Espacios que habitamos: relatos sobre el tránsito por el antiguo Instituto Pedagógico Nacional y la Universidad Pedagógica Nacional actual
This article presents a series of reflections on architecture based on the testimonies of two teachers who studied and worked at the old building of the Instituto Pedagógico Nacional and the current building of Universida Pedagógica Nacional. These reflections will be accompanied by a number of imag...
- Autores:
-
Toro Rodas, Julieta
Sutachán, Clara
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13785
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8531
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13785
- Palabra clave:
- Arquitectura
Relatos
Espacios universitarios
Formación
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_dd76e4d11e7c28d834b5aff136d7a045 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13785 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
spelling |
Toro Rodas, JulietaSutachán, Clara2021-08-02T16:32:38Z2021-08-02T16:32:38Z2017-07-01https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/85312619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/13785This article presents a series of reflections on architecture based on the testimonies of two teachers who studied and worked at the old building of the Instituto Pedagógico Nacional and the current building of Universida Pedagógica Nacional. These reflections will be accompanied by a number of images that are complemented by part of the history that took place in this space and that shows how inhabiting that space is perceived, the teachers’ relationship with it, their experiences there, and how studying and working there influenced or not some of their life decisions regarding their academic career. These stories, along with those of other graduates of the school and some of the university’s current students are part of the work on school architecture that the authors develop as a teaching practice in the Colombian Pedagogical Museum of Universidad Pedagógica Nacional.En este artículo se presentan reflexiones sobre arquitectura de acuerdo con los testimonios de dos maestras que estudiaron y trabajaron en la construcción antigua del Instituto Pedagógico Nacional y en la actual edificación de la Universidad Pedagógica Nacional. Dichas reflexiones estarán acompañadas de imágenes que se complementan con parte de la historia que se ha tejido en dicho espacio y que deja ver la percepción que se tiene de este en cuanto a su habitar, la relación de estas maestras con él, sus vivencias allí y la manera como su paso por él influyó o no en algunas de las decisiones de vida que tomaron luego de su recorrido académico. Estos relatos, junto con los de otras egresadas del colegio y de algunos estudiantes actuales de la Universidad forman parte del trabajo sobre arquitectura escolar que las autoras desarrollan como práctica docente en el Museo Pedagógico Colombiano de la Universidad Pedagógica Nacional.Neste artigo, apresentam-se reflexões sobre arquitetura segundo os testemunhos de duas professoras que estudaram e trabalharam na construção antiga do Instituto Pedagógico Nacional e na atual edificação da Universidade Pedagógica Nacional. Essas reflexões contêm imagens que complementam parte da história tecida nesse espaço e que permite ver a percepção que se têm dele no tocante a seu habitar, a relação dessas professoras com ele, suas vivências alí e a forma como sua experiência nesse lugar influiu ou não em algumas das decisões de vida que tomaram depois de sua experiência acadêmica. Esses relatos, assim como os de outras graduadas do colégio e de alguns estudantes atuais da Universidade, fazem parte do trabalho sobre arquitetura escolar que as autoras desenvolvem como prática docente no Museu Pedagógico Colombiano da Universidade Pedagógica Nacional.Made available in DSpace on 2021-08-02T16:32:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:38Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/8531application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8531/6474https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 5 Núm. 43 (2017): Jul- Dic; 133-146ArquitecturaRelatosEspacios universitariosFormaciónEspacios que habitamos: relatos sobre el tránsito por el antiguo Instituto Pedagógico Nacional y la Universidad Pedagógica Nacional actualArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/13785oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/137852024-01-19 13:02:44.425Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Espacios que habitamos: relatos sobre el tránsito por el antiguo Instituto Pedagógico Nacional y la Universidad Pedagógica Nacional actual |
title |
Espacios que habitamos: relatos sobre el tránsito por el antiguo Instituto Pedagógico Nacional y la Universidad Pedagógica Nacional actual |
spellingShingle |
Espacios que habitamos: relatos sobre el tránsito por el antiguo Instituto Pedagógico Nacional y la Universidad Pedagógica Nacional actual Arquitectura Relatos Espacios universitarios Formación |
title_short |
Espacios que habitamos: relatos sobre el tránsito por el antiguo Instituto Pedagógico Nacional y la Universidad Pedagógica Nacional actual |
title_full |
Espacios que habitamos: relatos sobre el tránsito por el antiguo Instituto Pedagógico Nacional y la Universidad Pedagógica Nacional actual |
title_fullStr |
Espacios que habitamos: relatos sobre el tránsito por el antiguo Instituto Pedagógico Nacional y la Universidad Pedagógica Nacional actual |
title_full_unstemmed |
Espacios que habitamos: relatos sobre el tránsito por el antiguo Instituto Pedagógico Nacional y la Universidad Pedagógica Nacional actual |
title_sort |
Espacios que habitamos: relatos sobre el tránsito por el antiguo Instituto Pedagógico Nacional y la Universidad Pedagógica Nacional actual |
dc.creator.fl_str_mv |
Toro Rodas, Julieta Sutachán, Clara |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Toro Rodas, Julieta Sutachán, Clara |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Arquitectura Relatos Espacios universitarios Formación |
topic |
Arquitectura Relatos Espacios universitarios Formación |
description |
This article presents a series of reflections on architecture based on the testimonies of two teachers who studied and worked at the old building of the Instituto Pedagógico Nacional and the current building of Universida Pedagógica Nacional. These reflections will be accompanied by a number of images that are complemented by part of the history that took place in this space and that shows how inhabiting that space is perceived, the teachers’ relationship with it, their experiences there, and how studying and working there influenced or not some of their life decisions regarding their academic career. These stories, along with those of other graduates of the school and some of the university’s current students are part of the work on school architecture that the authors develop as a teaching practice in the Colombian Pedagogical Museum of Universidad Pedagógica Nacional. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2017-07-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:38Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:38Z |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8531 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13785 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8531 http://hdl.handle.net/20.500.12209/13785 |
identifier_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8531/6474 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 5 Núm. 43 (2017): Jul- Dic; 133-146 |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814445156724637696 |