Experiencia de innovación: “Club de astronomía Orión: el conocimiento del universo al alcance de tus manos”
The inclusion of the study of astronomy in school activities, showing students how this discipline links together different areas of knowledge, was the initial idea behind the creation of a club in 2003, in the El Rodeo School, which would gather a group of teachers, children, and young students wit...
- Autores:
-
Gavilán Infante, Liliana
Hernández Perez, Elizabeth
López Salas, Luz Helena
Rivera Prieto, Pedro
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2015
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/5118
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4360
http://hdl.handle.net/20.500.12209/5118
- Palabra clave:
- Astronomía
Aprendizaje autónomo
Trabajo por proyectos
Trabajo colaborativo
Liderazgo
Metodología basada en la indagación
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_e7b3345bf695c6904767b569bb7096f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/5118 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Experiencia de innovación: “Club de astronomía Orión: el conocimiento del universo al alcance de tus manos” |
title |
Experiencia de innovación: “Club de astronomía Orión: el conocimiento del universo al alcance de tus manos” |
spellingShingle |
Experiencia de innovación: “Club de astronomía Orión: el conocimiento del universo al alcance de tus manos” Astronomía Aprendizaje autónomo Trabajo por proyectos Trabajo colaborativo Liderazgo Metodología basada en la indagación |
title_short |
Experiencia de innovación: “Club de astronomía Orión: el conocimiento del universo al alcance de tus manos” |
title_full |
Experiencia de innovación: “Club de astronomía Orión: el conocimiento del universo al alcance de tus manos” |
title_fullStr |
Experiencia de innovación: “Club de astronomía Orión: el conocimiento del universo al alcance de tus manos” |
title_full_unstemmed |
Experiencia de innovación: “Club de astronomía Orión: el conocimiento del universo al alcance de tus manos” |
title_sort |
Experiencia de innovación: “Club de astronomía Orión: el conocimiento del universo al alcance de tus manos” |
dc.creator.fl_str_mv |
Gavilán Infante, Liliana Hernández Perez, Elizabeth López Salas, Luz Helena Rivera Prieto, Pedro |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Gavilán Infante, Liliana Hernández Perez, Elizabeth López Salas, Luz Helena Rivera Prieto, Pedro |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Astronomía Aprendizaje autónomo Trabajo por proyectos Trabajo colaborativo Liderazgo Metodología basada en la indagación |
topic |
Astronomía Aprendizaje autónomo Trabajo por proyectos Trabajo colaborativo Liderazgo Metodología basada en la indagación |
description |
The inclusion of the study of astronomy in school activities, showing students how this discipline links together different areas of knowledge, was the initial idea behind the creation of a club in 2003, in the El Rodeo School, which would gather a group of teachers, children, and young students with a common interest: to learn about the universe. This type of association was established because it allowed for the development of a collaborative learning environment among its members without separating it from the academic context, which made it attractive to students. It is an experience, which is oriented, by focusing on astronomy, to contribute to the improvement of learning and the development of thinking skills in students, such as observation, experimentation, analysis, and argumentation, without distinguishing between academic levels and areas of knowledge, thanks to its specific design that transcends classroom, curriculum, school grades, and school hours. This is accomplished, in terms of methodology, by taking inquiry-based teaching as a reference point and by developing projects by students with advice from teachers. Didactically, it materializes through multiple strategies such as workshops, conferences, video-forums, participation in institutional and international projects, science fairs, recreational activities, day and night observations, and the use of astronomical softwares, among others. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2015-11-04 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4360 10.17227/01224328.4360 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/5118 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4360 http://hdl.handle.net/20.500.12209/5118 |
identifier_str_mv |
10.17227/01224328.4360 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4360/3628 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 39 (2015): jul-dic; 83-93 |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814444892823224320 |
spelling |
Gavilán Infante, LilianaHernández Perez, ElizabethLópez Salas, Luz HelenaRivera Prieto, Pedro2015-11-04https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/436010.17227/01224328.43602619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/5118The inclusion of the study of astronomy in school activities, showing students how this discipline links together different areas of knowledge, was the initial idea behind the creation of a club in 2003, in the El Rodeo School, which would gather a group of teachers, children, and young students with a common interest: to learn about the universe. This type of association was established because it allowed for the development of a collaborative learning environment among its members without separating it from the academic context, which made it attractive to students. It is an experience, which is oriented, by focusing on astronomy, to contribute to the improvement of learning and the development of thinking skills in students, such as observation, experimentation, analysis, and argumentation, without distinguishing between academic levels and areas of knowledge, thanks to its specific design that transcends classroom, curriculum, school grades, and school hours. This is accomplished, in terms of methodology, by taking inquiry-based teaching as a reference point and by developing projects by students with advice from teachers. Didactically, it materializes through multiple strategies such as workshops, conferences, video-forums, participation in institutional and international projects, science fairs, recreational activities, day and night observations, and the use of astronomical softwares, among others.El incluir en la escuela el estudio de la astronomía, mostrándoles a los estudiantes cómo en esta disciplina se vincula diferentes áreas de conocimiento, es la idea inicial con la que en el año 2003, en el colegio El Rodeo, nace un club que vincula a un grupo de maestros, niños y jóvenes con un interés común, conocer sobre el universo. Se establece este tipo de asociación porque permite el desarrollo de un ambiente de aprendizaje colaborativo entre sus integrantes sin desligarla del contexto académico, haciéndola atractiva a los estudiantes. Es una experiencia orientada, desde la astronomía, a contribuir en el mejoramiento del aprendizaje al desarrollar habilidades de pensamiento como observación, experimentación, análisis y argumentación en los estudiantes, sin distinguir niveles académicos ni áreas del conocimiento, por estar diseñada para trascender el aula, el currículo, los grados escolares y la jornada académica.Esto se logra, metodológicamente, al tomarse como referente la enseñanza basada en la indagación y al orientarse al desarrollo de proyectos por parte de los estudiantes con la asesoría de los maestros; didácticamente, se materializa, al utilizar múltiples estrategias tal como talleres, conferencias, video – foros, vinculación a proyectos institucionales e internacionales, ferias, actividades lúdicas, observaciones diurnas y nocturnas, uso de software astronómico, entre otras.Incluir na escola o estudo da astronomia, mostrando para os estudantes como essa disciplina está vinculada a várias áreas do conhecimento, foi o principal objetivo com o qual, no ano 2003, no colégio El Rodeo, foi criado um clube que une um grupo de professores, crianças e jovens com um interesse comum: conhecer sobre o universo. Estabeleceu-se esse tipo de associação porque permite o desenvolvimento de um ambiente de aprendizagem colaborativa para seus membros sem desvinculá-la do contexto acadêmico, fazendo-a, assim, atrativa para os estudantes. É uma experiência orientada, desde a astronomia, para contribuirpara o melhoramento da aprendizagem ao desenvolver habilidades de pensamento como observação, experimentação, análise e argumentação nos estudantes, sem diferenciar níveis acadêmicos nem áreas do conhecimento por estar concebida para transcender a aula, o currículo, os níveis escolares e o horário de estudos. Isso é possível, metodologicamente, por tomar como referência o ensino baseado na indagação e por estar orientada para o desenvolvimento de projetos por parte dos estudantes com a assessoria dos professores; didaticamente, é possível graças a múltiplas estratégias como oficinas, conferências, vídeofóruns, vinculação a projetos institucionais e internacionais, feiras, atividades lúdicas,observações diurnas e noturnas, uso de software astronômico, entre outras.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:29Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/4360application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4360/3628https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 39 (2015): jul-dic; 83-93AstronomíaAprendizaje autónomoTrabajo por proyectosTrabajo colaborativoLiderazgoMetodología basada en la indagaciónExperiencia de innovación: “Club de astronomía Orión: el conocimiento del universo al alcance de tus manos”Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/5118oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/51182024-01-19 13:02:52.781Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |