Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar
This researching current inform, has been part of an Education and Human Developing Magíster degree thesis from its authors. It contains some of the analysis and interpretations about psychologists learning and context nowadays, showing up surrounding senses and meaning comprehensions, which are par...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Católica de Pereira
- Repositorio:
- Repositorio Institucional - RIBUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14200
- Acceso en línea:
- https://revistas.ucp.edu.co/index.php/grafias/article/view/1665
http://hdl.handle.net/10785/14200
- Palabra clave:
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos de autor 2006 Revista Grafías
id |
RepoRIBUC2_633a64e8996fb347f6d8a1917753aca1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14200 |
network_acronym_str |
RepoRIBUC2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional - RIBUC |
repository_id_str |
|
spelling |
2023-08-30T00:24:37Z2023-08-30T00:24:37Z2020-05-28https://revistas.ucp.edu.co/index.php/grafias/article/view/166510.31908/grafias.v0i3.1665http://hdl.handle.net/10785/14200This researching current inform, has been part of an Education and Human Developing Magíster degree thesis from its authors. It contains some of the analysis and interpretations about psychologists learning and context nowadays, showing up surrounding senses and meaning comprehensions, which are part of this learning and phenomenal fields which are to be investigated, understood and to impact the psychologist itself. This researching was realized through an hermeneutical methodology, and was aimed to understand the conceptions some of the country psychologist guiders have about learning over psychological discipline. This sense, To think of a psychologists shaping up, contains a large quantity of implications and contexts, so that it proposes a human subject understanding as a socio-cultural being coming out of inner psychologist cultured focus, and learning as its founding inquiry. This proposes an horizon on a changeover perspective. This text endeavors conjugations among subject, psychology and the context through a learning version giving cause to state about: the subject (his inquiry), the knowledge (its building out), the dynamically cultural symbols and signs web (its complexity), and teleology through an ontological perspective.El presente informe de investigación hizo parte de la tesis para optar al grado de Magíster en Educación y Desarrollo Humano de los autores. Contiene algunos de los análisis e interpretaciones sobre el contexto y la formación de psicólogos hoy, vislumbrando comprensiones en torno a los sentidos y significados que configuran dicha formación y los campos fenoménicos que debe investigar, interpretar e impactar el psicólogo. La investigación fue realizada bajo una metodología hermenéutica y buscó comprender las concepciones que algunos de los formadores de psicólogos del país tienen sobre la formación en la disciplina psicológica. En este sentido, pensar la formación de psicólogos contiene una gran cantidad de implicaciones y connotaciones, así que se propone, a partir de un enfoque culturalista en psicología, comprender al sujeto humano como ser socio-cultural y a la formación como su pregunta fundante, lo que propicia un horizonte en perspectiva de transformación. El texto procura conjugaciones entre el sujeto, la psicología y el contexto en versión de la formación, dando lugar a planteamientos acerca de: el sujeto (su pregunta), el saber (su construcción), la red de símbolos y signos culturales en dinámica (su complejidad) y la teleología en perspectiva ontológica (su horizonte).application/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/grafias/article/view/1665/1668Derechos de autor 2006 Revista Grafíashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Grafías; Núm. 3 (2006)1900-567910.31908/grafias.v0i3Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinarArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMarín Londoño, BeatrizTamayo Giraldo, GonzaloPublication10785/14200oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/142002025-01-27 13:02:01.043https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2006 Revista Grafíasmetadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar |
title |
Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar |
spellingShingle |
Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar |
title_short |
Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar |
title_full |
Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar |
title_fullStr |
Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar |
title_full_unstemmed |
Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar |
title_sort |
Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar |
description |
This researching current inform, has been part of an Education and Human Developing Magíster degree thesis from its authors. It contains some of the analysis and interpretations about psychologists learning and context nowadays, showing up surrounding senses and meaning comprehensions, which are part of this learning and phenomenal fields which are to be investigated, understood and to impact the psychologist itself. This researching was realized through an hermeneutical methodology, and was aimed to understand the conceptions some of the country psychologist guiders have about learning over psychological discipline. This sense, To think of a psychologists shaping up, contains a large quantity of implications and contexts, so that it proposes a human subject understanding as a socio-cultural being coming out of inner psychologist cultured focus, and learning as its founding inquiry. This proposes an horizon on a changeover perspective. This text endeavors conjugations among subject, psychology and the context through a learning version giving cause to state about: the subject (his inquiry), the knowledge (its building out), the dynamically cultural symbols and signs web (its complexity), and teleology through an ontological perspective. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020-05-28 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2023-08-30T00:24:37Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2023-08-30T00:24:37Z |
dc.type.none.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/grafias/article/view/1665 10.31908/grafias.v0i3.1665 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10785/14200 |
url |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/grafias/article/view/1665 http://hdl.handle.net/10785/14200 |
identifier_str_mv |
10.31908/grafias.v0i3.1665 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/grafias/article/view/1665/1668 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2006 Revista Grafías https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2006 Revista Grafías https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Pereira |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Revista Grafías; Núm. 3 (2006) |
dc.source.none.fl_str_mv |
1900-5679 10.31908/grafias.v0i3 |
institution |
Universidad Católica de Pereira |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1828143458117746688 |