La filosofía de la historia de la ciencia de Thomas Kuhn
En el presente artículo defiendo que Kuhn fue un historicista en dos aspectos: primero, fue un conservador en  el sentido de Mannheim –la tradición es importante para comprender el cambio científico y la evaluación  de  una idea científica es relativa al contex...
- Autores:
-
Bird, Alexander
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2012
- Institución:
- Universidad de Caldas
- Repositorio:
- Repositorio Institucional U. Caldas
- Idioma:
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- Acceso en línea:
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- Palabra clave:
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En el presente artículo defiendo que Kuhn fue un historicista en dos aspectos: primero, fue un conservador en  el sentido de Mannheim –la tradición es importante para comprender el cambio científico y la evaluación  de  una idea científica es relativa al contexto histórico–; segundo, Kuhn respaldó el determinismo –hay un modelo  de cambio científico, similar a las leyes del desarrollo científico–. Planteo que el determinismo de Kuhn requiere  que él sea un internalista acerca de las causas del cambio científico; y que su internalismo contrasta con el  externalismo que caracteriza buena parte de los estudios de la ciencia postkuhnianos. Concluyo considerando  cómo se relaciona el historicismo de Kuhn con los propósitos filosóficos de la historia de la ciencia kuhniana. |
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Barnes, B. “On the ‘hows’ and ‘whys’ of cultural change (response to Woolgar)”. Social Studies of Science. Nov. 1981: 481-498. Print. ---. T. S. Kuhn and social science. London: Macmillan, 1982. Print. Bird, A. “Naturalizing Kuhn”. Proceedings of the Aristotelian Society. Jun. 2005: 109-127. Print. ---. “Kuhn, naturalism, and the social study of science”. Kindi, V. and T. Arabatzis (eds.). Kuhn’s The Structure of scientific revolutions revisited. Abingdon: Routledge, 2012. Print. Farley, J. “The social, political, and religious background to the work of Louis Pasteur”. Annual Reviews in Microbiology. Oct. 1978: 143-154. Print. Farley, J. and G. Geison. “Science, politics and spontaneous generation in nineteenth-century france: The Pasteur-Pouchet debate”. Bulletin of the History of Medicine. Jul. 1974: 161-98. Print. Kuhn, T. S. The Structure of scientific revolutions. Chicago: University of Chicago Press, 1962. Print. ---. “The history of science”. International Encyclopedia of the Social Sciences. New York: Crowell Collier and Macmillan, 1968. Print. ---. “The relations between history and the history of science”. Daedalus. Jan. 1971: 271-304. Print. ---. The Essential tension. Chicago: University of Chicago Press, 1977. Print. Mannheim, K. Essays on sociology and social psychology. London: Routledge and Kegan Paul, 1953. Print. Popper, K. The Poverty of historicism. London: Routledge and Kegan Paul, 1957. Print. Reynolds, A. “What is historicism?” International Studies in the Philosophy of Science. Oct. 1999: 275-287. Shapin, S. and S. Schaffer. Leviathan and the Air-Pump: Hobbes, Boyle, and the experimental life. Princeton: Princeton University Press, 1985. Print. Young, R. “Malthus and the evolutionists: The common context of biological and social theory”. Past and Present. May. 1960: 109-145. Print. |
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Bird, Alexander8bd808a13d3d29553ec978e23bbee6f15002012-12-21 00:00:002012-12-21 00:00:002012-12-210124-6127https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/discusionesfilosoficas/article/view/6782462-9596En el presente artículo defiendo que Kuhn fue un historicista en dos aspectos: primero, fue un conservador en  el sentido de Mannheim –la tradición es importante para comprender el cambio científico y la evaluación  de  una idea científica es relativa al contexto histórico–; segundo, Kuhn respaldó el determinismo –hay un modelo  de cambio científico, similar a las leyes del desarrollo científico–. Planteo que el determinismo de Kuhn requiere  que él sea un internalista acerca de las causas del cambio científico; y que su internalismo contrasta con el  externalismo que caracteriza buena parte de los estudios de la ciencia postkuhnianos. Concluyo considerando  cómo se relaciona el historicismo de Kuhn con los propósitos filosóficos de la historia de la ciencia kuhniana.In this article, I argue that Kuhn was a historicist in two respects. First, he was a conservative in Mannheim’s  sense — tradition is important for understanding scientific change, and the evaluation of a scientific idea is  relative to historical context. Secondly, Kuhn embraced determinism — there is a pattern to scientific change,  akin to laws of scientific development. I show that Kuhn’s determinism requires that he is an internalist about  the causes of scientific change; Kuhn’s internalism contrasts with the externalism that characterizes much post- Kuhnian science studies. I conclude by considering how Kuhn’s historicism relates to the philosophical purposes of Kuhn’s history of science.application/pdfspaUniversidad de CaldasDerechos de autor 2012 Discusiones Filosóficashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/discusionesfilosoficas/article/view/678determinismexternalismhistoricisminternalismDeterminismoexternalismohistoricismointernalismoLa filosofía de la historia de la ciencia de Thomas KuhnThe philosophy of history of science of Thomas KuhnArtículo de revistaSección ArtículosJournal Articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a851852116713Discusiones FilosóficasBarnes, B. “On the ‘hows’ and ‘whys’ of cultural change (response to Woolgar)”. Social Studies of Science. Nov. 1981: 481-498. Print.---. T. S. Kuhn and social science. London: Macmillan, 1982. Print.Bird, A. “Naturalizing Kuhn”. Proceedings of the Aristotelian Society. Jun. 2005: 109-127. Print.---. “Kuhn, naturalism, and the social study of science”. Kindi, V. and T. Arabatzis (eds.). Kuhn’s The Structure of scientific revolutions revisited. Abingdon: Routledge, 2012. Print.Farley, J. “The social, political, and religious background to the work of Louis Pasteur”. Annual Reviews in Microbiology. Oct. 1978: 143-154. Print.Farley, J. and G. Geison. “Science, politics and spontaneous generation in nineteenth-century france: The Pasteur-Pouchet debate”. Bulletin of the History of Medicine. Jul. 1974: 161-98. Print.Kuhn, T. S. The Structure of scientific revolutions. Chicago: University of Chicago Press, 1962. Print.---. “The history of science”. International Encyclopedia of the Social Sciences. New York: Crowell Collier and Macmillan, 1968. Print.---. “The relations between history and the history of science”. Daedalus. Jan. 1971: 271-304. Print.---. The Essential tension. Chicago: University of Chicago Press, 1977. Print.Mannheim, K. Essays on sociology and social psychology. London: Routledge and Kegan Paul, 1953. Print.Popper, K. The Poverty of historicism. London: Routledge and Kegan Paul, 1957. Print.Reynolds, A. “What is historicism?” International Studies in the Philosophy of Science. Oct. 1999: 275-287.Shapin, S. and S. Schaffer. Leviathan and the Air-Pump: Hobbes, Boyle, and the experimental life. Princeton: Princeton University Press, 1985. Print.Young, R. “Malthus and the evolutionists: The common context of biological and social theory”. Past and Present. May. 1960: 109-145. Print.Núm. 21 , Año 2012 : Julio - Diciembrehttps://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/discusionesfilosoficas/article/download/678/601OREORE.xmltext/xml2608https://repositorio.ucaldas.edu.co/bitstream/ucaldas/14991/1/ORE.xmla653dd6e91230c2f2204f71c2efaf332MD51ucaldas/14991oai:repositorio.ucaldas.edu.co:ucaldas/149912021-06-27 10:06:29.432Repositorio Digital de la Universidad de Caldasbdigital@metabiblioteca.com |