Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia
For the implementation of new teaching and learning in the natural sciences, the researchers designed a motor program as the core , to enhance the internalization of knowledge, that was developed in the Golden City school where two groups were selected grade third grade , was named experimental grou...
- Autores:
-
Agudelo Naranjo, Andrés Felipe
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad del Quindío
- Repositorio:
- Repositorio Universidad del Quindío
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:bdigital.uniquindio.edu.co:001/334
- Acceso en línea:
- https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/334
- Palabra clave:
- Motricidad, Enseñanza, Aprendizaje, Ciencias Naturales, conocimiento
- Rights
- closedAccess
- License
- Derechos Reservados - Universidad del Quindío
id |
RUQUINDIO2_94c6a30d6154450b969075bff2796f9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bdigital.uniquindio.edu.co:001/334 |
network_acronym_str |
RUQUINDIO2 |
network_name_str |
Repositorio Universidad del Quindío |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia |
title |
Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia |
spellingShingle |
Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia Motricidad, Enseñanza, Aprendizaje, Ciencias Naturales, conocimiento |
title_short |
Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia |
title_full |
Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia |
title_fullStr |
Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia |
title_full_unstemmed |
Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia |
title_sort |
Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia |
dc.creator.fl_str_mv |
Agudelo Naranjo, Andrés Felipe |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Agudelo Naranjo, Andrés Felipe |
dc.contributor.corporatename.spa.fl_str_mv |
Universidad del Quindío - Colombia - Asesor - Ramírez Escobar, Mónica A. |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Motricidad, Enseñanza, Aprendizaje, Ciencias Naturales, conocimiento |
topic |
Motricidad, Enseñanza, Aprendizaje, Ciencias Naturales, conocimiento |
description |
For the implementation of new teaching and learning in the natural sciences, the researchers designed a motor program as the core , to enhance the internalization of knowledge, that was developed in the Golden City school where two groups were selected grade third grade , was named experimental group was the group where the experiment was performed and a control group which was named as a meter and comparative , to implement this , were developed recreational games where children interacted both individual and group , that in them improves attention , being this an attractive and motivating for understanding the topics in the field of natural sciences , consequently the teacher should expand the way we see and conceive the teaching of natural sciences , looking for the evolution of the processes leading to the teaching methods and forms of knowledge through learning structures . What we wanted to achieve with the implementation of this program was to unite all the factors involving an educational process, which includes the subject, social, emotional and affective child . Consequently the program designed by the researcher’s degree in physical education and sports generates new educational trends marked by the pursuit of developing innovative processes to facilitate improved knowledge appropriation. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2016-06-09 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2017-05-22T09:17:55Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2017-05-22T09:17:55Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Pregrado |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/draft |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
https://purl.org/redcol/resource_type/TP |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
status_str |
draft |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/334 |
url |
https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/334 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad del Quindío |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
rights_invalid_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad del Quindío https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
eu_rights_str_mv |
closedAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
institution |
Universidad del Quindío |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/9ee17b0f-b96b-4077-b175-7b9efd67e4c7/download https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/373bc6df-3f33-498b-92a4-41b51196e05e/download https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/6299a301-3ede-4155-b04e-a7e87c9c5f44/download https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/392a62c0-6dd6-4402-a80e-9f02dab01215/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b4e0b8948e96cf4156cf528f4e3216ec 8fde5120e65ce245242fda8da2c02bfc 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 e04c4a916074ad4b72fad4ca65ddaa9c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital Universidad del Quindío |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1812205346339422208 |
spelling |
Agudelo Naranjo, Andrés FelipeUniversidad del Quindío - Colombia - Asesor - Ramírez Escobar, Mónica A.2017-05-22T09:17:55Z2017-05-22T09:17:55Z2016-06-09https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/334For the implementation of new teaching and learning in the natural sciences, the researchers designed a motor program as the core , to enhance the internalization of knowledge, that was developed in the Golden City school where two groups were selected grade third grade , was named experimental group was the group where the experiment was performed and a control group which was named as a meter and comparative , to implement this , were developed recreational games where children interacted both individual and group , that in them improves attention , being this an attractive and motivating for understanding the topics in the field of natural sciences , consequently the teacher should expand the way we see and conceive the teaching of natural sciences , looking for the evolution of the processes leading to the teaching methods and forms of knowledge through learning structures . What we wanted to achieve with the implementation of this program was to unite all the factors involving an educational process, which includes the subject, social, emotional and affective child . Consequently the program designed by the researcher’s degree in physical education and sports generates new educational trends marked by the pursuit of developing innovative processes to facilitate improved knowledge appropriation.Para la implementación de nuevas técnicas de enseñanza-aprendizaje en las Ciencias Naturales, los investigadores diseñaron un programa de motricidad como eje central, para mejorar la interiorización del conocimiento, esto se desarrolló en la Institución educativa Ciudad Dorada, donde se seleccionaron dos grupos del grado tercero de primaria, un grupo se denominó experimental que fue el grupo donde se realizó el experimento y un grupo control que se denominó como un medidor y comparativo; para la implementación de este, se elaboraron juegos lúdicos donde los niños interactuaron tanto individual como grupal, lo que en ellos mejora la atención , siendo esto una forma atractiva y motivante para la comprensión de los temas a tratar en el ámbito de las Ciencias Naturales, por consecuencia el docente debe ampliar la forma de ver y concebir la enseñanza de la Ciencias Naturales, buscando la evolución de los procesos, que conduzcan a las didácticas, métodos y formas de conocimiento a través de estructuras del aprendizaje. Lo que se quiso alcanzar con la realización de este programa fue unir todos los factores que involucran un proceso educativo, lo que abarca la materia, lo social, emocional y a afectivo del niño. En consecuencia el programa diseñado por el investigador de licenciatura en educación física y deportes genera nuevas tendencias pedagógicas marcada por la búsqueda de desarrollar procesos novedosos que faciliten una mejor apropiación del conocimiento.TABLA DE CONTENIDO RESUMEN ................................................................................................................................................... 5 ABSTRACT .................................................................................................................................................. 6 INTRODUCCIÓN ........................................................................................................................................ 7 1. ÁREA PROBLÉMICA ....................................................................................................................... 10 1.1 Contexto del problema ............................................................................................................. 10 1.2 Antecedentes ...................................................................................................................................... 19 3 Pregunta de Investigación ................................................................................................................... 28 4 Objetivo General .................................................................................................................................... 29 4.1 Objetivos Específicos ........................................................................................................................ 29 5 Justificación ............................................................................................................................................ 30 6 Marco Teórico ........................................................................................................................................ 31 6.1 Capítulo 1: Motricidad. .................................................................................................................. 32 6.2 Capítulo 2: Proceso Educativo..................................................................................................... 39 6.2.1 Enseñanza ............................................................................................................................... 39 6.2.2 Aprendizaje .................................................................................................................................. 42 6.2.3 Evaluación ................................................................................................................................... 51 6.3 Capítulo 3: Área del conocimiento .............................................................................................. 60 6.3.1Ciencias Naturales ................................................................................................................... 60 7 Hipótesis ............................................................................................................................................ 63 7.1 Hipótesis Nulas .................................................................................................................................. 63 8 Metodología ............................................................................................................................................ 64 8.1 Enfoque de investigación .............................................................................................................. 64 8.2 Tipo de investigación ..................................................................................................................... 65 8.3 Procedimiento ................................................................................................................................. 67 8.4 Esquema ......................................................................................................................................... 688.5 Población ......................................................................................................................................... 68 8.6 Muestra ............................................................................................................................................ 69 8.7 Variables .......................................................................................................................................... 69 8.8 Criterios de inclusión ..................................................................................................................... 69 8.9 Técnicas e instrumentos de recolección de la información ..................................................... 70 8.10 El análisis de la información ....................................................................................................... 70 8.11 Principios éticos ........................................................................................................................... 71 9 ANÁLISIS Y DISCUSIÓN DE RESULTADOS .................................................................................. 72 9.1 Animales Mamíferos ...................................................................................................................... 72 9.2 Animales invertebrados................................................................................................................. 76 9.3 animales vertebrados .................................................................................................................... 78 9.4 Animales anfibios .............................................................................. ¡Error! Marcador no definido. 9.5 animales Primates ......................................................................................................................... 81 9.6 Animales carnívoros ...................................................................................................................... 83 9.7 Animales Herbívoros ..................................................................................................................... 85 9.8 Animales reptiles ............................................................................................................................ 87 9.9 Animales Acuáticos ....................................................................................................................... 89 9.10 plantas ........................................................................................................................................... 91 9.11 mixtas ............................................................................................................................................ 93 10. CONCLUSIONES .............................................................................................................................. 96 11. RECOMENDACIONES ..................................................................................................................... 97 12. LISTA DE REFERENCIAS ............................................................................................................... 99 13 ANEXOS ............................................................................................................................................. 105PregradoLicenciado en Educación Física y Deportesapplication/pdfspaDerechos Reservados - Universidad del Quindíohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/closedAccessAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_14cbMotricidad, Enseñanza, Aprendizaje, Ciencias Naturales, conocimientoInfluencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De ArmeniaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1finfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/draftTexthttps://purl.org/redcol/resource_type/TPhttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bccePublicationTHUMBNAILAndres Felipe Agudelo Naranjo tesis .pdf.jpgAndres Felipe Agudelo Naranjo tesis .pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7271https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/9ee17b0f-b96b-4077-b175-7b9efd67e4c7/downloadb4e0b8948e96cf4156cf528f4e3216ecMD54TEXTAndres Felipe Agudelo Naranjo tesis .pdf.txtAndres Felipe Agudelo Naranjo tesis .pdf.txtExtracted texttext/plain175602https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/373bc6df-3f33-498b-92a4-41b51196e05e/download8fde5120e65ce245242fda8da2c02bfcMD53LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/6299a301-3ede-4155-b04e-a7e87c9c5f44/download8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD52ORIGINALAndres Felipe Agudelo Naranjo tesis .pdfAndres Felipe Agudelo Naranjo tesis .pdfapplication/pdf915158https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/392a62c0-6dd6-4402-a80e-9f02dab01215/downloade04c4a916074ad4b72fad4ca65ddaa9cMD51001/334oai:bdigital.uniquindio.edu.co:001/3342024-06-07 10:45:18.985https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Derechos Reservados - Universidad del Quindíorestrictedhttps://bdigital.uniquindio.edu.coBiblioteca Digital Universidad del Quindíobdigital@metabiblioteca.com |