Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia

For the implementation of new teaching and learning in the natural sciences, the researchers designed a motor program as the core , to enhance the internalization of knowledge, that was developed in the Golden City school where two groups were selected grade third grade , was named experimental grou...

Full description

Autores:
Agudelo Naranjo, Andrés Felipe
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad del Quindío
Repositorio:
Repositorio Universidad del Quindío
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:bdigital.uniquindio.edu.co:001/334
Acceso en línea:
https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/334
Palabra clave:
Motricidad, Enseñanza, Aprendizaje, Ciencias Naturales, conocimiento
Rights
closedAccess
License
Derechos Reservados - Universidad del Quindío
id RUQUINDIO2_94c6a30d6154450b969075bff2796f9a
oai_identifier_str oai:bdigital.uniquindio.edu.co:001/334
network_acronym_str RUQUINDIO2
network_name_str Repositorio Universidad del Quindío
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia
title Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia
spellingShingle Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia
Motricidad, Enseñanza, Aprendizaje, Ciencias Naturales, conocimiento
title_short Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia
title_full Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia
title_fullStr Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia
title_full_unstemmed Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia
title_sort Influencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De Armenia
dc.creator.fl_str_mv Agudelo Naranjo, Andrés Felipe
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Agudelo Naranjo, Andrés Felipe
dc.contributor.corporatename.spa.fl_str_mv Universidad del Quindío - Colombia - Asesor - Ramírez Escobar, Mónica A.
dc.subject.spa.fl_str_mv Motricidad, Enseñanza, Aprendizaje, Ciencias Naturales, conocimiento
topic Motricidad, Enseñanza, Aprendizaje, Ciencias Naturales, conocimiento
description For the implementation of new teaching and learning in the natural sciences, the researchers designed a motor program as the core , to enhance the internalization of knowledge, that was developed in the Golden City school where two groups were selected grade third grade , was named experimental group was the group where the experiment was performed and a control group which was named as a meter and comparative , to implement this , were developed recreational games where children interacted both individual and group , that in them improves attention , being this an attractive and motivating for understanding the topics in the field of natural sciences , consequently the teacher should expand the way we see and conceive the teaching of natural sciences , looking for the evolution of the processes leading to the teaching methods and forms of knowledge through learning structures . What we wanted to achieve with the implementation of this program was to unite all the factors involving an educational process, which includes the subject, social, emotional and affective child . Consequently the program designed by the researcher’s degree in physical education and sports generates new educational trends marked by the pursuit of developing innovative processes to facilitate improved knowledge appropriation.
publishDate 2016
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2016-06-09
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2017-05-22T09:17:55Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2017-05-22T09:17:55Z
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado - Pregrado
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/draft
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv https://purl.org/redcol/resource_type/TP
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
status_str draft
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/334
url https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/334
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad del Quindío
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/closedAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_14cb
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad del Quindío
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
http://purl.org/coar/access_right/c_14cb
eu_rights_str_mv closedAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
institution Universidad del Quindío
bitstream.url.fl_str_mv https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/9ee17b0f-b96b-4077-b175-7b9efd67e4c7/download
https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/373bc6df-3f33-498b-92a4-41b51196e05e/download
https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/6299a301-3ede-4155-b04e-a7e87c9c5f44/download
https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/392a62c0-6dd6-4402-a80e-9f02dab01215/download
bitstream.checksum.fl_str_mv b4e0b8948e96cf4156cf528f4e3216ec
8fde5120e65ce245242fda8da2c02bfc
8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33
e04c4a916074ad4b72fad4ca65ddaa9c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital Universidad del Quindío
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1812205346339422208
spelling Agudelo Naranjo, Andrés FelipeUniversidad del Quindío - Colombia - Asesor - Ramírez Escobar, Mónica A.2017-05-22T09:17:55Z2017-05-22T09:17:55Z2016-06-09https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/334For the implementation of new teaching and learning in the natural sciences, the researchers designed a motor program as the core , to enhance the internalization of knowledge, that was developed in the Golden City school where two groups were selected grade third grade , was named experimental group was the group where the experiment was performed and a control group which was named as a meter and comparative , to implement this , were developed recreational games where children interacted both individual and group , that in them improves attention , being this an attractive and motivating for understanding the topics in the field of natural sciences , consequently the teacher should expand the way we see and conceive the teaching of natural sciences , looking for the evolution of the processes leading to the teaching methods and forms of knowledge through learning structures . What we wanted to achieve with the implementation of this program was to unite all the factors involving an educational process, which includes the subject, social, emotional and affective child . Consequently the program designed by the researcher’s degree in physical education and sports generates new educational trends marked by the pursuit of developing innovative processes to facilitate improved knowledge appropriation.Para la implementación de nuevas técnicas de enseñanza-aprendizaje en las Ciencias Naturales, los investigadores diseñaron un programa de motricidad como eje central, para mejorar la interiorización del conocimiento, esto se desarrolló en la Institución educativa Ciudad Dorada, donde se seleccionaron dos grupos del grado tercero de primaria, un grupo se denominó experimental que fue el grupo donde se realizó el experimento y un grupo control que se denominó como un medidor y comparativo; para la implementación de este, se elaboraron juegos lúdicos donde los niños interactuaron tanto individual como grupal, lo que en ellos mejora la atención , siendo esto una forma atractiva y motivante para la comprensión de los temas a tratar en el ámbito de las Ciencias Naturales, por consecuencia el docente debe ampliar la forma de ver y concebir la enseñanza de la Ciencias Naturales, buscando la evolución de los procesos, que conduzcan a las didácticas, métodos y formas de conocimiento a través de estructuras del aprendizaje. Lo que se quiso alcanzar con la realización de este programa fue unir todos los factores que involucran un proceso educativo, lo que abarca la materia, lo social, emocional y a afectivo del niño. En consecuencia el programa diseñado por el investigador de licenciatura en educación física y deportes genera nuevas tendencias pedagógicas marcada por la búsqueda de desarrollar procesos novedosos que faciliten una mejor apropiación del conocimiento.TABLA DE CONTENIDO RESUMEN ................................................................................................................................................... 5 ABSTRACT .................................................................................................................................................. 6 INTRODUCCIÓN ........................................................................................................................................ 7 1. ÁREA PROBLÉMICA ....................................................................................................................... 10 1.1 Contexto del problema ............................................................................................................. 10 1.2 Antecedentes ...................................................................................................................................... 19 3 Pregunta de Investigación ................................................................................................................... 28 4 Objetivo General .................................................................................................................................... 29 4.1 Objetivos Específicos ........................................................................................................................ 29 5 Justificación ............................................................................................................................................ 30 6 Marco Teórico ........................................................................................................................................ 31 6.1 Capítulo 1: Motricidad. .................................................................................................................. 32 6.2 Capítulo 2: Proceso Educativo..................................................................................................... 39 6.2.1 Enseñanza ............................................................................................................................... 39 6.2.2 Aprendizaje .................................................................................................................................. 42 6.2.3 Evaluación ................................................................................................................................... 51 6.3 Capítulo 3: Área del conocimiento .............................................................................................. 60 6.3.1Ciencias Naturales ................................................................................................................... 60 7 Hipótesis ............................................................................................................................................ 63 7.1 Hipótesis Nulas .................................................................................................................................. 63 8 Metodología ............................................................................................................................................ 64 8.1 Enfoque de investigación .............................................................................................................. 64 8.2 Tipo de investigación ..................................................................................................................... 65 8.3 Procedimiento ................................................................................................................................. 67 8.4 Esquema ......................................................................................................................................... 688.5 Población ......................................................................................................................................... 68 8.6 Muestra ............................................................................................................................................ 69 8.7 Variables .......................................................................................................................................... 69 8.8 Criterios de inclusión ..................................................................................................................... 69 8.9 Técnicas e instrumentos de recolección de la información ..................................................... 70 8.10 El análisis de la información ....................................................................................................... 70 8.11 Principios éticos ........................................................................................................................... 71 9 ANÁLISIS Y DISCUSIÓN DE RESULTADOS .................................................................................. 72 9.1 Animales Mamíferos ...................................................................................................................... 72 9.2 Animales invertebrados................................................................................................................. 76 9.3 animales vertebrados .................................................................................................................... 78 9.4 Animales anfibios .............................................................................. ¡Error! Marcador no definido. 9.5 animales Primates ......................................................................................................................... 81 9.6 Animales carnívoros ...................................................................................................................... 83 9.7 Animales Herbívoros ..................................................................................................................... 85 9.8 Animales reptiles ............................................................................................................................ 87 9.9 Animales Acuáticos ....................................................................................................................... 89 9.10 plantas ........................................................................................................................................... 91 9.11 mixtas ............................................................................................................................................ 93 10. CONCLUSIONES .............................................................................................................................. 96 11. RECOMENDACIONES ..................................................................................................................... 97 12. LISTA DE REFERENCIAS ............................................................................................................... 99 13 ANEXOS ............................................................................................................................................. 105PregradoLicenciado en Educación Física y Deportesapplication/pdfspaDerechos Reservados - Universidad del Quindíohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/closedAccessAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_14cbMotricidad, Enseñanza, Aprendizaje, Ciencias Naturales, conocimientoInfluencia De Un Programa De Motricidad En El Aprendizaje De Las Ciencias Naturales En La Institución Educativa Ciudad Dorada De La Ciudad De ArmeniaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1finfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/draftTexthttps://purl.org/redcol/resource_type/TPhttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bccePublicationTHUMBNAILAndres Felipe Agudelo Naranjo tesis .pdf.jpgAndres Felipe Agudelo Naranjo tesis .pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7271https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/9ee17b0f-b96b-4077-b175-7b9efd67e4c7/downloadb4e0b8948e96cf4156cf528f4e3216ecMD54TEXTAndres Felipe Agudelo Naranjo tesis .pdf.txtAndres Felipe Agudelo Naranjo tesis .pdf.txtExtracted texttext/plain175602https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/373bc6df-3f33-498b-92a4-41b51196e05e/download8fde5120e65ce245242fda8da2c02bfcMD53LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/6299a301-3ede-4155-b04e-a7e87c9c5f44/download8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD52ORIGINALAndres Felipe Agudelo Naranjo tesis .pdfAndres Felipe Agudelo Naranjo tesis .pdfapplication/pdf915158https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/392a62c0-6dd6-4402-a80e-9f02dab01215/downloade04c4a916074ad4b72fad4ca65ddaa9cMD51001/334oai:bdigital.uniquindio.edu.co:001/3342024-06-07 10:45:18.985https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Derechos Reservados - Universidad del Quindíorestrictedhttps://bdigital.uniquindio.edu.coBiblioteca Digital Universidad del Quindíobdigital@metabiblioteca.com