Normalización del nivel de sonoridad de la televisión colombiana por medio de un dispositivo electrónico que procese en tiempo real
Audio in television broadcasts has been a fundamental part to achieve a good interaction with the viewer, but from the beginning of its implementation, making sounds enjoyable for the receiver has been a complex topic, where the unexpected changes of audio levels between channels, programs and comme...
- Autores:
-
Flórez Fernández, David
Galvis Vanegas, Edwin Arbey
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad de San Buenaventura
- Repositorio:
- Repositorio USB
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/7570
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10819/7570
- Palabra clave:
- Sonido
Sonoridad
Normalización
Transmisiones televisivas
Intensidad del sonido y confort
Sound
Loudness
Normalizing
Television broadcasts
Sound intensity and confort
Intensidad sonora
Algoritmos
Señales de transito
Dispositivos
- Rights
- License
- Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
id |
SANBUENAV2_906da57aed542b1005a86ab8da140717 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/7570 |
network_acronym_str |
SANBUENAV2 |
network_name_str |
Repositorio USB |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Normalización del nivel de sonoridad de la televisión colombiana por medio de un dispositivo electrónico que procese en tiempo real |
title |
Normalización del nivel de sonoridad de la televisión colombiana por medio de un dispositivo electrónico que procese en tiempo real |
spellingShingle |
Normalización del nivel de sonoridad de la televisión colombiana por medio de un dispositivo electrónico que procese en tiempo real Sonido Sonoridad Normalización Transmisiones televisivas Intensidad del sonido y confort Sound Loudness Normalizing Television broadcasts Sound intensity and confort Intensidad sonora Algoritmos Señales de transito Dispositivos |
title_short |
Normalización del nivel de sonoridad de la televisión colombiana por medio de un dispositivo electrónico que procese en tiempo real |
title_full |
Normalización del nivel de sonoridad de la televisión colombiana por medio de un dispositivo electrónico que procese en tiempo real |
title_fullStr |
Normalización del nivel de sonoridad de la televisión colombiana por medio de un dispositivo electrónico que procese en tiempo real |
title_full_unstemmed |
Normalización del nivel de sonoridad de la televisión colombiana por medio de un dispositivo electrónico que procese en tiempo real |
title_sort |
Normalización del nivel de sonoridad de la televisión colombiana por medio de un dispositivo electrónico que procese en tiempo real |
dc.creator.fl_str_mv |
Flórez Fernández, David Galvis Vanegas, Edwin Arbey |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Hormiga Leal, Juan Pablo |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Flórez Fernández, David Galvis Vanegas, Edwin Arbey |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Sonido Sonoridad Normalización Transmisiones televisivas Intensidad del sonido y confort Sound Loudness Normalizing Television broadcasts Sound intensity and confort |
topic |
Sonido Sonoridad Normalización Transmisiones televisivas Intensidad del sonido y confort Sound Loudness Normalizing Television broadcasts Sound intensity and confort Intensidad sonora Algoritmos Señales de transito Dispositivos |
dc.subject.lemb.spa.fl_str_mv |
Intensidad sonora Algoritmos Señales de transito Dispositivos |
description |
Audio in television broadcasts has been a fundamental part to achieve a good interaction with the viewer, but from the beginning of its implementation, making sounds enjoyable for the receiver has been a complex topic, where the unexpected changes of audio levels between channels, programs and commercials, it stands out as one of the biggest problems, generating an irritating sensation on the listeners and causing them to lose the confort desired by the transmission. Due to the annoying changes of intensity in the different sounds implemented on television, the aim is to normalize the audio, following recommendations and standards formulated by organizations such as the International Telecommunication Union (ITU) and the Committee for Advanced Telecommunication Systems (ATSC), to bring the levels of loudness to constant values, attenuating or enhancing it, depending on the case. It seeks to develop a device for normalizing audio in television broadcasts, which works in real time, using an algorithm that allows obtaining a signal with constant loudness, decreasing the surprising level changes in the sounds that occur when changing channel, scene in a program or in the appearance of commercials. It developed a device (hardware) that receives a television signal in real time to deliver as output the same signal with less drastic variations in sound intensity. Through this device, we seek to create a more pleasant environment for the viewer and facilitate handling in volume control, as it would not have to be constantly changing |
publishDate |
2019 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2019-10-26T15:39:25Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2019-10-26T15:39:25Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2019 |
dc.date.submitted.none.fl_str_mv |
2019-10-26 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Pregrado |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.spa.spa.fl_str_mv |
Trabajo de Grado |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
D. Flórez Fernández y E. A. Galvis Vanegas, “Normalización del nivel de sonoridad de la televisión colombiana por medio de un dispositivo electrónico que procese en tiempo real.”, Tesis Ingeniería de Sonido, Universidad de San Buenaventura Medellín, Facultad de Ingeniería, 2019 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10819/7570 |
identifier_str_mv |
D. Flórez Fernández y E. A. Galvis Vanegas, “Normalización del nivel de sonoridad de la televisión colombiana por medio de un dispositivo electrónico que procese en tiempo real.”, Tesis Ingeniería de Sonido, Universidad de San Buenaventura Medellín, Facultad de Ingeniería, 2019 |
url |
http://hdl.handle.net/10819/7570 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.cc.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.spa.fl_str_mv |
pdf |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
71 páginas |
dc.format.medium.spa.fl_str_mv |
Recurso en linea |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Ingenierias |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Ingeniería de Sonido |
dc.publisher.sede.spa.fl_str_mv |
Medellín |
institution |
Universidad de San Buenaventura |
dc.source.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv |
[1] R. Barti Domingo, “Acústica Medioambiental Vol. II.” [2] F. Camerer, “El Camino Hacia Nirvana Sonoridad.” [3] Colombia, Congreso de la República, “Ley 14 de 1991.” [Online]. Available: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=266. [Accessed: 20-Feb2018]. [4] “Acústica y Sonido – Nivel de sonoridad.” [Online]. Available: http://acusticaysonido.com/?p=259. [Accessed: 20-Feb-2018] [5] E. - Miles, “EBU R 128.Normalización de la sonoridad y nivel máximo permitido de las señales de audio,” 2011. [6] ATSC, “ATSC(A/85:2013) Recommended Practice: Techniques for Establishing and Maintaining Audio Loudness for Digital Television.” p. 72, 2013. [7] ITU-R BS.1770-4, “Algoritmos para medir la sonoridad de los programas radiofónicos y el nivel de cresta de audio real,” vol. 4, 2015. [9] T. Lund, “Control of Loudness in Digital TV,” 2006. [10] R. Aarts, “Comparison of some loudness measures for loudspeaker listening tests,” AES J. Audio Eng. Soc., vol. 40, no. 3, pp. 142–146, 1992. [11] T. Spath and J. Couling, “Loudness and Dynamic Range in the Home.” Audio Engineering Society, 01-Apr-2002. [12] J. C. Riedmiller, S. Lyman, and C. Robinson, “Intelligent Program Loudness Measurement and Control: What Satisfies Listeners?,” pp. 1–16, 2003. [13] E. Grimm, E. Skovenborg, and S. Gerhard, “Determining an Optimal Gated Loudness Measurement for TV Sound Normalization,” 128th Conv. Aud. Eng. Soc., pp. 1–12, 2010. [14] A. Laborie, S. Tracol, A. Destinay, and J. Di Giovanni, “Timecode-Aware Loudness Monitoring :,” 2013 [15] F. Begnert, H. Ekman, and J. Berg, “Difference between the EBU R-128 meter recommendation and human subjective loudness perception,” Audio Eng. socienty Convetion Pap. 8489, 2011. [16] V. Xqg, “Level-normalization of Feature Films using,” Audio Eng. Soc. 135th Conv. [17] E. Tabares, “Desarrollo de un algoritmo de medición y normalización con base en la norma itu-r bs.1770-4 para el control de los niveles de audio en la televisión colombiana,” Universidad de San Buenavntura, 2018 [18] Leo L. Beranek, Acústica, Primera. Buenos Aires, 1969. [18] Leo L. Beranek, Acústica, Primera. Buenos Aires, 1969. [19] M. V Livantsov, A. A. Prishchenko, O. P. Novikova, and L. I. Livantsova, G O O G O, vol. 72, no. 11. 2002. [20] “La televisión en Colombia - Enciclopedia | Banrepcultural.” [Online]. Available: http://bit.ly/2lCsIeE. [Accessed: 12-Oct-2018]. [21] T. Dalgleish et al., Fundamentos de programacion, Cuarta., vol. 136, no. 1. 2007. [22] “Python.” [Online]. Available: https://www.python.org/. [Accessed: 12-Oct-2018]. [23] “Raspberry Pi — Teach, Learn, and Make with Raspberry Pi.” [Online]. Available: https://www.raspberrypi.org/. [Accessed: 12-Nov-2018]. [24] “Raspberry Pi 3 Modelo B - Raspberry Pi.” [Online]. Available: https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-3-model-b/. [Accessed: 12-Oct-2018]. [25] “Decodificador satelital: Kaon vmm 1023.” [Online]. Available: http://bit.ly/2k2ENcW. [Accessed: 12-Oct-2018]. |
dc.source.instname.spa.fl_str_mv |
Universidad de San Buenaventura - Medellín |
dc.source.other.spa.fl_str_mv |
Biblioteca Medellín (San Benito) CD-5328t |
dc.source.reponame.spa.fl_str_mv |
Biblioteca Digital Universidad de San Buenaventura |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/a41f3b8b-882e-42c2-8240-54da1379640c/download https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/7e7f7c2d-3664-4088-bbe0-5296e00c571d/download https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/95953bae-1743-439f-ad5b-14ba7664b16b/download https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/a219e506-78ea-4e4b-8d33-40a1d9317746/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1000c3b39e56b741e734bbd7cca77870 0c7b7184e7583ec671a5d9e43f0939c0 a0bf365958769074228db59056127907 3540ab67bbfbc00dbc637b076593bb87 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de San Buenaventura Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1812932444103376896 |
spelling |
Comunidad Científica y AcadémicaHormiga Leal, Juan Pablo9fe99680-9516-4370-bc9e-2847df33dcb1-1Flórez Fernández, David9c18891b-3791-4e3a-913e-524b2975a237-1Galvis Vanegas, Edwin Arbey42529877-1607-40f6-bc52-aca73da1ac22-12019-10-26T15:39:25Z2019-10-26T15:39:25Z20192019-10-26Audio in television broadcasts has been a fundamental part to achieve a good interaction with the viewer, but from the beginning of its implementation, making sounds enjoyable for the receiver has been a complex topic, where the unexpected changes of audio levels between channels, programs and commercials, it stands out as one of the biggest problems, generating an irritating sensation on the listeners and causing them to lose the confort desired by the transmission. Due to the annoying changes of intensity in the different sounds implemented on television, the aim is to normalize the audio, following recommendations and standards formulated by organizations such as the International Telecommunication Union (ITU) and the Committee for Advanced Telecommunication Systems (ATSC), to bring the levels of loudness to constant values, attenuating or enhancing it, depending on the case. It seeks to develop a device for normalizing audio in television broadcasts, which works in real time, using an algorithm that allows obtaining a signal with constant loudness, decreasing the surprising level changes in the sounds that occur when changing channel, scene in a program or in the appearance of commercials. It developed a device (hardware) that receives a television signal in real time to deliver as output the same signal with less drastic variations in sound intensity. Through this device, we seek to create a more pleasant environment for the viewer and facilitate handling in volume control, as it would not have to be constantly changingEl audio en las transmisiones televisivas ha sido parte fundamental para lograr una buena interacción con el televidente, pero desde los principios de su implementación, hacer que los sonidos sean agradables para el receptor ha sido un tema complejo, donde los inesperados cambios de niveles del audio entre canales, programas y comerciales, se destaca como uno de los mayores problemas, generando una sensación irritante sobre los oyentes y haciendo que estos pierdan el confort deseado por la transmisión. Debido a los molestos cambios de intensidad en los diferentes sonidos implementados en la televisión, se busca normalizar el audio, siguiendo recomendaciones y normas formuladas por organizaciones como la Unión Internacional de Telecomunicación (ITU) y el Comité para Sistemas de Telecomunicación Avanzada (ATSC), para llevar los niveles de sonoridad a valores constantes, atenuándolo o realzándolo, dependiendo del caso. Se busca desarrollar un dispositivo de normalización del audio en las transmisiones televisivas y que funcione en tiempo real, utilizando un algoritmo que permita obtener una señal con sonoridad constante, disminuyendo los sorpresivos cambios de nivel en los sonidos que se producen al cambiar de canal, de escena en un programa o en la aparición de comerciales. Se desarrolla un dispositivo (hardware) que reciba una señal de televisión en tiempo real para entregar como salida, esta misma señal con variaciones menos drásticas en la intensidad del sonido. Mediante este dispositivo, se busca crear un ambiente más agradable para el televidente y facilitarle la manipulación en el control de volumen, ya que no tendría que estarlo variando constantementepdf71 páginasRecurso en lineaapplication/pdfD. Flórez Fernández y E. A. Galvis Vanegas, “Normalización del nivel de sonoridad de la televisión colombiana por medio de un dispositivo electrónico que procese en tiempo real.”, Tesis Ingeniería de Sonido, Universidad de San Buenaventura Medellín, Facultad de Ingeniería, 2019http://hdl.handle.net/10819/7570spaIngenieriasIngeniería de SonidoMedellínAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 ColombiaPor medio de este formato manifiesto mi voluntad de AUTORIZAR a la Universidad de San Buenaventura, Sede Bogotá, Seccionales Medellín, Cali y Cartagena, la difusión en texto completo de manera gratuita y por tiempo indefinido en la Biblioteca Digital Universidad de San Buenaventura, el documento académico-investigativo objeto de la presente autorización, con fines estrictamente educativos, científicos y culturales, en los términos establecidos en la Ley 23 de 1982, Ley 44 de 1993, Decisión Andina 351 de 1993, Decreto 460 de 1995 y demás normas generales sobre derechos de autor. Como autor manifiesto que el presente documento académico-investigativo es original y se realiza sin violar o usurpar derechos de autor de terceros, por lo tanto, la obra es de mi exclusiva autora y poseo la titularidad sobre la misma. La Universidad de San Buenaventura no será responsable de ninguna utilización indebida del documento por parte de terceros y será exclusivamente mi responsabilidad atender personalmente cualquier reclamación que pueda presentarse a la Universidad. Autorizo a la Biblioteca Digital de la Universidad de San Buenaventura convertir el documento al formato que el repositorio lo requiera (impreso, digital, electrónico o cualquier otro conocido o por conocer) o con fines de preservación digital. Esta autorización no implica renuncia a la facultad que tengo de publicar posteriormente la obra, en forma total o parcial, por lo cual podrá, dando aviso por escrito con no menos de un mes de antelación, solicitar que el documento deje de estar disponible para el público en la Biblioteca Digital de la Universidad de San Buenaventura, así mismo, cuando se requiera por razones legales y/o reglas del editor de una revista.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2[1] R. Barti Domingo, “Acústica Medioambiental Vol. II.”[2] F. Camerer, “El Camino Hacia Nirvana Sonoridad.”[3] Colombia, Congreso de la República, “Ley 14 de 1991.” [Online]. Available: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=266. [Accessed: 20-Feb2018].[4] “Acústica y Sonido – Nivel de sonoridad.” [Online]. Available: http://acusticaysonido.com/?p=259. [Accessed: 20-Feb-2018][5] E. - Miles, “EBU R 128.Normalización de la sonoridad y nivel máximo permitido de las señales de audio,” 2011.[6] ATSC, “ATSC(A/85:2013) Recommended Practice: Techniques for Establishing and Maintaining Audio Loudness for Digital Television.” p. 72, 2013.[7] ITU-R BS.1770-4, “Algoritmos para medir la sonoridad de los programas radiofónicos y el nivel de cresta de audio real,” vol. 4, 2015.[9] T. Lund, “Control of Loudness in Digital TV,” 2006.[10] R. Aarts, “Comparison of some loudness measures for loudspeaker listening tests,” AES J. Audio Eng. Soc., vol. 40, no. 3, pp. 142–146, 1992.[11] T. Spath and J. Couling, “Loudness and Dynamic Range in the Home.” Audio Engineering Society, 01-Apr-2002.[12] J. C. Riedmiller, S. Lyman, and C. Robinson, “Intelligent Program Loudness Measurement and Control: What Satisfies Listeners?,” pp. 1–16, 2003.[13] E. Grimm, E. Skovenborg, and S. Gerhard, “Determining an Optimal Gated Loudness Measurement for TV Sound Normalization,” 128th Conv. Aud. Eng. Soc., pp. 1–12, 2010.[14] A. Laborie, S. Tracol, A. Destinay, and J. Di Giovanni, “Timecode-Aware Loudness Monitoring :,” 2013[15] F. Begnert, H. Ekman, and J. Berg, “Difference between the EBU R-128 meter recommendation and human subjective loudness perception,” Audio Eng. socienty Convetion Pap. 8489, 2011.[16] V. Xqg, “Level-normalization of Feature Films using,” Audio Eng. Soc. 135th Conv.[17] E. Tabares, “Desarrollo de un algoritmo de medición y normalización con base en la norma itu-r bs.1770-4 para el control de los niveles de audio en la televisión colombiana,” Universidad de San Buenavntura, 2018[18] Leo L. Beranek, Acústica, Primera. Buenos Aires, 1969.[18] Leo L. Beranek, Acústica, Primera. Buenos Aires, 1969.[19] M. V Livantsov, A. A. Prishchenko, O. P. Novikova, and L. I. Livantsova, G O O G O, vol. 72, no. 11. 2002.[20] “La televisión en Colombia - Enciclopedia | Banrepcultural.” [Online]. Available: http://bit.ly/2lCsIeE. [Accessed: 12-Oct-2018].[21] T. Dalgleish et al., Fundamentos de programacion, Cuarta., vol. 136, no. 1. 2007.[22] “Python.” [Online]. Available: https://www.python.org/. [Accessed: 12-Oct-2018].[23] “Raspberry Pi — Teach, Learn, and Make with Raspberry Pi.” [Online]. Available: https://www.raspberrypi.org/. [Accessed: 12-Nov-2018].[24] “Raspberry Pi 3 Modelo B - Raspberry Pi.” [Online]. Available: https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-3-model-b/. [Accessed: 12-Oct-2018].[25] “Decodificador satelital: Kaon vmm 1023.” [Online]. Available: http://bit.ly/2k2ENcW. [Accessed: 12-Oct-2018].Universidad de San Buenaventura - MedellínBiblioteca Medellín (San Benito) CD-5328tBiblioteca Digital Universidad de San BuenaventuraSonidoSonoridadNormalizaciónTransmisiones televisivasIntensidad del sonido y confortSoundLoudnessNormalizingTelevision broadcastsSound intensity and confortIntensidad sonoraAlgoritmosSeñales de transitoDispositivosIngeniero de SonidoNormalización del nivel de sonoridad de la televisión colombiana por medio de un dispositivo electrónico que procese en tiempo realTrabajo de grado - PregradoTrabajo de Gradoinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fPublicationORIGINALNormalizacion _Nivel_Sonoridad_Florez_2019.pdfNormalizacion _Nivel_Sonoridad_Florez_2019.pdfapplication/pdf1354859https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/a41f3b8b-882e-42c2-8240-54da1379640c/download1000c3b39e56b741e734bbd7cca77870MD51LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82071https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/7e7f7c2d-3664-4088-bbe0-5296e00c571d/download0c7b7184e7583ec671a5d9e43f0939c0MD52TEXTNormalizacion _Nivel_Sonoridad_Florez_2019.pdf.txtNormalizacion _Nivel_Sonoridad_Florez_2019.pdf.txtExtracted texttext/plain98631https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/95953bae-1743-439f-ad5b-14ba7664b16b/downloada0bf365958769074228db59056127907MD53THUMBNAILNormalizacion _Nivel_Sonoridad_Florez_2019.pdf.jpgNormalizacion _Nivel_Sonoridad_Florez_2019.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6523https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/a219e506-78ea-4e4b-8d33-40a1d9317746/download3540ab67bbfbc00dbc637b076593bb87MD5410819/7570oai:bibliotecadigital.usb.edu.co:10819/75702023-02-24 11:31:34.254http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/https://bibliotecadigital.usb.edu.coRepositorio Institucional Universidad de San Buenaventura Colombiabdigital@metabiblioteca.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 |