Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización.
It is certain that the competitions have become, in the last five year period, in one of the key topics of the Colombian educational system. For this reason, it corresponds the academics to meditate and to understand the meaning, the sense and the purposes that these have in the education. Keeping i...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Católica de Pereira
- Repositorio:
- Repositorio Institucional - RIBUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14700
- Acceso en línea:
- https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2335
http://hdl.handle.net/10785/14700
- Palabra clave:
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos de autor 2003 Revista Páginas
id |
RepoRIBUC2_407713aeaff088ea33d1cd6ec10efcb6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14700 |
network_acronym_str |
RepoRIBUC2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional - RIBUC |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización. |
title |
Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización. |
spellingShingle |
Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización. |
title_short |
Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización. |
title_full |
Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización. |
title_fullStr |
Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización. |
title_full_unstemmed |
Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización. |
title_sort |
Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización. |
description |
It is certain that the competitions have become, in the last five year period, in one of the key topics of the Colombian educational system. For this reason, it corresponds the academics to meditate and to understand the meaning, the sense and the purposes that these have in the education. Keeping in mind that this term comes from the productive activity (work market), it is very probable that educational politics’s makers from the new focus of the labor education conceive the competition concept in the reduced mark of the productive necessities: to develop abilities in the thought students more for the future acting of occupations and specific positions. Therefore, the intention of this short escrtito is the one of contributing, in some measure, to the debate and reflection around the advantages and disadvantages of the formation based on competitions, starting from the conceptual developments that are derived of different theoretical postures and focus, one of those which is exactly the one that thinks about in the Pedagogic Proposal of the U. C. P. R: « is the essential thing the information or the formation? This question of initially theoretical character is related with the formulations about the terms education, formation and teaching. From the modern perspectives the education cannot go in the sense of the mere information about the knowledge obtained by the man, but of facilitating the development of competitions, the inference processes and understanding of the world starting from the information and of the ethical and human formation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-02-15 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2023-08-30T00:30:04Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2023-08-30T00:30:04Z |
dc.type.none.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2335 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10785/14700 |
url |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2335 http://hdl.handle.net/10785/14700 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2335/2164 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2003 Revista Páginas https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2003 Revista Páginas https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Pereira |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Revista Páginas; Núm. 66 (Ago., 2003); 19-39 |
dc.source.none.fl_str_mv |
0121-1633 |
institution |
Universidad Católica de Pereira |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1834112707694952448 |
spelling |
2023-08-30T00:30:04Z2023-08-30T00:30:04Z2021-02-15https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2335http://hdl.handle.net/10785/14700It is certain that the competitions have become, in the last five year period, in one of the key topics of the Colombian educational system. For this reason, it corresponds the academics to meditate and to understand the meaning, the sense and the purposes that these have in the education. Keeping in mind that this term comes from the productive activity (work market), it is very probable that educational politics’s makers from the new focus of the labor education conceive the competition concept in the reduced mark of the productive necessities: to develop abilities in the thought students more for the future acting of occupations and specific positions. Therefore, the intention of this short escrtito is the one of contributing, in some measure, to the debate and reflection around the advantages and disadvantages of the formation based on competitions, starting from the conceptual developments that are derived of different theoretical postures and focus, one of those which is exactly the one that thinks about in the Pedagogic Proposal of the U. C. P. R: « is the essential thing the information or the formation? This question of initially theoretical character is related with the formulations about the terms education, formation and teaching. From the modern perspectives the education cannot go in the sense of the mere information about the knowledge obtained by the man, but of facilitating the development of competitions, the inference processes and understanding of the world starting from the information and of the ethical and human formation.Es indudable que las competencias se han convertido, en el último quinquenio, en uno de los temas claves del sistema educativo colombiano. Por esta razón, le corresponde a los académicos reflexionar y comprender el significado, el sentido y los propósitos que éstas tienen en la educación. Teniendo en cuenta que este término proviene de la actividad productiva (mercado de trabajo), es muy probable que algunos hacedores de política educativa desde el nuevo enfoque de la educación laboral conciban el concepto de competencia en el marco reducido de las necesidades productivas: desarrollar habilidades en los estudiantes pensadas más para el futuro desempeño de ocupaciones y puestos específicos. Por tanto, la intención de este corto escrito es la de contribuir, en alguna medida, al debate y reflexión en torno a las ventajas y desventajas de la formación basada en competencias, a partir de los desarrollos conceptuales que se derivan de diferentes posturas teóricas y enfoques, uno de los cuales es justamente el que se plantea en la Propuesta Pedagógica de la U.C.P.R: “ ¿lo esencial es la información o la formación? Esta pregunta de carácter inicialmente teórico está relacionada con las formulaciones acerca de los términos educación, formación y enseñanza. Desde las perspectivas modernas la educación no puede ir en el sentido de la mera información acerca de los conocimientos obtenidos por el hombre, sino de posibilitar el desarrollo de competencias, los procesos de inferencia y comprensión del mundo a partir de la información y de la formación ética y humana”.application/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2335/2164Derechos de autor 2003 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Páginas; Núm. 66 (Ago., 2003); 19-390121-1633Los retos del nuevo milenio: Educar en las competencias para el contexto de la mundialización.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionGil Ospina, ArmandoPublication10785/14700oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/147002025-01-27 12:57:25.339https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2003 Revista Páginasmetadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com |