Factors affecting performance in first-year computing. SIGCSE Bull., 32(2):39–43, 2000. [25] Redacción, «Aprender a pensar,» Enseñar a nativos digitales. 2011. [En Línea]. Disponible en: http://innovacioneducativa-sm.aprenderapensar.net/files/2011/09/Ensenar_nativos_digitales.pdf [26] G. Palomar, Los juegos de mesa. Creación y producción. Universidad de Granada, España. 2012. [27] J. Llull, El Juego Real De Ur. 2011. [En Línea]. Disponible en: http://www.arteiconografia.com/2011/12/el-juego-real-de-ur.html [28] Juegos del Mundo. 2008. [En Línea]. Disponible en: http://mazarbulgb.blogspot.com.co/2008/06/juegos-del-mundo.html [29] M. Lopez, Chaturanga. El Comienzo De La Historia. 2011. [En Línea]. Disponible en: https://docmanuel.blogspot.com.co/2011/08/chaturanga-el-comienzo-de-la-historia.html [30] J. Huizinga, Homo Ludens, editorial Buenos Aires, Emecé, 1968. [31] J. Hidalgo. Crean juego de mesa de programación para niños cuya meta se superó a las cinco horas en Kickstarter. 2013. [En Línea]. Disponible en: https://wwwhatsnew.com/2013/09/04/crean-juego-de-mesa-de-programacion-para-ninos-cuya-meta-economica-se-supero-a-las-cinco-horas-en-kickstarter/ [32] C. A. Monzalvo & I. Perez. Análisis del juego didáctico C-jump, con temática sobre los conceptos básicos y fundamentos de la programación de computadoras. [En Línea]. Disponible en: https://www.uaeh.edu.mx/nuestro_alumnado/icbi/articulos/Analisis%20del%20juego%20didactico%20C-jump.pdf [33] El niño y el juego Planteamientos teóricos y aplicaciones pedagógicas Unesco, 1980. [34] BRAVO-LILLO, Cristian (2015). “Pensamiento Computacional: una idea a la que le llegó el momento.” En revista Bits de ciencia N° 12 (pág. 48-51). Departamento de Ciencias de la Computación de la Universidad de Chile. https://www.dcc.uchile.cl/Bitsdeciencia12.pdf [35] VALVERDE BERROCOSO, Jesús. “El pensamiento computacional y las nuevas ecologías del aprendizaje”. En: http://www.um.es/ead/red/46/valverde_et_al.pdfUniversidad de San Buenaventura - CaliCali, Trabajo de Grado, T006.6 R621dBiblioteca Digital Universidad de San BuenaventuraProgramaciónJuegoDiseñoJuego de mesaTableroFichasEnseñanzaMetodologíaInteracciónProgrammingGameDesignBoard gameChipsTeachingMethodologyInteractionJuegos de tablero - DiseñoAprendizaje - MetodologíaSistemas interactivos de computadorIngeniero MultimediaDiseño de un juego de mesa como herramienta de apoyo para la enseñanza del pensamiento computacional a estudiantes de educación superior de la Universidad San Buenaventura de CaliTrabajo de grado - PregradoTrabajo de Gradoinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fPublicationLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82071https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/df4ae11f-f65c-481d-9e74-52c1cbabd04a/download0c7b7184e7583ec671a5d9e43f0939c0MD52ORIGINALJuego_Mesa_Herramienta_Riveros_2018.pdfJuego_Mesa_Herramienta_Riveros_2018.pdfapplication/pdf4444507https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/1ab25b6f-4b81-426d-aba7-d36a841271c8/download70ccf28f697531af8826769beaa7f458MD51TEXTJuego_Mesa_Herramienta_Riveros_2018.pdf.txtJuego_Mesa_Herramienta_Riveros_2018.pdf.txtExtracted texttext/plain92544https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/b9c3a62b-7311-452e-8623-14bbac52e5a6/download883d802e32695138341c776f5cb38848MD53THUMBNAILJuego_Mesa_Herramienta_Riveros_2018.pdf.jpgJuego_Mesa_Herramienta_Riveros_2018.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7102https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/fb58350a-3baa-4a2f-9ae1-0022c49aaa05/download214c5cf35187a2e1ca468b1d5102f1bfMD5410819/6175oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/61752023-02-23 16:24:36.941http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/https://bibliotecadigital.usb.edu.coRepositorio Institucional Universidad de San Buenaventura Colombiabdigital@metabiblioteca.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