Sentidos De Matoneo Escolar En Los Estudiantes Del Programa De Licenciatura En Educación Física De La Universidad Del Quindío
This research makes an understanding to the global phenomenon of school bullying through the senses that the undergraduate students in physical education and sports have as it is evidenced in research done in Colombia and around the world and it is present in classes at the higher education level. T...
- Autores:
-
Ceballos Guarín, Juan David
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2014
- Institución:
- Universidad del Quindío
- Repositorio:
- Repositorio Universidad del Quindío
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:bdigital.uniquindio.edu.co:001/422
- Acceso en línea:
- https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/422
- Palabra clave:
- Sentidos, matoneo escolar, educación física
- Rights
- closedAccess
- License
- Derechos Reservados - Universidad del Quindío
id |
RUQUINDIO2_043f435ccd7d46a5a9830abf04b62197 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bdigital.uniquindio.edu.co:001/422 |
network_acronym_str |
RUQUINDIO2 |
network_name_str |
Repositorio Universidad del Quindío |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Sentidos De Matoneo Escolar En Los Estudiantes Del Programa De Licenciatura En Educación Física De La Universidad Del Quindío |
title |
Sentidos De Matoneo Escolar En Los Estudiantes Del Programa De Licenciatura En Educación Física De La Universidad Del Quindío |
spellingShingle |
Sentidos De Matoneo Escolar En Los Estudiantes Del Programa De Licenciatura En Educación Física De La Universidad Del Quindío Sentidos, matoneo escolar, educación física |
title_short |
Sentidos De Matoneo Escolar En Los Estudiantes Del Programa De Licenciatura En Educación Física De La Universidad Del Quindío |
title_full |
Sentidos De Matoneo Escolar En Los Estudiantes Del Programa De Licenciatura En Educación Física De La Universidad Del Quindío |
title_fullStr |
Sentidos De Matoneo Escolar En Los Estudiantes Del Programa De Licenciatura En Educación Física De La Universidad Del Quindío |
title_full_unstemmed |
Sentidos De Matoneo Escolar En Los Estudiantes Del Programa De Licenciatura En Educación Física De La Universidad Del Quindío |
title_sort |
Sentidos De Matoneo Escolar En Los Estudiantes Del Programa De Licenciatura En Educación Física De La Universidad Del Quindío |
dc.creator.fl_str_mv |
Ceballos Guarín, Juan David |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Ceballos Guarín, Juan David |
dc.contributor.corporatename.spa.fl_str_mv |
Universidad del Quindío - Colombia - Asesor - Vanegas Forero, Lady Carolina |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Sentidos, matoneo escolar, educación física |
topic |
Sentidos, matoneo escolar, educación física |
description |
This research makes an understanding to the global phenomenon of school bullying through the senses that the undergraduate students in physical education and sports have as it is evidenced in research done in Colombia and around the world and it is present in classes at the higher education level. Therefore, this study was aimed at uncovering the meanings that the students of physical education and sports have pretends to have more tools that lead to improve the processes of educational training provided to students in this program. The methodological structure that was implemented was the comprehensive approach using the descriptive-reflexive ethnography research where the author observed the signs of school bullying that were presented in two groups. One of the groups was found contaminated. On the other hand, the researcher visualized and identified the actors in an alleged case of school bullying through a field journal using direct observation to describe the signs of bullying presented and subsequently the interview which was used later in a triangulation process allowing to reveal the senses that these students had about this phenomenon. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2014-12-05 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2017-05-26T04:01:31Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2017-05-26T04:01:31Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Pregrado |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
https://purl.org/redcol/resource_type/TP |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/422 |
url |
https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/422 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad del Quindío |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
rights_invalid_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad del Quindío https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
eu_rights_str_mv |
closedAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
institution |
Universidad del Quindío |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/c42ae7ee-72f9-4612-85a1-6a84e2c6c165/download https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/72d6c9b8-fd27-467f-b7d3-b6dfba2f4d0a/download https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/fd1916f0-724b-41df-a987-27c87f2bf683/download https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/fef0c725-592f-4b9f-a7f2-d9a964ff484f/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8c7a11040e0cda41be9c5de42b0db791 f39787ffe2e9d2fd05fb122c9e2f19cd 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 a3376e064e9f51d1a56d3cc1faa7b0f2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital Universidad del Quindío |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1812205383475789824 |
spelling |
Ceballos Guarín, Juan DavidUniversidad del Quindío - Colombia - Asesor - Vanegas Forero, Lady Carolina2017-05-26T04:01:31Z2017-05-26T04:01:31Z2014-12-05https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/422This research makes an understanding to the global phenomenon of school bullying through the senses that the undergraduate students in physical education and sports have as it is evidenced in research done in Colombia and around the world and it is present in classes at the higher education level. Therefore, this study was aimed at uncovering the meanings that the students of physical education and sports have pretends to have more tools that lead to improve the processes of educational training provided to students in this program. The methodological structure that was implemented was the comprehensive approach using the descriptive-reflexive ethnography research where the author observed the signs of school bullying that were presented in two groups. One of the groups was found contaminated. On the other hand, the researcher visualized and identified the actors in an alleged case of school bullying through a field journal using direct observation to describe the signs of bullying presented and subsequently the interview which was used later in a triangulation process allowing to reveal the senses that these students had about this phenomenon.La presente investigación hace una comprensión al fenómeno mundial del matoneo escolar por medio de los sentidos que tienen los estudiantes de licenciatura en educación física y deportes, ya que como lo demuestran investigaciones hechas en Colombia y en el mundo esta se evidencia dentro de las clases en la educación superior, por lo tanto este trabajo tuvo como objetivo develar los sentidos que tienen los estudiantes en educación física y deportes, con lo cual se pretende tener mayores herramientas que conlleven a mejorar los procesos de formación educativa que reciben los estudiantes de este programa. La estructura metodológica que este tuvo fue de enfoque comprensivo, usando el tipo de investigación de Etnografía Descriptiva- reflexiva en donde el autor observo, los signos de matoneo escolar que se presentaban en 2 grupos, pero en el cual un grupo se halló contaminado, por otro lado el investigador visualizo e identifico los actores de un presunto caso de matoneo escolar por medio del diario de campo usando la observación directa no participantes, para describir los signos de matoneo que se presentaban y posteriormente la entrevista lo que sirvió para que más adelante se hiciera un proceso de triangulación permitiendo develar los sentidos que le otorgan los estudiantes de licenciatura en educación física a este fenómeno.TABLA DE CONTENIDO Pág. 1. Título............................................................................................................................... 11 2. Área Problematica......................................................................................................... 11 2.1 Contexto del problema...................................................................................................... 11 2.2 Pregunta Problema…………………………………………………………………… 15 2.3 Antecedentes.................................................................................................................. 16 3. Justificación………………………………………………………………………....... 28 4. Objetivos........................................................................................................................ 30 4.1 Objetivo General………………………………………………………………………… 30 4.2 Objetivos Específicos......................................................................................................... 30 5. Marco Teorico................................................................................................................... 31 5.1 Sentido............................................................................................................................... 31 5.2 Matoneo…………………………………………………………………......................... 35 5.3 Educación física…………………………………………………………………........ 44 6. Metodología................................................................................................................... 64 6.1 Enfoque de la investigación........................................................................................... 64 6.2. Tipo de investigación...................................................................................................... 65 6.3. Técnicas e instrumentos................................................................................................. 66 6.4. Diseño de la investigación.............................................................................................. 70 6.5. Esquema de la investigacion..................................................................................... 72 6.6. Población...................................................................................................................... 76 6.7. Unidad de trabajo........................................................................................................... 76 6.8. Criterios de inclusión.................................................................................................. 76 6.9. Principios éticos............................................................................................................. 76 6.10 Unidad de análisis.......................................................................................................... 78 6.11 Análisis de la información…………………..…………………………………..…… 79 7. Hallazgos o resultados………………………………………………..….................... 79 8. Red de sentido............................................................................................................... 122 10. Conclusiones.................................................................................................................. 124 11. Recomendaciones........................................................................................................... 125 12. Referencias bibliograficas.............................................................................................. 127 13. Anexos............................................................................................................................... 139PregradoLicenciado en Educación Física y Deportesapplication/pdfspaDerechos Reservados - Universidad del Quindíohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/closedAccessAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_14cbSentidos, matoneo escolar, educación físicaSentidos De Matoneo Escolar En Los Estudiantes Del Programa De Licenciatura En Educación Física De La Universidad Del QuindíoTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1finfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionTexthttps://purl.org/redcol/resource_type/TPPublicationTHUMBNAILSENTIDOS DE MATONEO ESCOLAR EN LOS ESTUDIANTES DEL PROGRAMA .pdf.jpgSENTIDOS DE MATONEO ESCOLAR EN LOS ESTUDIANTES DEL PROGRAMA .pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg5754https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/c42ae7ee-72f9-4612-85a1-6a84e2c6c165/download8c7a11040e0cda41be9c5de42b0db791MD54TEXTSENTIDOS DE MATONEO ESCOLAR EN LOS ESTUDIANTES DEL PROGRAMA .pdf.txtSENTIDOS DE MATONEO ESCOLAR EN LOS ESTUDIANTES DEL PROGRAMA .pdf.txtExtracted texttext/plain232142https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/72d6c9b8-fd27-467f-b7d3-b6dfba2f4d0a/downloadf39787ffe2e9d2fd05fb122c9e2f19cdMD53LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/fd1916f0-724b-41df-a987-27c87f2bf683/download8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD52ORIGINALSENTIDOS DE MATONEO ESCOLAR EN LOS ESTUDIANTES DEL PROGRAMA .pdfSENTIDOS DE MATONEO ESCOLAR EN LOS ESTUDIANTES DEL PROGRAMA .pdfapplication/pdf1419620https://bdigital.uniquindio.edu.co/bitstreams/fef0c725-592f-4b9f-a7f2-d9a964ff484f/downloada3376e064e9f51d1a56d3cc1faa7b0f2MD51001/422oai:bdigital.uniquindio.edu.co:001/4222024-06-07 11:07:22.313https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Derechos Reservados - Universidad del Quindíorestrictedhttps://bdigital.uniquindio.edu.coBiblioteca Digital Universidad del Quindíobdigital@metabiblioteca.com |