Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario
Approach to the conceptualization of university teaching and learning processes context, and reflection about the importance of using strategies through the formative sceneries as a tool for promoting selfapprentices. From here, a distinction between remedial teaching and autonomous approach is sett...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Católica de Pereira
- Repositorio:
- Repositorio Institucional - RIBUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14517
- Acceso en línea:
- https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2130
http://hdl.handle.net/10785/14517
- Palabra clave:
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos de autor 2008 Revista Páginas
id |
RepoRIBUC2_1bb013474beb770d07a1efefe57f5dda |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/14517 |
network_acronym_str |
RepoRIBUC2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional - RIBUC |
repository_id_str |
|
spelling |
2023-08-30T00:29:43Z2023-08-30T00:29:43Z2021-01-27https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2130http://hdl.handle.net/10785/14517Approach to the conceptualization of university teaching and learning processes context, and reflection about the importance of using strategies through the formative sceneries as a tool for promoting selfapprentices. From here, a distinction between remedial teaching and autonomous approach is settled up. On the other hand, teaching and learning strategies are developed by defining and classifying them in an appropriate mode. This way, teaching strategies like pre-instructional, co-instructional and postinstructional are included, while the learning ones are categorized into supporting, cognitive and metacognitive strategies. Although both of the typologies are explained separately, it is attempted to show the close connection between themAproximación a la conceptualización de los procesos de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario y reflexión sobre la importancia de la utilización de estrategias en los escenarios formativos, como herramienta para el fomento de aprendices autónomos. Se establece una distinción entre el enfoque remedial de la enseñanza y el enfoque autónomo. De igual modo, se desarrollan las definiciones de estrategias de enseñanza y aprendizaje, con su correspondiente clasificación. Así, las estrategias de enseñanza incluyen las pre-instruccionales, coinstruccionales y pos-instruccionales, mientras que las estrategias de aprendizaje se categorizan en cognitivas, metacognitivas y de apoyo. Aunque ambas tipologías se explican por separado se pretende mostrar la estrecha relación que existe entre ellasapplication/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2130/1978Derechos de autor 2008 Revista Páginashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Páginas; Núm. 82 (Dic., 2008); 59-720121-1633Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitarioArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionGaviria Cano, Ana SofíaGómez Escobar, ElianethPatiño Alvarez, YorladyPublication10785/14517oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/145172025-01-27 12:49:38.583https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2008 Revista Páginasmetadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario |
title |
Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario |
spellingShingle |
Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario |
title_short |
Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario |
title_full |
Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario |
title_fullStr |
Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario |
title_full_unstemmed |
Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario |
title_sort |
Las estrategias de enseñanza y aprendizaje en el contexto universitario |
description |
Approach to the conceptualization of university teaching and learning processes context, and reflection about the importance of using strategies through the formative sceneries as a tool for promoting selfapprentices. From here, a distinction between remedial teaching and autonomous approach is settled up. On the other hand, teaching and learning strategies are developed by defining and classifying them in an appropriate mode. This way, teaching strategies like pre-instructional, co-instructional and postinstructional are included, while the learning ones are categorized into supporting, cognitive and metacognitive strategies. Although both of the typologies are explained separately, it is attempted to show the close connection between them |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-01-27 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2023-08-30T00:29:43Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2023-08-30T00:29:43Z |
dc.type.none.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2130 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10785/14517 |
url |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2130 http://hdl.handle.net/10785/14517 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/paginas/article/view/2130/1978 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2008 Revista Páginas https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2008 Revista Páginas https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Pereira |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Revista Páginas; Núm. 82 (Dic., 2008); 59-72 |
dc.source.none.fl_str_mv |
0121-1633 |
institution |
Universidad Católica de Pereira |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1834112748220317696 |