Factores que afectan el posicionamiento de productos en el exterior: el caso del sector floricultor antioqueño

AbstractThe export performance of a firm depends on internal and external factors. This article presents a valuation exercise of factors affecting exports of the floriculture sector of the department of Antioquia, Colombia. To this end, we have followed a method of hierarchical decisions supported b...

Full description

Autores:
Vanegas López, Juan Gabriel
Restrepo Morales, Jorge Aníbal
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Tecnológico de Antioquia
Repositorio:
Repositorio Tdea
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:dspace.tdea.edu.co:tdea/4011
Acceso en línea:
https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/4011
Palabra clave:
Floricultura
Floriculture
Exportaciones
Exportation
Exports
Exportação
Barreras a la exportación
Export barriers
Sector floricultor
Floriculture sector
Proceso análisis jerárquico
Hierarchical analysis process
Antioquia
Rights
openAccess
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description AbstractThe export performance of a firm depends on internal and external factors. This article presents a valuation exercise of factors affecting exports of the floriculture sector of the department of Antioquia, Colombia. To this end, we have followed a method of hierarchical decisions supported by expert judgments with the help of employers, unions and institutions. The results indicate that the limited business vision, the human capital training, the internal logistics capacity of the organization and the exchange rate volatility are the main constraints the sector faces for internationalization through exports. The research findings serve as a proposal to validate a methodology that allows to prioritize the factors that influence the decisions of international expansion.KeywordsExport barriers, floriculture sector, hierarchical analysis process, Antioquia.Civilizar 16 (30): 145-160, enero-junio de 2016
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The research findings serve as a proposal to validate a methodology that allows to prioritize the factors that influence the decisions of international expansion.KeywordsExport barriers, floriculture sector, hierarchical analysis process, Antioquia.Civilizar 16 (30): 145-160, enero-junio de 2016El desempeño exportador de una firma depende de factores internos y externos. Este artículo presenta un ejercicio de valoración de factores que inciden en las exportaciones del sector floricultor del departamento de Antioquia, Colombia. Para ello, se sigue un método de decisiones jerárquico apoyado en juicios de expertos con el concurso de empresarios, gremios e instituciones. Los resultados indican que la visión empresarial limitada, el entrenamiento del capital humano, la capacidad interna logística de la organización y la volatilidad del tipo de cambio constituyen los principales limitantes que encara el sector para su internacionalización vía exportaciones. Los hallazgos de la investigación sirven de propuesta para validar una metodología que permita priorizar los factores que condicionan las decisiones de expansión internacional.Palabras claveBarreras a la exportación, sector floricultor, proceso análisis jerárquico, Antioquia16 páginasapplication/pdfspaUniversidad Sergio ArboledaColombiahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://revistas.usergioarboleda.edu.co/index.php/ccsh/article/view/540Factores que afectan el posicionamiento de productos en el exterior: el caso del sector floricultor antioqueñoFactors affecting the positioning of products abroad: the case of the Antioquian floriculture sectorArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Antioquia, Colombia1603014516CivilizarAczél, J., & Saaty, T. (1983). Procedures for synthesizing ratio judgements. Journal of mathematical Psychology, 27(1), 93-102.Arteaga-Ortiz, J., & Fernández-Ortiz, R. (2010). Why Don’t We Use the Same Export Barrier Measurement Scale? An Empirical Analysis in Small and Medium-Sized Enterprises. Journal of Small Business Management, 48(3), 395-420.Arteaga-Ortiz, J., Fernández-Ortiz, R., & San Emeterio, M. (2014). Las pymes españolas en Latinoamérica: barreras a la exportación. Revista AD-Minister, 24, 53-78.Asocolflores. (2009). Segunda semana de la competitividad de Asocolflores (Asocolflores, Documento presentado como análisis del sector floricultor). Bogotá: Autor.Asocolflores. (2015). Boletín Estadístico 2015. Bogotá: Autor.Ayob, A., Ramlee, S., & Rahman, A. (2015). Financial factors and export behavior of small and medium-sized enterprises in an emerging economy. Journal of International Entrepreneurship, 13(1), 49-66. doi: 10.1007/s10843-014-0141-5Belwal, R., & Chala, M. (2008). 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antioqueño.pdf.txtExtracted texttext/plain54549https://dspace.tdea.edu.co/bitstream/tdea/4011/3/Factores%20que%20afectan%20el%20posicionamiento%20de%20productos%20en%20el%20exterior%20el%20caso%20del%20sector%20floricultor%20antioque%c3%b1o.pdf.txtb57f5b61abb0cec795245dfd731d5fb5MD53open accessLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-814828https://dspace.tdea.edu.co/bitstream/tdea/4011/2/license.txt2f9959eaf5b71fae44bbf9ec84150c7aMD52open accessORIGINALFactores que afectan el posicionamiento de productos en el exterior el caso del sector floricultor antioqueño.pdfFactores que afectan el posicionamiento de productos en el exterior el caso del sector floricultor antioqueño.pdfapplication/pdf863912https://dspace.tdea.edu.co/bitstream/tdea/4011/1/Factores%20que%20afectan%20el%20posicionamiento%20de%20productos%20en%20el%20exterior%20el%20caso%20del%20sector%20floricultor%20antioque%c3%b1o.pdf2118248e3fe93532e1226098ca1cafdaMD51open 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