El proceso enseñanza - aprendizaje de las operaciones básicas en matemáticas

When sharing experiences with other teachers, it is very common for them to say “the students do not even know how to add or substract, they get knocked out by the fractions, they have problems to clarify a problematic situation, they do not know how to use the signs, etc. These comments could be no...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/9952
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/800
http://hdl.handle.net/10785/9952
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingeniería
id RepoRIBUC2_213fc75e784cc94ad22fb4eb1f7212af
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/9952
network_acronym_str RepoRIBUC2
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
spelling 2022-06-01T19:08:56Z2022-06-01T19:08:56Z2019-08-03https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/800http://hdl.handle.net/10785/9952When sharing experiences with other teachers, it is very common for them to say “the students do not even know how to add or substract, they get knocked out by the fractions, they have problems to clarify a problematic situation, they do not know how to use the signs, etc. These comments could be normal in seventh grade, but what is surprising is that they are not only about those students who are starting their secondary school, but students from universities. And this situation is very worring, since it is supposed that the students at university level, have had tuition in all kinds of basic mathematics, and have a domain of the fundamental topics, but it does not seem to be that way. 3 In this text, the author shows the results obtained in the first step of the research project “how to develop the operative comprehension in basic education students”. The research project developmet started in the year 2007 with its registration in the program Ondas Maestro Colciencias, which is in its second step nowadays.Al compartir experiencias con los demás docentes es muy común oírlos decir “es que no saben sumar ni restar, los noquean los fraccionarios, se los come un despeje, no manejan bien los signos”, etc. Estos comentarios se creerán normales en grado séptimo, pero lo sorprendente es que no sólo se refieren a aquellos estudiantes que están empezando sus estudios de educación media sino a los universitarios también. Y esta última es una situación muy preocupante porque se supone que el estudiante universitario ha transitado por todas las matemáticas básicas y domina los conocimientos matemáticos fundamentales, pero no parece ser así. Con este artículo se pretende dar a conocer algunos resultados obtenidos durante el desarrollo del proyecto de investigación “Cómo desarrollar la comprensión operativa en estudiantes de educación básica”, inscrito en el Programa Ondas Maestro de Colciencias y ejecutado en Fase I y Fase II durante los años 2007 y 2008application/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/800/792Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingenieríahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Entre ciencia e ingeniería; No 4 (2008); 138-153Entre Ciencia e Ingeniería; Núm. 4 (2008); 138-153Entre ciencia e ingeniería; n. 4 (2008); 138-1532539-41691909-8367El proceso enseñanza - aprendizaje de las operaciones básicas en matemáticasArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPosso Agudelo, Abel EnriqueGonzález Chica, GuiomarPublication10785/9952oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/99522025-01-27 19:00:19.177https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingenieríametadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com
dc.title.spa.fl_str_mv El proceso enseñanza - aprendizaje de las operaciones básicas en matemáticas
title El proceso enseñanza - aprendizaje de las operaciones básicas en matemáticas
spellingShingle El proceso enseñanza - aprendizaje de las operaciones básicas en matemáticas
title_short El proceso enseñanza - aprendizaje de las operaciones básicas en matemáticas
title_full El proceso enseñanza - aprendizaje de las operaciones básicas en matemáticas
title_fullStr El proceso enseñanza - aprendizaje de las operaciones básicas en matemáticas
title_full_unstemmed El proceso enseñanza - aprendizaje de las operaciones básicas en matemáticas
title_sort El proceso enseñanza - aprendizaje de las operaciones básicas en matemáticas
description When sharing experiences with other teachers, it is very common for them to say “the students do not even know how to add or substract, they get knocked out by the fractions, they have problems to clarify a problematic situation, they do not know how to use the signs, etc. These comments could be normal in seventh grade, but what is surprising is that they are not only about those students who are starting their secondary school, but students from universities. And this situation is very worring, since it is supposed that the students at university level, have had tuition in all kinds of basic mathematics, and have a domain of the fundamental topics, but it does not seem to be that way. 3 In this text, the author shows the results obtained in the first step of the research project “how to develop the operative comprehension in basic education students”. The research project developmet started in the year 2007 with its registration in the program Ondas Maestro Colciencias, which is in its second step nowadays.
publishDate 2019
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2019-08-03
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-06-01T19:08:56Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-06-01T19:08:56Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/800
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10785/9952
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/800
http://hdl.handle.net/10785/9952
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/800/792
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingeniería
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingeniería
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.eng.fl_str_mv Entre ciencia e ingeniería; No 4 (2008); 138-153
dc.source.spa.fl_str_mv Entre Ciencia e Ingeniería; Núm. 4 (2008); 138-153
dc.source.por.fl_str_mv Entre ciencia e ingeniería; n. 4 (2008); 138-153
dc.source.none.fl_str_mv 2539-4169
1909-8367
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1831929519017033728