¿De qué estamos hechos?
Memories are fragmented pieces of the past that have survived the misadventure of time and oblivion. Its purpose is to transform itself into a word, in order to re-pass through the heart what has already been lived, while the sigh that spreads between the pages of a notebook springs up. The particip...
- Autores:
-
García Peña, Daniel Camilo
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2018
- Institución:
- Universidad de San Buenaventura
- Repositorio:
- Repositorio USB
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/5727
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10819/5727
- Palabra clave:
- Escuela
Narrativa
Maestro
Posibilidad
School
Narrative
Teacher
Possibility
Palabra (lingüística)
Sueños
Historia
Delirio
- Rights
- License
- Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
id |
SANBUENAV2_9b6038e3f8151f35adb315d4b786b085 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/5727 |
network_acronym_str |
SANBUENAV2 |
network_name_str |
Repositorio USB |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
¿De qué estamos hechos? |
title |
¿De qué estamos hechos? |
spellingShingle |
¿De qué estamos hechos? Escuela Narrativa Maestro Posibilidad School Narrative Teacher Possibility Palabra (lingüística) Sueños Historia Delirio |
title_short |
¿De qué estamos hechos? |
title_full |
¿De qué estamos hechos? |
title_fullStr |
¿De qué estamos hechos? |
title_full_unstemmed |
¿De qué estamos hechos? |
title_sort |
¿De qué estamos hechos? |
dc.creator.fl_str_mv |
García Peña, Daniel Camilo |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Ortiz Naranjo, María Nancy |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
García Peña, Daniel Camilo |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Escuela Narrativa Maestro Posibilidad School Narrative Teacher Possibility |
topic |
Escuela Narrativa Maestro Posibilidad School Narrative Teacher Possibility Palabra (lingüística) Sueños Historia Delirio |
dc.subject.lemb.spa.fl_str_mv |
Palabra (lingüística) Sueños Historia Delirio |
description |
Memories are fragmented pieces of the past that have survived the misadventure of time and oblivion. Its purpose is to transform itself into a word, in order to re-pass through the heart what has already been lived, while the sigh that spreads between the pages of a notebook springs up. The participant's body remains static, and a magical moon with star petals begins to bloom in the eye sockets. Each tear harbors one of the stories that constitute its cosmos of memories, which when coming together and shine in unison, produces a beam of lights full of emotions capable of alleviating the thick fog that covers the existence. The purpose of these is fundamental in all this process of significance, since they contain flashes of madness and nostalgia maligned by deafening memories, capable of crossing the barrier of absence and oblivion. His strength is such that he will seek to rest on the bare sheet under a moonlight, while the pen surrenders to his passion drop by drop. The result will be cartographies that glimpse the passage of experience, leaving exposed dreams, desires and delusions, but also anguish, afflictions and anguish. These feelings, now transfigured in words, will be the blows of the chisel in the naked marble that will shape a new being. In this way, narratives emerge that open and cauterize wounds. Narratives that bleed silently. Narratives that preserve the essence of that being from which they sprang. Narratives that are the reflection of a being that lives, thinks and feels. |
publishDate |
2018 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2018-04-16T21:47:42Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2018-04-16T21:47:42Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2018 |
dc.date.submitted.none.fl_str_mv |
2018-04-11 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Pregrado |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.spa.spa.fl_str_mv |
Trabajo de Grado |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
García-Peña, D. (2018). ¿De qué estamos hechos? (Trabajo de grado Licenciatura en Lengua Castellana). Universidad de San Buenaventura Colombia, Facultad de Educación, Medellín. |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10819/5727 |
identifier_str_mv |
García-Peña, D. (2018). ¿De qué estamos hechos? (Trabajo de grado Licenciatura en Lengua Castellana). Universidad de San Buenaventura Colombia, Facultad de Educación, Medellín. |
url |
http://hdl.handle.net/10819/5727 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.cc.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.spa.fl_str_mv |
pdf |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
91 páginas |
dc.format.medium.spa.fl_str_mv |
Recurso en linea |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Educación, Ciencias Humanas y Sociales |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Licenciatura en Lengua Castellana |
dc.publisher.sede.spa.fl_str_mv |
Medellín |
institution |
Universidad de San Buenaventura |
dc.source.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv |
Arciniegas, G. (1963). Nuestra América es un ensayo. México: Universidad autónoma de México. Baudelaire, C. (1999). El spleen de París. Barcelona: El Aleph Bruner, J. (1998). Realidad mental y mundos posibles. (4 E.d.). Barcelona: Gedisa. Camus, A. (1996). El verano. Madrid: Alianza. Foucault, M (2004). Discurso y verdad en la antigua Grecia. Buenos Aires Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar. Buenos Aires: siglo XXI. Galeano, E. (1993). El libro de los abrazos. Buenos Aires: siglo XXI González, F. (1969). El remordimiento. Medellín: Bedout. Goodman, N. (1990). Maneras de hacer mundo. Madrid: Visor. Nietzsche, F. (1983). Así habló Zarathustra. Madrid: Sarpre. Onfray, M. (2008). La comunidad filosófica. Barcelona: Gedisa Ortiz, N. (2017). La escritura: una fuga hacia la libertad. (Prólogo). (Trabajo de grado Licenciatura en Lengua Castellana). Universidad de San Buenaventura Colombia, Facultad de Educación, Medellín. Reimer, E. (1975). La escuela ha muerto. España: Barral. Zuleta, E. (1995). Educación y democracia: un campo de combate. (2 E.d). Bogotá: Fundación Estanislao Zuleta. |
dc.source.instname.spa.fl_str_mv |
Universidad de San Buenaventura - Medellín |
dc.source.other.spa.fl_str_mv |
Biblioteca USB Medellín (Campus): CD-4613t |
dc.source.reponame.spa.fl_str_mv |
Biblioteca Digital Universidad de San Buenaventura |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/8326f213-040e-494e-8a5d-94bf3f81849d/download https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/8e7c284b-e82d-46ba-99f7-c08124a7be34/download https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/cba72f17-3b48-4845-9ad5-2f53c1107fe1/download https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/8fc339b9-d52e-4b36-af0d-e7062ef3c0b4/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0c7b7184e7583ec671a5d9e43f0939c0 138385485c25a7c35561ca886ae139be 5f26ee14999e2da4191923eac8dc666e bb9a3f3e04f3ff9a9baf13a52e93b89e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de San Buenaventura Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1812932432453697536 |
spelling |
Comunidad Científica y AcadémicaOrtiz Naranjo, María Nancy28b1e19a-65a2-4174-a2a8-5de15b241b3f-1García Peña, Daniel Camilo34cb9594-f28a-47de-8867-95abf5d9c3f4-12018-04-16T21:47:42Z2018-04-16T21:47:42Z20182018-04-11Memories are fragmented pieces of the past that have survived the misadventure of time and oblivion. Its purpose is to transform itself into a word, in order to re-pass through the heart what has already been lived, while the sigh that spreads between the pages of a notebook springs up. The participant's body remains static, and a magical moon with star petals begins to bloom in the eye sockets. Each tear harbors one of the stories that constitute its cosmos of memories, which when coming together and shine in unison, produces a beam of lights full of emotions capable of alleviating the thick fog that covers the existence. The purpose of these is fundamental in all this process of significance, since they contain flashes of madness and nostalgia maligned by deafening memories, capable of crossing the barrier of absence and oblivion. His strength is such that he will seek to rest on the bare sheet under a moonlight, while the pen surrenders to his passion drop by drop. The result will be cartographies that glimpse the passage of experience, leaving exposed dreams, desires and delusions, but also anguish, afflictions and anguish. These feelings, now transfigured in words, will be the blows of the chisel in the naked marble that will shape a new being. In this way, narratives emerge that open and cauterize wounds. Narratives that bleed silently. Narratives that preserve the essence of that being from which they sprang. Narratives that are the reflection of a being that lives, thinks and feels.Los recuerdos son trozos fragmentados del pasado que han sobrevivido a la desventura del tiempo y el olvido. Su propósito es transfigurarse en palabra, para así, volver a pasar por el corazón lo ya vivido, mientras brota el suspiro que se hilvana entre las hojas de una libreta. El cuerpo del partícipe permanece estático, y en las cuencas de los ojos comienza a florecer una luna mágica con pétalos de estrella. Cada lágrima alberga una de las historias que constituye su cosmos de recuerdos, las cuales al juntarse y brillar al unísono, producen un haz de luces cargado de emociones capaces de alivianar la niebla espesa que cubre la existencia. El propósito de éstas es fundamental en todo este proceso de significación, ya que en ellas se albergan destellos de locura y nostalgia maleados por recuerdos ensordecedores, capaces de traspasar la barrera de la ausencia y el olvido. Su fuerza es tal, que buscará posarse en la hoja desnuda bajo un claro de luna, mientras el bolígrafo se entrega a su pasión gota a gota. El resultado serán las cartografías que vislumbran el paso de la experiencia, dejando expuesto sueños, anhelos y delirios, pero también angustias, aflicciones y congojas. Dichos sentires, ahora transfigurados en palabras, serán los golpes del cincel en el mármol desnudo que modelarán un nuevo ser. De esta forma, surgen narrativas que abren y cauterizan las heridas. Narrativas que sangran silenciosamente. Narrativas que preservan la esencia de aquél ser del cual brotaron. Narrativas que son el reflejo de un ser que vive, piensa y sientepdf91 páginasRecurso en lineaapplication/pdfGarcía-Peña, D. (2018). ¿De qué estamos hechos? (Trabajo de grado Licenciatura en Lengua Castellana). Universidad de San Buenaventura Colombia, Facultad de Educación, Medellín.http://hdl.handle.net/10819/5727spaEducación, Ciencias Humanas y SocialesLicenciatura en Lengua CastellanaMedellínAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 ColombiaPor medio de este formato manifiesto mi voluntad de AUTORIZAR a la Universidad de San Buenaventura, Sede Bogotá, Seccionales Medellín, Cali y Cartagena, la difusión en texto completo de manera gratuita y por tiempo indefinido en la Biblioteca Digital Universidad de San Buenaventura, el documento académico-investigativo objeto de la presente autorización, con fines estrictamente educativos, científicos y culturales, en los términos establecidos en la Ley 23 de 1982, Ley 44 de 1993, Decisión Andina 351 de 1993, Decreto 460 de 1995 y demás normas generales sobre derechos de autor. Como autor manifiesto que el presente documento académico-investigativo es original y se realiza sin violar o usurpar derechos de autor de terceros, por lo tanto, la obra es de mi exclusiva autora y poseo la titularidad sobre la misma. La Universidad de San Buenaventura no será responsable de ninguna utilización indebida del documento por parte de terceros y será exclusivamente mi responsabilidad atender personalmente cualquier reclamación que pueda presentarse a la Universidad. Autorizo a la Biblioteca Digital de la Universidad de San Buenaventura convertir el documento al formato que el repositorio lo requiera (impreso, digital, electrónico o cualquier otro conocido o por conocer) o con fines de preservación digital. Esta autorización no implica renuncia a la facultad que tengo de publicar posteriormente la obra, en forma total o parcial, por lo cual podrá, dando aviso por escrito con no menos de un mes de antelación, solicitar que el documento deje de estar disponible para el público en la Biblioteca Digital de la Universidad de San Buenaventura, así mismo, cuando se requiera por razones legales y/o reglas del editor de una revista.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Arciniegas, G. (1963). Nuestra América es un ensayo. México: Universidad autónoma de México.Baudelaire, C. (1999). El spleen de París. Barcelona: El AlephBruner, J. (1998). Realidad mental y mundos posibles. (4 E.d.). Barcelona: Gedisa.Camus, A. (1996). El verano. Madrid: Alianza.Foucault, M (2004). Discurso y verdad en la antigua Grecia. Buenos AiresFoucault, M. (2002). Vigilar y castigar. Buenos Aires: siglo XXI.Galeano, E. (1993). El libro de los abrazos. Buenos Aires: siglo XXIGonzález, F. (1969). El remordimiento. Medellín: Bedout.Goodman, N. (1990). Maneras de hacer mundo. Madrid: Visor.Nietzsche, F. (1983). Así habló Zarathustra. Madrid: Sarpre.Onfray, M. (2008). La comunidad filosófica. Barcelona: GedisaOrtiz, N. (2017). La escritura: una fuga hacia la libertad. (Prólogo). (Trabajo de grado Licenciatura en Lengua Castellana). Universidad de San Buenaventura Colombia, Facultad de Educación, Medellín.Reimer, E. (1975). La escuela ha muerto. España: Barral.Zuleta, E. (1995). Educación y democracia: un campo de combate. (2 E.d). Bogotá: Fundación Estanislao Zuleta.Universidad de San Buenaventura - MedellínBiblioteca USB Medellín (Campus): CD-4613tBiblioteca Digital Universidad de San BuenaventuraEscuelaNarrativaMaestroPosibilidadSchoolNarrativeTeacherPossibilityPalabra (lingüística)SueñosHistoriaDelirioLicenciado en Lengua Castellana¿De qué estamos hechos?Trabajo de grado - PregradoTrabajo de Gradoinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fPublicationLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82071https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/8326f213-040e-494e-8a5d-94bf3f81849d/download0c7b7184e7583ec671a5d9e43f0939c0MD52ORIGINALDe_Que_Estamos_Garcia_2018.pdfDe_Que_Estamos_Garcia_2018.pdfapplication/pdf788844https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/8e7c284b-e82d-46ba-99f7-c08124a7be34/download138385485c25a7c35561ca886ae139beMD51TEXTDe_Que_Estamos_Garcia_2018.pdf.txtDe_Que_Estamos_Garcia_2018.pdf.txtExtracted texttext/plain181821https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/cba72f17-3b48-4845-9ad5-2f53c1107fe1/download5f26ee14999e2da4191923eac8dc666eMD53THUMBNAILDe_Que_Estamos_Garcia_2018.pdf.jpgDe_Que_Estamos_Garcia_2018.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6253https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/8fc339b9-d52e-4b36-af0d-e7062ef3c0b4/downloadbb9a3f3e04f3ff9a9baf13a52e93b89eMD5410819/5727oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/57272023-02-23 12:18:18.031http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/https://bibliotecadigital.usb.edu.coRepositorio Institucional Universidad de San Buenaventura Colombiabdigital@metabiblioteca.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 |