Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas.

In the following lines I do an analysis about this pedagogic component in the field of the human and social sciences, beginning from some considerations about aspects that belong to them, in a way that we can establish how to understand “enseñabilidad” in higher education, starting from the areas wh...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14675
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2309
http://hdl.handle.net/10785/14675
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2004 Revista Páginas
id RepoRIBUC2_8b7e4b17b3374dad20f20906655ce438
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14675
network_acronym_str RepoRIBUC2
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
spelling 2023-08-30T00:30:02Z2023-08-30T00:30:02Z2021-02-15https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2309http://hdl.handle.net/10785/14675In the following lines I do an analysis about this pedagogic component in the field of the human and social sciences, beginning from some considerations about aspects that belong to them, in a way that we can establish how to understand “enseñabilidad” in higher education, starting from the areas where its knowledge is created, taking into account not only the investigator of its principles, processes and characteristics but also the teacher in his quality of mediator, researcher and communicator of the knowledge, who in his communicative action reproduces them whit its relevance, making them socially legitimate, and making possible the confrontation of theories and practices; and to the student who will study the theories in the epistemological, methodological, and didactical relation that is established in he process of learning necessary to develop the basic competences that the should have as a subject that is immerse in human and social spaces.En las siguientes líneas se hace un análisis de este componente pedagógico en el campo de las ciencias humanas y sociales, partiendo de algunas consideraciones sobre aspectos que les son propios, de manera que se pueda establecer cómo se puede entender su enseñabilidad en la educación superior, a partir de los ámbitos en donde se origina su conocimiento implicando tanto al investigador de sus principios, procesos y características, como al maestro en su calidad de mediador, investigador y/o difusor del conocimiento quien, en su acción comunicativa, los reproduce en su pertinencia, legitimándolos socialmente y haciendo posible la confrontación de las teorías con la práctica; y al estudiante que ha de abordar las teorías en la relación epistemológica, metodológica y didáctica que se establece en el proceso del aprendizaje necesario para desarrollar las competencias básicas que debe poseer como sujeto inmerso en espacios sociales y humanos. application/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2309/2139Derechos de autor 2004 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Páginas; Núm. 69 (Sept. 2004); 68-790121-1633Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionUribe Castro, GermánPublication10785/14675oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/146752025-01-27 12:53:12.766https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2004 Revista Páginasmetadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com
dc.title.spa.fl_str_mv Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas.
title Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas.
spellingShingle Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas.
title_short Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas.
title_full Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas.
title_fullStr Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas.
title_full_unstemmed Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas.
title_sort Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas.
description In the following lines I do an analysis about this pedagogic component in the field of the human and social sciences, beginning from some considerations about aspects that belong to them, in a way that we can establish how to understand “enseñabilidad” in higher education, starting from the areas where its knowledge is created, taking into account not only the investigator of its principles, processes and characteristics but also the teacher in his quality of mediator, researcher and communicator of the knowledge, who in his communicative action reproduces them whit its relevance, making them socially legitimate, and making possible the confrontation of theories and practices; and to the student who will study the theories in the epistemological, methodological, and didactical relation that is established in he process of learning necessary to develop the basic competences that the should have as a subject that is immerse in human and social spaces.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-02-15
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-30T00:30:02Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-30T00:30:02Z
dc.type.none.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2309
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10785/14675
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2309
http://hdl.handle.net/10785/14675
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2309/2139
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2004 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2004 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.spa.fl_str_mv Revista Páginas; Núm. 69 (Sept. 2004); 68-79
dc.source.none.fl_str_mv 0121-1633
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1828143422736695296