La formación en las universidades pedagógicas. Un punto de encuentro
This article presents an overview on the history of teacher training in Latin America and on the educational reform currently being implemented in Mexico. It examines the many political considerations that have directly affected teacher training institutions, since in different reflections about the...
- Autores:
-
Martinez Boom, Alberto
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/5098
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/5251
http://hdl.handle.net/20.500.12209/5098
- Palabra clave:
- Formación de maestros
Experiencias
Universidades pedagógicas
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_fa25a2ffcc72435eaf29c524b1081373 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/5098 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
spelling |
Martinez Boom, Alberto2016-03-11https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/525110.17227/01224328.52512619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/5098This article presents an overview on the history of teacher training in Latin America and on the educational reform currently being implemented in Mexico. It examines the many political considerations that have directly affected teacher training institutions, since in different reflections about the quality of education, teachers are recognized as the foundation of the same. Therefore, the participation of these transforming agents is crucial in the construction and legitimization of policies in order to achieve success in the struggle to improve education.El siguiente artículo presenta un recorrido histórico alrededor de la formación de maestros en América Latina y la reforma educativa que actualmente se está implementando en México. Parte de las múltiples consideraciones políticas que han afectado de manera directa a las instituciones formadoras de maestros, ya que en las diferentes reflexiones que se gestan acerca de la calidad en la educación, se reconoce al maestro como la base de la misma. Es determinante, entonces, la participación de estos agentes transformadores en laconstrucción y legitimación de las políticas para lograr el éxito en la lucha por mejorar la educación.O seguinte artigo apresenta um percorrido histórico sobre a formação de professores na América Latina e a reforma educativa que atualmente está sendo implementada no México. Esse baseia-se nas múltiplas considerações políticas que afetam diretamente as instituições de formação de professores, pois nas reflexões realizadas acerca da qualidade da educação, o professor é reconhecido como a base dela. É importante, então, a participação desses agentes transformadores na construção e legitimação das políticas para conseguir o sucesso na luta por melhorar a educação.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:32Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/5251application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/5251/5286https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 40 (2016): (ene-jun); 115.120Formación de maestrosExperienciasUniversidades pedagógicasLa formación en las universidades pedagógicas. Un punto de encuentroArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/5098oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/50982024-01-19 13:02:54.162Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
La formación en las universidades pedagógicas. Un punto de encuentro |
title |
La formación en las universidades pedagógicas. Un punto de encuentro |
spellingShingle |
La formación en las universidades pedagógicas. Un punto de encuentro Formación de maestros Experiencias Universidades pedagógicas |
title_short |
La formación en las universidades pedagógicas. Un punto de encuentro |
title_full |
La formación en las universidades pedagógicas. Un punto de encuentro |
title_fullStr |
La formación en las universidades pedagógicas. Un punto de encuentro |
title_full_unstemmed |
La formación en las universidades pedagógicas. Un punto de encuentro |
title_sort |
La formación en las universidades pedagógicas. Un punto de encuentro |
dc.creator.fl_str_mv |
Martinez Boom, Alberto |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Martinez Boom, Alberto |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Formación de maestros Experiencias Universidades pedagógicas |
topic |
Formación de maestros Experiencias Universidades pedagógicas |
description |
This article presents an overview on the history of teacher training in Latin America and on the educational reform currently being implemented in Mexico. It examines the many political considerations that have directly affected teacher training institutions, since in different reflections about the quality of education, teachers are recognized as the foundation of the same. Therefore, the participation of these transforming agents is crucial in the construction and legitimization of policies in order to achieve success in the struggle to improve education. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2016-03-11 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/5251 10.17227/01224328.5251 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/5098 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/5251 http://hdl.handle.net/20.500.12209/5098 |
identifier_str_mv |
10.17227/01224328.5251 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/5251/5286 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 40 (2016): (ene-jun); 115.120 |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1818060533688958976 |