Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario

Approach to the conceptualization of university teaching and learning processes context, and reflection about the importance of using strategies through the formative sceneries as a tool for promoting selfapprentices. From here, a distinction between remedial teaching and autonomous approach is sett...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/10822
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2130
http://hdl.handle.net/10785/10822
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2008 Revista Páginas
id RepoRIBUC2_e31420bd94d8cd84a81d99f22f93e0bb
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/10822
network_acronym_str RepoRIBUC2
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
spelling 2022-06-01T19:29:02Z2022-06-01T19:29:02Z2021-01-27https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2130http://hdl.handle.net/10785/10822Approach to the conceptualization of university teaching and learning processes context, and reflection about the importance of using strategies through the formative sceneries as a tool for promoting selfapprentices. From here, a distinction between remedial teaching and autonomous approach is settled up. On the other hand, teaching and learning strategies are developed by defining and classifying them in an appropriate mode. This way, teaching strategies like pre-instructional, co-instructional and postinstructional are included, while the learning ones are categorized into supporting, cognitive and metacognitive strategies. Although both of the typologies are explained separately, it is attempted to show the close connection between themAproximación a la conceptualización de los procesos de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario y reflexión sobre la importancia de la utilización de estrategias en los escenarios formativos, como herramienta para el fomento de aprendices autónomos. Se establece una distinción entre el enfoque remedial de la enseñanza y el enfoque autónomo. De igual modo, se desarrollan las definiciones de estrategias de enseñanza y aprendizaje, con su correspondiente clasificación. Así, las estrategias de enseñanza incluyen las pre-instruccionales, coinstruccionales y pos-instruccionales, mientras que las estrategias de aprendizaje se categorizan en cognitivas, metacognitivas y de apoyo. Aunque ambas tipologías se explican por separado se pretende mostrar la estrecha relación que existe entre ellasapplication/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2130/1978Derechos de autor 2008 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Páginas; Núm. 82 (Dic., 2008); 59-720121-1633Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitarioArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionGaviria Cano, Ana SofíaGómez Escobar, ElianethPatiño Alvarez, YorladyPublication10785/10822oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/108222025-01-27 14:14:47.144https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2008 Revista Páginasmetadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com
dc.title.spa.fl_str_mv Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario
title Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario
spellingShingle Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario
title_short Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario
title_full Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario
title_fullStr Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario
title_full_unstemmed Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario
title_sort Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario
description Approach to the conceptualization of university teaching and learning processes context, and reflection about the importance of using strategies through the formative sceneries as a tool for promoting selfapprentices. From here, a distinction between remedial teaching and autonomous approach is settled up. On the other hand, teaching and learning strategies are developed by defining and classifying them in an appropriate mode. This way, teaching strategies like pre-instructional, co-instructional and postinstructional are included, while the learning ones are categorized into supporting, cognitive and metacognitive strategies. Although both of the typologies are explained separately, it is attempted to show the close connection between them
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-01-27
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-06-01T19:29:02Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-06-01T19:29:02Z
dc.type.none.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2130
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10785/10822
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2130
http://hdl.handle.net/10785/10822
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2130/1978
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2008 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2008 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.spa.fl_str_mv Revista Páginas; Núm. 82 (Dic., 2008); 59-72
dc.source.none.fl_str_mv 0121-1633
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1834112781157138432