Anotaciones sobre la educabilidad como componente fundamental de la universidad: Perspectiva filosófica para una formación en el humanismo.

The continuous worryness of the national government and the Colombian universities to improve the quality of the education, are recognized widely. Recent policies and educative lines that determine such preoccupation, have caused that the University extends its work fields and aims to have an organi...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/10919
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2241
http://hdl.handle.net/10785/10919
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2006 Revista Páginas
id RepoRIBUC2_90d71684055d2dd170d7279fdf2e1208
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/10919
network_acronym_str RepoRIBUC2
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Anotaciones sobre la educabilidad como componente fundamental de la universidad: Perspectiva filosófica para una formación en el humanismo.
title Anotaciones sobre la educabilidad como componente fundamental de la universidad: Perspectiva filosófica para una formación en el humanismo.
spellingShingle Anotaciones sobre la educabilidad como componente fundamental de la universidad: Perspectiva filosófica para una formación en el humanismo.
title_short Anotaciones sobre la educabilidad como componente fundamental de la universidad: Perspectiva filosófica para una formación en el humanismo.
title_full Anotaciones sobre la educabilidad como componente fundamental de la universidad: Perspectiva filosófica para una formación en el humanismo.
title_fullStr Anotaciones sobre la educabilidad como componente fundamental de la universidad: Perspectiva filosófica para una formación en el humanismo.
title_full_unstemmed Anotaciones sobre la educabilidad como componente fundamental de la universidad: Perspectiva filosófica para una formación en el humanismo.
title_sort Anotaciones sobre la educabilidad como componente fundamental de la universidad: Perspectiva filosófica para una formación en el humanismo.
description The continuous worryness of the national government and the Colombian universities to improve the quality of the education, are recognized widely. Recent policies and educative lines that determine such preoccupation, have caused that the University extends its work fields and aims to have an organization dedicated to the preparation of its students through the académic/ disciplinar instruction - was its fundamental function -, to bei an Institution dedicated to the formation, which investigation and the social projection. However, it excellent to think that such functions of the University - shaped in its curriculums- they previously need a consideration the human being, who is only possible to be made as soon as the education makes possible to think, that human being,-actor of the educative process,-of a way that totally involves it from his ontology, in addition to it distinguishes him from a gnoseological and him ethical perspective. So to speak the education is understood like a scene in which the actors involved in scene appear like different people and, therefore, the dialectic of their encounter allows them to understand that the education is possible thanks to t them as perfect human beings. Considering these reasons, is this paper which Educability, has been denominated. This text tries to look for the same conceptualización of the educability, has been approached as well proposing that this is the base of all pedagogical reflection, not only from an anthropocentric interpretation, but also from a humanist consideration. } Trough about the following lines it’s to be told the educability and its relation with the education and pedagogy, its characterization and some forms of interpretation.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-02-12
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-06-01T19:29:12Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-06-01T19:29:12Z
dc.type.none.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2241
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10785/10919
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2241
http://hdl.handle.net/10785/10919
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2241/2076
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2006 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2006 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.spa.fl_str_mv Revista Páginas; Núm. 74 (Mar., 2006); 3-20
dc.source.none.fl_str_mv 0121-1633
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1831929519272886272
spelling 2022-06-01T19:29:12Z2022-06-01T19:29:12Z2021-02-12https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2241http://hdl.handle.net/10785/10919The continuous worryness of the national government and the Colombian universities to improve the quality of the education, are recognized widely. Recent policies and educative lines that determine such preoccupation, have caused that the University extends its work fields and aims to have an organization dedicated to the preparation of its students through the académic/ disciplinar instruction - was its fundamental function -, to bei an Institution dedicated to the formation, which investigation and the social projection. However, it excellent to think that such functions of the University - shaped in its curriculums- they previously need a consideration the human being, who is only possible to be made as soon as the education makes possible to think, that human being,-actor of the educative process,-of a way that totally involves it from his ontology, in addition to it distinguishes him from a gnoseological and him ethical perspective. So to speak the education is understood like a scene in which the actors involved in scene appear like different people and, therefore, the dialectic of their encounter allows them to understand that the education is possible thanks to t them as perfect human beings. Considering these reasons, is this paper which Educability, has been denominated. This text tries to look for the same conceptualización of the educability, has been approached as well proposing that this is the base of all pedagogical reflection, not only from an anthropocentric interpretation, but also from a humanist consideration. } Trough about the following lines it’s to be told the educability and its relation with the education and pedagogy, its characterization and some forms of interpretation.La preocupación continua del gobierno nacional y las universidades colombianas por mejorar la calidad de la educación es reconocida ampliamente. Las recientes políticas y lineamientos educativos que determinan tal preocupación han hecho que la Universidad amplíe sus campos de trabajo y pase de ser una organización dedicada a la “educación” de sus estudiantes a través de la instrucción académico/disciplinar -que era su función fundamental-, a ser una Institución dedicada a la formación, la investigación y la proyección social. Empero, es relevante pensar que estas funciones de la Universidad -plasmadas en sus currículos- necesitan con anterioridad una consideración sobre el ser humano, la cual solamente es posible realizarse en cuanto la educación posibilita pensar a ese ser humano -actor del proceso educativo- de una manera que lo involucra totalmente desde su ontología, pero además, le particulariza desde una perspectiva gnoseológica y ética. Es decir, la educación se entiende como un escenario en el cual los actores involucrados en escena aparecen como personas diferentes y, por lo tanto, la dialéctica de sus encuentros, les permite comprender que la educación es posible gracias a que son seres humanos perfectibles. Considerar estas razones es el papel de lo que se ha denominado Educabilidad. Este texto pretende auscultar en la conceptualización misma de la educabilidad, proponiendo no solo que esta es la basa de toda reflexión pedagógica, sino que debe ser entendida desde una consideración humanista y no sólo desde una consideración antropocéntrica. Sobre la Educabilidad y su relación con la Educación y la Pedagogía, su caracterización como fundamento de la actuación pedagógica y, algunas formas de interpretación, nos referimos en las líneas siguientes.application/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2241/2076Derechos de autor 2006 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Páginas; Núm. 74 (Mar., 2006); 3-200121-1633Anotaciones sobre la educabilidad como componente fundamental de la universidad: Perspectiva filosófica para una formación en el humanismo.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMuñoz Montaño, Jorge LuisMuñoz Montaño, Juan CarlosPublication10785/10919oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/109192025-01-27 14:24:57.322https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2006 Revista Páginasmetadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com