La renovación pedagógica en el currículo por problemas

The aim of the present essay is to analyze the different changes in the pedagogical and curricular thought, which has been caused by the transformations in the social conditions, due to the new epistemological and technological orientations, and especially because of the new approaches that have loc...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14560
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2183
http://hdl.handle.net/10785/14560
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2007 Revista Páginas
id RepoRIBUC2_f859e304badd10c807ca6edb2e4c9c29
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14560
network_acronym_str RepoRIBUC2
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
spelling 2023-08-30T00:29:47Z2023-08-30T00:29:47Z2021-02-10https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2183http://hdl.handle.net/10785/14560The aim of the present essay is to analyze the different changes in the pedagogical and curricular thought, which has been caused by the transformations in the social conditions, due to the new epistemological and technological orientations, and especially because of the new approaches that have located the human being as the center of the educative project. This proposed conceptual approach, intends the understanding of the new educative dynamics and the new role in the interaction process between the teacher and the student, and the teaching-learning system, which justify and motivate the design of a methodological and curricular system at the Universidad Católica Popular del Risaralda, based on a problematic curriculum and the academic work of lecturers committee.En este ensayo se proponen abordar el cambio en el pensamiento pedagógico y curricular, que ha sido provocado por las transformaciones en las condiciones sociales, por el advenimiento de nuevas orientaciones epistemológicas y tecnológicas, y de manera muy especial por los nuevos enfoques que han ubicado nuevamente al ser humano en le centro del proyecto educativo. El enfoque conceptual que se propone esta encaminada a entender las nuevas dinámicas educativa y el nuevo papel en la relación de profesor – alumno y el sistema enseñanza – aprendizaje, las cuales justifican y motivan el diseño de un sistema metodológico y curricular en la Universidad Católica Popular del Risaralda, basado en el currículo por problemas y en al trabajo académico de colectivos de docentes.application/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2183/2023Derechos de autor 2007 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Páginas; Núm. 79 (Oct., 2007); 31-520121-1633La renovación pedagógica en el currículo por problemasArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMontoya Ferrer, JaimePublication10785/14560oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/145602025-01-27 13:02:43.741https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2007 Revista Páginasmetadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com
dc.title.spa.fl_str_mv La renovación pedagógica en el currículo por problemas
title La renovación pedagógica en el currículo por problemas
spellingShingle La renovación pedagógica en el currículo por problemas
title_short La renovación pedagógica en el currículo por problemas
title_full La renovación pedagógica en el currículo por problemas
title_fullStr La renovación pedagógica en el currículo por problemas
title_full_unstemmed La renovación pedagógica en el currículo por problemas
title_sort La renovación pedagógica en el currículo por problemas
description The aim of the present essay is to analyze the different changes in the pedagogical and curricular thought, which has been caused by the transformations in the social conditions, due to the new epistemological and technological orientations, and especially because of the new approaches that have located the human being as the center of the educative project. This proposed conceptual approach, intends the understanding of the new educative dynamics and the new role in the interaction process between the teacher and the student, and the teaching-learning system, which justify and motivate the design of a methodological and curricular system at the Universidad Católica Popular del Risaralda, based on a problematic curriculum and the academic work of lecturers committee.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-02-10
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-30T00:29:47Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-30T00:29:47Z
dc.type.none.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2183
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10785/14560
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2183
http://hdl.handle.net/10785/14560
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2183/2023
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2007 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2007 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.spa.fl_str_mv Revista Páginas; Núm. 79 (Oct., 2007); 31-52
dc.source.none.fl_str_mv 0121-1633
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1828143400209088512