Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización.

It is certain that the competitions have become, in the last five year period, in one of the key topics of the Colombian educational system. For this reason, it corresponds the academics to meditate and to understand the meaning, the sense and the purposes that these have in the education. Keeping i...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14700
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2335
http://hdl.handle.net/10785/14700
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2003 Revista Páginas
id RepoRIBUC2_407713aeaff088ea33d1cd6ec10efcb6
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14700
network_acronym_str RepoRIBUC2
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización.
title Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización.
spellingShingle Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización.
title_short Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización.
title_full Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización.
title_fullStr Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización.
title_full_unstemmed Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización.
title_sort Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización.
description It is certain that the competitions have become, in the last five year period, in one of the key topics of the Colombian educational system. For this reason, it corresponds the academics to meditate and to understand the meaning, the sense and the purposes that these have in the education. Keeping in mind that this term comes from the productive activity (work market), it is very probable that educational politics’s makers from the new focus of the labor education conceive the competition concept in the reduced mark of the productive necessities: to develop abilities in the thought students more for the future acting of occupations and specific positions. Therefore, the intention of this short escrtito is the one of contributing, in some measure, to the debate and reflection around the advantages and disadvantages of the formation based on competitions, starting from the conceptual developments that are derived of different theoretical postures and focus, one of those which is exactly the one that thinks about in the Pedagogic Proposal of the U. C. P. R: « is the essential thing the information or the formation? This question of initially theoretical character is related with the formulations about the terms education, formation and teaching. From the modern perspectives the education cannot go in the sense of the mere information about the knowledge obtained by the man, but of facilitating the development of competitions, the inference processes and understanding of the world starting from the information and of the ethical and human formation.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-02-15
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-30T00:30:04Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-30T00:30:04Z
dc.type.none.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2335
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10785/14700
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2335
http://hdl.handle.net/10785/14700
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2335/2164
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2003 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2003 Revista Páginas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.spa.fl_str_mv Revista Páginas; Núm. 66 (Ago., 2003); 19-39
dc.source.none.fl_str_mv 0121-1633
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1834112707694952448
spelling 2023-08-30T00:30:04Z2023-08-30T00:30:04Z2021-02-15https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2335http://hdl.handle.net/10785/14700It is certain that the competitions have become, in the last five year period, in one of the key topics of the Colombian educational system. For this reason, it corresponds the academics to meditate and to understand the meaning, the sense and the purposes that these have in the education. Keeping in mind that this term comes from the productive activity (work market), it is very probable that educational politics’s makers from the new focus of the labor education conceive the competition concept in the reduced mark of the productive necessities: to develop abilities in the thought students more for the future acting of occupations and specific positions. Therefore, the intention of this short escrtito is the one of contributing, in some measure, to the debate and reflection around the advantages and disadvantages of the formation based on competitions, starting from the conceptual developments that are derived of different theoretical postures and focus, one of those which is exactly the one that thinks about in the Pedagogic Proposal of the U. C. P. R: « is the essential thing the information or the formation? This question of initially theoretical character is related with the formulations about the terms education, formation and teaching. From the modern perspectives the education cannot go in the sense of the mere information about the knowledge obtained by the man, but of facilitating the development of competitions, the inference processes and understanding of the world starting from the information and of the ethical and human formation.Es indudable que las competencias se han convertido, en el último quinquenio, en uno de los temas claves del sistema educativo colombiano. Por esta razón, le corresponde a los académicos reflexionar y comprender el significado, el sentido y los propósitos que éstas tienen en la educación. Teniendo en cuenta que este término proviene de la actividad productiva (mercado de trabajo), es muy probable que algunos hacedores de política educativa desde el nuevo enfoque de la educación laboral conciban el concepto de competencia en el marco reducido de las necesidades productivas: desarrollar habilidades en los estudiantes pensadas más para el futuro desempeño de ocupaciones y puestos específicos. Por tanto, la intención de este corto escrito es la de contribuir, en alguna medida, al debate y reflexión en torno a las ventajas y desventajas de la formación basada en competencias, a partir de los desarrollos conceptuales que se derivan de diferentes posturas teóricas y enfoques, uno de los cuales es justamente el que se plantea en la Propuesta Pedagógica de la U.C.P.R: “ ¿lo esencial es la información o la formación? Esta pregunta de carácter inicialmente teórico está relacionada con las formulaciones acerca de los términos educación, formación y enseñanza. Desde las perspectivas modernas la educación no puede ir en el sentido de la mera información acerca de los conocimientos obtenidos por el hombre, sino de posibilitar el desarrollo de competencias, los procesos de inferencia y comprensión del mundo a partir de la información y de la formación ética y humana”.application/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2335/2164Derechos de autor 2003 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Páginas; Núm. 66 (Ago., 2003); 19-390121-1633Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionGil Ospina, ArmandoPublication10785/14700oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/147002025-01-27 12:57:25.339https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2003 Revista Páginasmetadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com