Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas.
In the following lines I do an analysis about this pedagogic component in the field of the human and social sciences, beginning from some considerations about aspects that belong to them, in a way that we can establish how to understand “enseñabilidad” in higher education, starting from the areas wh...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Católica de Pereira
- Repositorio:
- Repositorio Institucional - RIBUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/10980
- Acceso en línea:
- https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2309
http://hdl.handle.net/10785/10980
- Palabra clave:
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos de autor 2004 Revista Páginas
id |
RepoRIBUC2_2d958c67497a52b1f7316f48c9da0a1c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/10980 |
network_acronym_str |
RepoRIBUC2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional - RIBUC |
repository_id_str |
|
spelling |
2022-06-01T19:29:19Z2022-06-01T19:29:19Z2021-02-15https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2309http://hdl.handle.net/10785/10980In the following lines I do an analysis about this pedagogic component in the field of the human and social sciences, beginning from some considerations about aspects that belong to them, in a way that we can establish how to understand “enseñabilidad” in higher education, starting from the areas where its knowledge is created, taking into account not only the investigator of its principles, processes and characteristics but also the teacher in his quality of mediator, researcher and communicator of the knowledge, who in his communicative action reproduces them whit its relevance, making them socially legitimate, and making possible the confrontation of theories and practices; and to the student who will study the theories in the epistemological, methodological, and didactical relation that is established in he process of learning necessary to develop the basic competences that the should have as a subject that is immerse in human and social spaces.En las siguientes líneas se hace un análisis de este componente pedagógico en el campo de las ciencias humanas y sociales, partiendo de algunas consideraciones sobre aspectos que les son propios, de manera que se pueda establecer cómo se puede entender su enseñabilidad en la educación superior, a partir de los ámbitos en donde se origina su conocimiento implicando tanto al investigador de sus principios, procesos y características, como al maestro en su calidad de mediador, investigador y/o difusor del conocimiento quien, en su acción comunicativa, los reproduce en su pertinencia, legitimándolos socialmente y haciendo posible la confrontación de las teorías con la práctica; y al estudiante que ha de abordar las teorías en la relación epistemológica, metodológica y didáctica que se establece en el proceso del aprendizaje necesario para desarrollar las competencias básicas que debe poseer como sujeto inmerso en espacios sociales y humanos. application/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2309/2139Derechos de autor 2004 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Páginas; Núm. 69 (Sept. 2004); 68-790121-1633Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionUribe Castro, GermánPublication10785/10980oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/109802025-01-27 14:21:37.297https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2004 Revista Páginasmetadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas. |
title |
Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas. |
spellingShingle |
Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas. |
title_short |
Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas. |
title_full |
Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas. |
title_fullStr |
Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas. |
title_full_unstemmed |
Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas. |
title_sort |
Aspectos de la enseñabilidad de las ciencias sociales y humanas. |
description |
In the following lines I do an analysis about this pedagogic component in the field of the human and social sciences, beginning from some considerations about aspects that belong to them, in a way that we can establish how to understand “enseñabilidad” in higher education, starting from the areas where its knowledge is created, taking into account not only the investigator of its principles, processes and characteristics but also the teacher in his quality of mediator, researcher and communicator of the knowledge, who in his communicative action reproduces them whit its relevance, making them socially legitimate, and making possible the confrontation of theories and practices; and to the student who will study the theories in the epistemological, methodological, and didactical relation that is established in he process of learning necessary to develop the basic competences that the should have as a subject that is immerse in human and social spaces. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-02-15 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-06-01T19:29:19Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-06-01T19:29:19Z |
dc.type.none.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2309 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10785/10980 |
url |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2309 http://hdl.handle.net/10785/10980 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2309/2139 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2004 Revista Páginas https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2004 Revista Páginas https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Pereira |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Revista Páginas; Núm. 69 (Sept. 2004); 68-79 |
dc.source.none.fl_str_mv |
0121-1633 |
institution |
Universidad Católica de Pereira |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1828143406409318400 |