Factores que afectan el posicionamiento de productos en el exterior: el caso del sector floricultor antioqueño
AbstractThe export performance of a firm depends on internal and external factors. This article presents a valuation exercise of factors affecting exports of the floriculture sector of the department of Antioquia, Colombia. To this end, we have followed a method of hierarchical decisions supported b...
- Autores:
-
Vanegas López, Juan Gabriel
Restrepo Morales, Jorge Aníbal
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Tecnológico de Antioquia
- Repositorio:
- Repositorio Tdea
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- Acceso en línea:
- https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/4011
- Palabra clave:
- Floricultura
Floriculture
Exportaciones
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Exports
Exportação
Barreras a la exportación
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Floriculture sector
Proceso análisis jerárquico
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Antioquia
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AbstractThe export performance of a firm depends on internal and external factors. This article presents a valuation exercise of factors affecting exports of the floriculture sector of the department of Antioquia, Colombia. To this end, we have followed a method of hierarchical decisions supported by expert judgments with the help of employers, unions and institutions. The results indicate that the limited business vision, the human capital training, the internal logistics capacity of the organization and the exchange rate volatility are the main constraints the sector faces for internationalization through exports. The research findings serve as a proposal to validate a methodology that allows to prioritize the factors that influence the decisions of international expansion.KeywordsExport barriers, floriculture sector, hierarchical analysis process, Antioquia.Civilizar 16 (30): 145-160, enero-junio de 2016 |
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The research findings serve as a proposal to validate a methodology that allows to prioritize the factors that influence the decisions of international expansion.KeywordsExport barriers, floriculture sector, hierarchical analysis process, Antioquia.Civilizar 16 (30): 145-160, enero-junio de 2016El desempeño exportador de una firma depende de factores internos y externos. Este artículo presenta un ejercicio de valoración de factores que inciden en las exportaciones del sector floricultor del departamento de Antioquia, Colombia. Para ello, se sigue un método de decisiones jerárquico apoyado en juicios de expertos con el concurso de empresarios, gremios e instituciones. Los resultados indican que la visión empresarial limitada, el entrenamiento del capital humano, la capacidad interna logística de la organización y la volatilidad del tipo de cambio constituyen los principales limitantes que encara el sector para su internacionalización vía exportaciones. Los hallazgos de la investigación sirven de propuesta para validar una metodología que permita priorizar los factores que condicionan las decisiones de expansión internacional.Palabras claveBarreras a la exportación, sector floricultor, proceso análisis jerárquico, Antioquia16 páginasapplication/pdfspaUniversidad Sergio ArboledaColombiahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://revistas.usergioarboleda.edu.co/index.php/ccsh/article/view/540Factores que afectan el posicionamiento de productos en el exterior: el caso del sector floricultor antioqueñoFactors affecting the positioning of products abroad: the case of the Antioquian floriculture sectorArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Antioquia, Colombia1603014516CivilizarAczél, J., & Saaty, T. (1983). Procedures for synthesizing ratio judgements. Journal of mathematical Psychology, 27(1), 93-102.Arteaga-Ortiz, J., & Fernández-Ortiz, R. (2010). Why Don’t We Use the Same Export Barrier Measurement Scale? An Empirical Analysis in Small and Medium-Sized Enterprises. Journal of Small Business Management, 48(3), 395-420.Arteaga-Ortiz, J., Fernández-Ortiz, R., & San Emeterio, M. (2014). Las pymes españolas en Latinoamérica: barreras a la exportación. Revista AD-Minister, 24, 53-78.Asocolflores. (2009). Segunda semana de la competitividad de Asocolflores (Asocolflores, Documento presentado como análisis del sector floricultor). Bogotá: Autor.Asocolflores. (2015). Boletín Estadístico 2015. Bogotá: Autor.Ayob, A., Ramlee, S., & Rahman, A. (2015). Financial factors and export behavior of small and medium-sized enterprises in an emerging economy. Journal of International Entrepreneurship, 13(1), 49-66. doi: 10.1007/s10843-014-0141-5Belwal, R., & Chala, M. (2008). 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