Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar

This researching current inform, has been part of an Education and Human Developing Magíster degree thesis from its authors. It contains some of the analysis and interpretations about psychologists learning and context nowadays, showing up surrounding senses and meaning comprehensions, which are par...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14200
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/grafias/article/view/1665
http://hdl.handle.net/10785/14200
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2006 Revista Grafías
id RepoRIBUC2_633a64e8996fb347f6d8a1917753aca1
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14200
network_acronym_str RepoRIBUC2
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
spelling 2023-08-30T00:24:37Z2023-08-30T00:24:37Z2020-05-28https://revistas.ucp.edu.co/index.php/grafias/article/view/166510.31908/grafias.v0i3.1665http://hdl.handle.net/10785/14200This researching current inform, has been part of an Education and Human Developing Magíster degree thesis from its authors. It contains some of the analysis and interpretations about psychologists learning and context nowadays, showing up surrounding senses and meaning comprehensions, which are part of this learning and phenomenal fields which are to be investigated, understood and to impact the psychologist itself.  This researching was realized through an hermeneutical methodology, and was aimed to understand the conceptions some of the country psychologist guiders have about learning over psychological discipline. This sense, To think of a psychologists shaping up, contains a large quantity of implications and contexts, so that it proposes a human subject understanding as a socio-cultural being coming out of inner psychologist cultured focus, and learning as its founding inquiry. This proposes an horizon on a changeover perspective. This text endeavors conjugations among subject, psychology and the context through a learning version giving cause to state about: the subject (his inquiry), the knowledge (its building out), the dynamically cultural symbols and signs web (its complexity), and teleology through an ontological perspective.El presente informe de investigación hizo parte de la tesis para optar al grado de Magíster en Educación y Desarrollo Humano de los autores. Contiene algunos de los análisis e interpretaciones sobre el contexto y la formación de psicólogos hoy, vislumbrando comprensiones en torno a los sentidos y significados que configuran dicha formación y los campos fenoménicos que debe investigar, interpretar e impactar el psicólogo. La investigación fue realizada bajo una metodología hermenéutica y buscó comprender las concepciones que algunos de los formadores de psicólogos del país tienen sobre la formación en la disciplina psicológica. En este sentido, pensar la formación de psicólogos contiene una gran cantidad de implicaciones y connotaciones, así que se propone, a partir de un enfoque culturalista en psicología, comprender al sujeto humano como ser socio-cultural y a la formación como su pregunta fundante, lo que propicia un horizonte en perspectiva de transformación. El texto procura conjugaciones entre el sujeto, la psicología y el contexto en versión de la formación, dando lugar a planteamientos acerca de: el sujeto (su pregunta), el saber (su construcción), la red de símbolos y signos culturales en dinámica (su complejidad) y la teleología en perspectiva ontológica (su horizonte).application/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/grafias/article/view/1665/1668Derechos de autor 2006 Revista Grafíashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Grafías; Núm. 3 (2006)1900-567910.31908/grafias.v0i3Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinarArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMarín Londoño, BeatrizTamayo Giraldo, GonzaloPublication10785/14200oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/142002025-01-27 13:02:01.043https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2006 Revista Grafíasmetadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com
dc.title.spa.fl_str_mv Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar
title Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar
spellingShingle Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar
title_short Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar
title_full Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar
title_fullStr Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar
title_full_unstemmed Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar
title_sort Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar
description This researching current inform, has been part of an Education and Human Developing Magíster degree thesis from its authors. It contains some of the analysis and interpretations about psychologists learning and context nowadays, showing up surrounding senses and meaning comprehensions, which are part of this learning and phenomenal fields which are to be investigated, understood and to impact the psychologist itself.  This researching was realized through an hermeneutical methodology, and was aimed to understand the conceptions some of the country psychologist guiders have about learning over psychological discipline. This sense, To think of a psychologists shaping up, contains a large quantity of implications and contexts, so that it proposes a human subject understanding as a socio-cultural being coming out of inner psychologist cultured focus, and learning as its founding inquiry. This proposes an horizon on a changeover perspective. This text endeavors conjugations among subject, psychology and the context through a learning version giving cause to state about: the subject (his inquiry), the knowledge (its building out), the dynamically cultural symbols and signs web (its complexity), and teleology through an ontological perspective.
publishDate 2020
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2020-05-28
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-30T00:24:37Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-30T00:24:37Z
dc.type.none.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/grafias/article/view/1665
10.31908/grafias.v0i3.1665
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10785/14200
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/grafias/article/view/1665
http://hdl.handle.net/10785/14200
identifier_str_mv 10.31908/grafias.v0i3.1665
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/grafias/article/view/1665/1668
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2006 Revista Grafías
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2006 Revista Grafías
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.spa.fl_str_mv Revista Grafías; Núm. 3 (2006)
dc.source.none.fl_str_mv 1900-5679
10.31908/grafias.v0i3
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1828143458117746688