Influencia De La Aplicación Del Programa De Actividad Física Para La Autoestima En Los Jóvenes Del Hogar San Juan Bosco De Armenia – Quindío
This research aims to determine the influence of physical activity in young people from San Juan Bosco Home of Armenia, Quindío; these people belonged to internee program, and were part from a quasi-experimental study, which had a descriptive correlational design. For that reason, it was used the Co...
- Autores:
-
Gómez Garzón, Albert Arnoldo
Oliveros Iriarte, Dickson
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2014
- Institución:
- Universidad del Quindío
- Repositorio:
- Repositorio Universidad del Quindío
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:bdigital.uniquindio.edu.co:001/348
- Acceso en línea:
- https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/348
- Palabra clave:
- Programa de actividad física, autoestima, test psicométrico, Excel, anova
- Rights
- closedAccess
- License
- Derechos Reservados - Universidad del Quindío
id |
RUQUINDIO2_7bdb7a0df1b693ae9abeded9fe4a3dd2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bdigital.uniquindio.edu.co:001/348 |
network_acronym_str |
RUQUINDIO2 |
network_name_str |
Repositorio Universidad del Quindío |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Influencia De La Aplicación Del Programa De Actividad Física Para La Autoestima En Los Jóvenes Del Hogar San Juan Bosco De Armenia – Quindío |
title |
Influencia De La Aplicación Del Programa De Actividad Física Para La Autoestima En Los Jóvenes Del Hogar San Juan Bosco De Armenia – Quindío |
spellingShingle |
Influencia De La Aplicación Del Programa De Actividad Física Para La Autoestima En Los Jóvenes Del Hogar San Juan Bosco De Armenia – Quindío Programa de actividad física, autoestima, test psicométrico, Excel, anova |
title_short |
Influencia De La Aplicación Del Programa De Actividad Física Para La Autoestima En Los Jóvenes Del Hogar San Juan Bosco De Armenia – Quindío |
title_full |
Influencia De La Aplicación Del Programa De Actividad Física Para La Autoestima En Los Jóvenes Del Hogar San Juan Bosco De Armenia – Quindío |
title_fullStr |
Influencia De La Aplicación Del Programa De Actividad Física Para La Autoestima En Los Jóvenes Del Hogar San Juan Bosco De Armenia – Quindío |
title_full_unstemmed |
Influencia De La Aplicación Del Programa De Actividad Física Para La Autoestima En Los Jóvenes Del Hogar San Juan Bosco De Armenia – Quindío |
title_sort |
Influencia De La Aplicación Del Programa De Actividad Física Para La Autoestima En Los Jóvenes Del Hogar San Juan Bosco De Armenia – Quindío |
dc.creator.fl_str_mv |
Gómez Garzón, Albert Arnoldo Oliveros Iriarte, Dickson |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Gómez Garzón, Albert Arnoldo Oliveros Iriarte, Dickson |
dc.contributor.corporatename.spa.fl_str_mv |
Universidad del Quindío - Colombia - Asesor - Victoria Rave, Ricardo Javier |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Programa de actividad física, autoestima, test psicométrico, Excel, anova |
topic |
Programa de actividad física, autoestima, test psicométrico, Excel, anova |
description |
This research aims to determine the influence of physical activity in young people from San Juan Bosco Home of Armenia, Quindío; these people belonged to internee program, and were part from a quasi-experimental study, which had a descriptive correlational design. For that reason, it was used the Coopersmith psychometric test that allowed to set the initial level of self-esteem, and then develop the experimental program of physical activity, and apply the test again at the end of the program. In this research, 30 young people participated, which 15 of them were part of the control group, and the other 15 from the experimental one (both genres). The results were analyzed through Excell and Anova that allowed the data to be corroborated statistically; the outcomes showed that the physical program helped to impreove the self-steem of young people. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2014-08-08 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2017-05-23T07:11:35Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2017-05-23T07:11:35Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Pregrado |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
https://purl.org/redcol/resource_type/TP |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/348 |
url |
https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/348 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad del Quindío |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
rights_invalid_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad del Quindío https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
eu_rights_str_mv |
closedAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
institution |
Universidad del Quindío |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/7f2e8bd4-0ea6-4c47-a502-923dee11b807/download https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/d63c76f7-24cd-4f81-821f-498f1873da6b/download https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/ca290be1-7d5f-4bf1-863b-ce4443a25d69/download https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/6e6ddff8-d8b1-4046-93a4-f3a719349495/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bf3cd79046e870817de850e66ee2d3da ae7d335c16bcc7e1fdd31982e0803d6c 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 b96c3c58b9bb46ec80bd364163cba08c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital Universidad del Quindío |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1812205347229663232 |
spelling |
Gómez Garzón, Albert ArnoldoOliveros Iriarte, DicksonUniversidad del Quindío - Colombia - Asesor - Victoria Rave, Ricardo Javier2017-05-23T07:11:35Z2017-05-23T07:11:35Z2014-08-08https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/348This research aims to determine the influence of physical activity in young people from San Juan Bosco Home of Armenia, Quindío; these people belonged to internee program, and were part from a quasi-experimental study, which had a descriptive correlational design. For that reason, it was used the Coopersmith psychometric test that allowed to set the initial level of self-esteem, and then develop the experimental program of physical activity, and apply the test again at the end of the program. In this research, 30 young people participated, which 15 of them were part of the control group, and the other 15 from the experimental one (both genres). The results were analyzed through Excell and Anova that allowed the data to be corroborated statistically; the outcomes showed that the physical program helped to impreove the self-steem of young people.La investigación busca determinar la influencia de un programa de actividad física en la autoestima de los jóvenes del hogar San Juan Bosco de Armenia Quindío, que pertenecían al programa de internado, a partir de un estudio cuasi experimental, con un diseño descriptivo correlacional, para ello se usó el test psicométrico de Coopersmith que permitió establecer el nivel inicial de autoestima para luego desarrollar con el grupo experimental el programa de actividad física , y nuevamente aplicar el test. Participaron 30 jóvenes de los cuales 15 fueron del grupo control y 15 del grupo experimental de ambos sexos. Los resultados obtenidos se analizaron mediante tablas de Excel y el Anova lo que permitió determinar que los resultados fueran corroborados estadísticamente hablando, estos mostraron que el programa de actividad física mejoro la autoestima total de los jóvenes por las actividades allí programadas.TABLA DE CONTENIDO TABLA DE CONTENIDO ..................................................................................................................... 5 TABLA DE ILUSTRACIONES ............................................................................................................. 7 RESUMEN ............................................................................................................................................. 8 ABSTRACT ............................................................................................................................................ 9 TITULO ................................................................................................................................................ 10 INTRODUCCION ................................................................................................................................ 11 1. CONTEXTO DEL PROBLEMA .................................................................................................. 13 1.1. ANTECEDENTES ............................................................................................................... 21 1.1.1. Internacionales: ............................................................................................................. 21 1.1.2. Nacionales ..................................................................................................................... 27 1.1.3. Locales .......................................................................................................................... 28 2. PREGUNTA DE INVESTIGACION ........................................................................................... 31 3. JUSTIFICACION ......................................................................................................................... 32 4. OBJETIVO GENERAL ................................................................................................................ 36 4.1. OBJETIVOS ESPECIFICOS ................................................................................................ 36 5. MARCO TEORICO ...................................................................................................................... 37 5.1. LA AUTOESTIMA .............................................................................................................. 37 Componentes: ............................................................................................................................... 39 5.1.1. Tipos de autoestima: ..................................................................................................... 40 5.1.3. Dimensiones de la autoestima. ...................................................................................... 41 5.2. ACTIVIDAD FISICA ........................................................................................................... 44 5.2.1. Beneficios de la actividad física .......................................................................................... 46 5.2.2. Los objetivos de la actividad física ............................................................................... 48 5.3. RELACION ENTRE ACTIVIDAD FISICA Y AUTOESTIMA ......................................... 52 5.4. HIPOTESIS VERDADERA ................................................................................................. 63 5.5. HIPOTESIS NULA .............................................................................................................. 63 6. METODOLOGIA ......................................................................................................................... 64 6.1. ENFOQUE DE INVESTIGACION: .................................................................................... 65 6.2. TIPO DE INVESTIGACION: .............................................................................................. 66 6.3. DISEÑO DE LA INVESTIGACION: .................................................................................. 68 6.4. POBLACION ........................................................................................................................ 71 6 6.5. MUESTRA: .......................................................................................................................... 71 6.6. VARIABLES: ....................................................................................................................... 72 6.7. CRITERIOS DE INCLUSION: ............................................................................................ 72 6.8. TECNICAS E INSTRUMENTOS: ....................................................................................... 73 6.8.1. Técnicas: ............................................................................................................................. 73 6.8.2. Instrumentos y programas de análisis .......................................................................... 73 6.9. PRINCIPIOS ETICOS .......................................................................................................... 74 6.10. ANALISIS DE LA INFORMACION:.............................................................................. 77 7. HALLAZGOS Y DISCUSIÓN .................................................................................................... 78 7.1. AUTOESTIMA: ................................................................................................................... 79 7.2. AUTOESTIMA GENERAL: ................................................................................................ 81 7.3. AUTOESTIMA SOCIAL: .................................................................................................... 88 7.4. AUTOESTIMA FAMILIAR: ............................................................................................... 93 7.5. AUTOESTIMA ACADEMICA: .......................................................................................... 97 7.6. TOTAL POST TEST .......................................................................................................... 102 8. CONCLUSIONES ...................................................................................................................... 104 9. RECOMENDACIONES: ............................................................................................................ 107 10. REFERENCIAS BIBLIOGRAFICAS .................................................................................... 109PregradoLicenciado en Educación Física y Deportesapplication/pdfspaDerechos Reservados - Universidad del Quindíohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/closedAccessAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_14cbPrograma de actividad física, autoestima, test psicométrico, Excel, anovaInfluencia De La Aplicación Del Programa De Actividad Física Para La Autoestima En Los Jóvenes Del Hogar San Juan Bosco De Armenia – QuindíoTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1finfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionTexthttps://purl.org/redcol/resource_type/TPPublicationTHUMBNAILproyecto de grado.pdf.jpgproyecto de grado.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6309https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/7f2e8bd4-0ea6-4c47-a502-923dee11b807/downloadbf3cd79046e870817de850e66ee2d3daMD54TEXTproyecto de grado.pdf.txtproyecto de grado.pdf.txtExtracted texttext/plain157395https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/d63c76f7-24cd-4f81-821f-498f1873da6b/downloadae7d335c16bcc7e1fdd31982e0803d6cMD53LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/ca290be1-7d5f-4bf1-863b-ce4443a25d69/download8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD52ORIGINALproyecto de grado.pdfproyecto de grado.pdfapplication/pdf677166https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/6e6ddff8-d8b1-4046-93a4-f3a719349495/downloadb96c3c58b9bb46ec80bd364163cba08cMD51001/348oai:bdigital.uniquindio.edu.co:001/3482024-06-07 10:45:50.842https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Derechos Reservados - Universidad del Quindíorestrictedhttps://bdigital.uniquindio.edu.coBiblioteca Digital Universidad del Quindíobdigital@metabiblioteca.com |