Applying ludic in the classroom when teaching Industrial Engineering. Case Engineering of Methods

If I hear, I forget; if I see, I remember; if I do,I learn (Chinese Proverb). This paper includes a classroomdynamic ludic based on activities like microworlds and howthey are important for the social construction of knowledgeand for the student learning. It proposes a pedagogical toolthat complemen...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/13504
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/656
http://hdl.handle.net/10785/13504
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingeniería
id RepoRIBUC2_9e567253936438297995ac50e7aadc61
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/13504
network_acronym_str RepoRIBUC2
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
spelling 2023-08-29T03:49:12Z2023-08-29T03:49:12Z2019-07-27https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/656http://hdl.handle.net/10785/13504If I hear, I forget; if I see, I remember; if I do,I learn (Chinese Proverb). This paper includes a classroomdynamic ludic based on activities like microworlds and howthey are important for the social construction of knowledgeand for the student learning. It proposes a pedagogical toolthat complements traditional teaching methodology currentlyused in the classrooms of Colombian Universities, applyingthe methodology proposed by GEIO’s researching group forthe course called Engineering of Methods for the IndustrialEngineering Faculty at Universidad Tecnológica de Pereira. Itdevelops qualitative analysis tools such as Grounded Theory inorder to interpret the results of this studySi oigo, olvido; si veo, recuerdo; si hago,  aprendo (Proverbio Chino). Este artículo presenta una  dinámica en el salón de clase desde la perspectiva de la lúdica  como micromundo y su aporte a la construcción social del conocimiento y el aprendizaje del estudiante. Propone una  herramienta pedagógica que complementa la metodología  tradicional de enseñanza utilizada en la actualidad en las aulas de clase de las universidades colombianas, aplicando la  metodología propuesta por el grupo GEIO para la asignatura  Ingeniería de Métodos de la Facultad de Ingeniería Industrial de la Universidad Tecnológica de Pereira. Se desarrolla un análisis cualitativo con apoyo en la Teoría Fundamentada para  la interpretación de los resultados obtenidos en este estudio.application/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/656/659Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingenieríahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Entre ciencia e ingeniería; Vol 8 No 15 (2014); 90-99Entre Ciencia e Ingeniería; Vol. 8 Núm. 15 (2014); 90-99Entre ciencia e ingeniería; v. 8 n. 15 (2014); 90-992539-41691909-8367Applying ludic in the classroom when teaching Industrial Engineering. Case Engineering of MethodsAplicación de una lúdica en el salón de clase para enseñanza de la ingeniería industrial. Caso ingeniería de métodosArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLópez López, Diana CristinaMejía Ospina, Laura AngélicaPublication10785/13504oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/135042025-01-27 18:59:59.349https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingenieríametadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com
dc.title.eng.fl_str_mv Applying ludic in the classroom when teaching Industrial Engineering. Case Engineering of Methods
dc.title.spa.fl_str_mv Aplicación de una lúdica en el salón de clase para enseñanza de la ingeniería industrial. Caso ingeniería de métodos
title Applying ludic in the classroom when teaching Industrial Engineering. Case Engineering of Methods
spellingShingle Applying ludic in the classroom when teaching Industrial Engineering. Case Engineering of Methods
title_short Applying ludic in the classroom when teaching Industrial Engineering. Case Engineering of Methods
title_full Applying ludic in the classroom when teaching Industrial Engineering. Case Engineering of Methods
title_fullStr Applying ludic in the classroom when teaching Industrial Engineering. Case Engineering of Methods
title_full_unstemmed Applying ludic in the classroom when teaching Industrial Engineering. Case Engineering of Methods
title_sort Applying ludic in the classroom when teaching Industrial Engineering. Case Engineering of Methods
description If I hear, I forget; if I see, I remember; if I do,I learn (Chinese Proverb). This paper includes a classroomdynamic ludic based on activities like microworlds and howthey are important for the social construction of knowledgeand for the student learning. It proposes a pedagogical toolthat complements traditional teaching methodology currentlyused in the classrooms of Colombian Universities, applyingthe methodology proposed by GEIO’s researching group forthe course called Engineering of Methods for the IndustrialEngineering Faculty at Universidad Tecnológica de Pereira. Itdevelops qualitative analysis tools such as Grounded Theory inorder to interpret the results of this study
publishDate 2019
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2019-07-27
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-29T03:49:12Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-29T03:49:12Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/656
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10785/13504
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/656
http://hdl.handle.net/10785/13504
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/656/659
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingeniería
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingeniería
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.eng.fl_str_mv Entre ciencia e ingeniería; Vol 8 No 15 (2014); 90-99
dc.source.spa.fl_str_mv Entre Ciencia e Ingeniería; Vol. 8 Núm. 15 (2014); 90-99
dc.source.por.fl_str_mv Entre ciencia e ingeniería; v. 8 n. 15 (2014); 90-99
dc.source.none.fl_str_mv 2539-4169
1909-8367
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1828143474216534016