Diseño De Arquitectura Empresarial En El Area De Servicio Al Cliente Para Empresas De Telecomunicaciones
To design the proposed architecture, was made use of one the most popular enterprise architecture frameworks in the world, covering business, data, information, application and technology architectures. On the other hand, the use of "case" tools to model the different views through graphs...
- Autores:
-
Barrera Cruz., Claudia M.
Castro Zuleta., Jorge I.
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad del Quindío
- Repositorio:
- Repositorio Universidad del Quindío
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:bdigital.uniquindio.edu.co:001/296
- Acceso en línea:
- https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/296
- Palabra clave:
- TELECOMUNICACIONES, ARQUITETURA
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To design the proposed architecture, was made use of one the most popular enterprise architecture frameworks in the world, covering business, data, information, application and technology architectures. On the other hand, the use of "case" tools to model the different views through graphs that describe all the domains necessary to complete the design required by the framework. The TOGAF business architecture framework has an ADM (Architecture Development Method), which is a methodology that covers all the domains necessary to be applied in an organization of any industry, facilitating the development and traceability in the execution of the business architecture. Telecommunications companies have a high development impact in any country; specifically for the Colombian case it represents more than 3% of national GDP according to the TIC ministry. National government policies are focused on the development of this industry. The Colombian society is increasingly able to access these services, so the area of customer service of these types of organizations plays a vital role to meet increasingly increasing customer requests; this is where business architecture is important as it allows you to align your resources towards the improvement of your products and services. |
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Universidad Del Quindío - Colombia - Luis Fernando Castro Rojas - Director-Barrera Cruz., Claudia M.Castro Zuleta., Jorge I.2017-05-16T19:30:19Z2017-05-16T19:30:19Z2017-03-27https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/296To design the proposed architecture, was made use of one the most popular enterprise architecture frameworks in the world, covering business, data, information, application and technology architectures. On the other hand, the use of "case" tools to model the different views through graphs that describe all the domains necessary to complete the design required by the framework. The TOGAF business architecture framework has an ADM (Architecture Development Method), which is a methodology that covers all the domains necessary to be applied in an organization of any industry, facilitating the development and traceability in the execution of the business architecture. Telecommunications companies have a high development impact in any country; specifically for the Colombian case it represents more than 3% of national GDP according to the TIC ministry. National government policies are focused on the development of this industry. The Colombian society is increasingly able to access these services, so the area of customer service of these types of organizations plays a vital role to meet increasingly increasing customer requests; this is where business architecture is important as it allows you to align your resources towards the improvement of your products and services.Para diseñar la arquitectura propuesta se hizo uso de uno de los framework de arquitectura empresarial más populares a nivel mundial, cubriendo la arquitectura de negocio, la arquitectura de datos e información, la arquitectura de aplicaciones y la arquitectura tecnológica. Por otra parte se hace uso de herramientas “case” para modelamiento de las diferentes vistas a través de gráficos que describen todos los dominios necesarios para completar el diseño requerido por el framework. El framework de arquitectura empresarial TOGAF cuenta con un ADM (Architecture Development Method), el cual es una metodología que cubre todos los dominios necesarios para ser aplicado en una organización de cualquier industria, facilitando el desarrollo y trazabilidad en la ejecución de la arquitectura empresarial. Las empresas de telecomunicaciones tienen un alto impacto en desarrollo de cualquier país, específicamente para el caso colombiano representa más del 3% del PIB nacional según el ministerio TIC. Las políticas del gobierno nacional están enfocadas en el desarrollo de esta industria. La sociedad colombiana cada vez tiene más capacidad de acceso a estos servicios, por lo que el área de servicio al cliente de este tipo de organizaciones cumple una función vital para atender las solicitudes de los clientes cada vez más creciente; es aquí donde la arquitectura empresarial es importante ya que permite alinear sus recursos hacia el mejoramiento de sus productos y servicios.DISEÑO DE ARQUITECTURA EMPRESARIAL EN EL AREA DE SERVICIO AL CLIENTE PARA EMPRESAS DE TELECOMUNICACIONES .......................................................................................................................................i INFORME FINAL ....................................................................................................................................................i 1. INTRODUCCIÓN ......................................................................................................................... 1 2. CONTEXTO .................................................................................................................................... 2 2.1. Planteamiento del problema .............................................................................................................. 2 2.2. Objetivos ............................................................................................................................................ 2 2.3. Alcance y delimitación ........................................................................................................................ 3 2.4. Estado del arte. .................................................................................................................................. 3 2.5. Marco teórico. .................................................................................................................................... 8 2.5.1. BPM (Business Process Management). ............................................................................................... 8 2.5.2. Arquitectura Empresarial AE. ............................................................................................................. 9 2.5.3. Vistas De La AE. ................................................................................................................................ 11 2.5.3.1. Arquitectura De Negocio. .................................................................................................................. 11 2.5.3.3. Arquitectura De Sistemas de Información. ........................................................................................ 12 2.5.3.4. Arquitectura Tecnológica. .................................................................................................................. 12 2.5.6. EAP ................................................................................................................................................... 13 2.5.7. TOGAF. ............................................................................................................................................. 14 2.5.8. DODAF .............................................................................................................................................. 15 2.5.9. GARTNER .......................................................................................................................................... 15 2.5.10. FEA ............................................................................................................................................... 15 2.6. Cronograma ...................................................................................................................................... 16 3. DESARROLLO ........................................................................................................................... 16 3.1 SELECCIÓN DE FRAMEWORK. ...................................................................................... 16 3.2 SITUACIÓN ACTUAL DE LAS TELECOMUNICACIONES EN COLOMBIA. .. 18 3.2.1 ANÁLISIS DE IMPACTO DE LAS TELECOMUNICACIONES EN COLOMBIA. .................................................................................................................................... 18 vi 3.3 APLICANDO LAS 4 VISTAS DE TOGAF. ....................................................................... 21 3.4 ARQUITECTURA DE NEGOCIO DEL ÁREA DE SERVICIO AL CLIENTE ..... 22 3.4.1 MODELO ORGANIZACIONAL Y OPERACIONAL DE SERVICIO AL CLIENTE. ......................................................................................................................................... 22 3.4.2 ALCANCE DE LA ARQUITECTURA ........................................................................... 22 3.4.3 DESCRIPCIÓN DE PROCESOS. ..................................................................................... 24 3.4.4 STAKEHOLDERS ................................................................................................................ 29 3.4.5 ARQUITECTURA ACTUAL. ............................................................................................ 31 3.4.6 MOTIVADORES DE NEGOCIO. .................................................................................... 33 3.4.7 ALIENACIÓN DE PROCESOS APQC. .......................................................................... 33 3.4.8 ARQUITECTURA OBJETIVO. ........................................................................................ 36 3.4.9 ANÁLISIS DE BRECHA ..................................................................................................... 42 3.5 ARQUITECTURA DE DATOS ............................................................................................ 44 3.5.1 ARQUITECTURA ACTUAL “AS IS” ............................................................................. 44 3.5.2 DESCRIPCIÓN DE ENTIDADES ACTUAL. ............................................................... 44 3.5.3 MATRIZ DE ENTIDADES ACTUAL. ............................................................................ 46 3.5.4 ARQUITECTURA OBJETIVO “TO BE” ...................................................................... 47 3.5.5 DESCRIPCIÓN DE ENTIDADES OBJETIVO. ........................................................... 48 3.5.6 MATRIZ DE ENTIDADES OBJETIVO. ........................................................................ 50 3.5.7 ANÁLISIS DE BRECHA. .................................................................................................... 51 3.6 ARQUITECTURA DE APLICACIONES. ......................................................................... 51 3.6.1 ARQUITECTURA ACTUAL “AS IS” ............................................................................. 51 vii 3.6.2 MATRIZ DE APLICACIONES “AS IS”. ....................................................................... 52 3.6.3 ARQUITECTURA OBJETIVO “TO BE” ...................................................................... 53 3.6.4 MATRIZ DE APLICACIONES “TO BE” ...................................................................... 53 3.6.5 ANÁLISIS DE BRECHA ..................................................................................................... 54 3.7 ARQUITECTURA TECNOLÓGICA ................................................................................. 55 3.7.1 ARQUITECTURA ACTUAL “AS IS” ............................................................................. 55 3.7.2 DESCRIPCIÓN ARQUITECTURA TECNOLÓGICA ACTUAL. .......................... 55 3.7.3 ARQUITECTURA OBJETIVO “TO BE” ...................................................................... 56 3.7.4 DESCRIPCIÓN TECNOLÓGICA OBJETIVO. ........................................................... 57 3.7.5 ANÁLISIS DE BRECHA. .................................................................................................... 58 3.8 MAPA DE RUTA (ROADMAP). .......................................................................................... 58 4. RESULTADOS. ........................................................................................................................... 65 5. CONCLUSIONES Y TRABAJO FUTURO. ........................................................................ 66 6. BIBLIOGRAFÍA Y REFERENCIAS. ................................................................................... 66PregradoIngeniero de Sistemasapplication/pdfspaDerechos reservados Universidad Del Quindíohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/closedAccessAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_14cbTELECOMUNICACIONES, ARQUITETURADiseño De Arquitectura Empresarial En El Area De Servicio Al Cliente Para Empresas De TelecomunicacionesTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1finfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/submittedVersionSoftwarehttps://purl.org/redcol/resource_type/TPhttp://purl.org/coar/version/c_71e4c1898caa6e32Universidad Del Quindío- Ingeniería - Ingeniería de Sistemas y ComputaciónPublicationTHUMBNAILdocument(11).pdf.jpgdocument(11).pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7982https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/907c1299-f53a-495d-8405-c2d083669580/downloadf777d88c7cc6711ecb988314942848e0MD53TEXTdocument(11).pdf.txtdocument(11).pdf.txtExtracted texttext/plain144814https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/c5ad9031-4010-4316-9a35-0efe8760bbf1/download6a1313186eb3d26d73550ce55474b96cMD52ORIGINALdocument(11).pdfdocument(11).pdfapplication/pdf3454804https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/a4f8e2f5-5dfa-46cd-936a-d581cc15f993/downloade87c078134578d9f361291dd5b9c24a3MD51001/296oai:bdigital.uniquindio.edu.co:001/2962024-06-07 11:15:06.445https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Derechos reservados Universidad Del Quindíorestrictedhttps://bdigital.uniquindio.edu.coBiblioteca Digital Universidad del Quindíobdigital@metabiblioteca.com |