Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural.

This article presents some of the main results of the research titled as “superior intercultural Education: searching the intercultural university”. This is based on the study and the critical analysis of emerging intercultural universities in our contemporary context characterized, in words of Wall...

Full description

Autores:
Medina Bejarano, Roberto
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad Pedagógica Nacional
Repositorio:
Repositorio Institucional UPN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4922
Acceso en línea:
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/2284
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4922
Palabra clave:
Interculturalidad
Educación superior
Saberes
Conocimiento
Diversidad cultural
Universidad
Educación intercultural
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id RPEDAGO2_d90efdd9a8e7f9ef551f72ea151332e9
oai_identifier_str oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4922
network_acronym_str RPEDAGO2
network_name_str Repositorio Institucional UPN
repository_id_str
spelling Medina Bejarano, Roberto2013-06-29https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/228410.17227/01224328.22842619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/4922This article presents some of the main results of the research titled as “superior intercultural Education: searching the intercultural university”. This is based on the study and the critical analysis of emerging intercultural universities in our contemporary context characterized, in words of Wallerstein, by the structural crisis of the capitalist world system. In addition, from a hegemonic view, this study widens the understanding of the educational process in the indigenous communities. Thus, this text has reviewed the importance of the different epistemologies and the diversity of ways to produce knowledge in the indigenous communities from Latin America.Este artículo presenta algunos de los resultados de la investigación titulada “Educación superior intercultural: en busca de la universidad intercultural”, en el cual se reflexiona sobre la forma como han ido surgiendo las universidades interculturales en medio del contexto contemporáneo, caracterizado, en palabras de Wallerstein, por la crisis estructural del sistema mundo capitalista. También presenta algunas de las maneras cómo, desde la mirada del pensamiento hegemónico, se ha tratado de comprender e incidir en las dinámicas educativas de los pueblos indígenas. Por tanto, el texto se perfila hacia un reconocimiento de las diversas epistemologías y formas de producir conocimiento propio por parte de los pueblos indígenas de América Latina.Este artigo apresenta alguns dos resultados da pesquisa sobre a “educação superior intercultural: em busca da universidade intercultural”. Ele reflete sobre como as universidades surgiram em meio a contexto contemporâneo caracterizado intercultural, nas palavras de Wallerstein, a crise estrutural do sistema capitalista mundial. Ele também apresenta algumas das formas a partir da perspectiva do pensamento hegemônico tem procurado compreender e influenciar a dinâmica da educação indígena. Portanto, o texto estende a mão para o reconhecimento das epistemologias diferentes e produzir várias formas de auto-conhecimento pelos povos indígenas da América Latina.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:03Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/2284application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/2284/2149https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 34 (2013): ene-jun; 61-76InterculturalidadEducación superiorSaberesConocimientoDiversidad culturalUniversidadEducación interculturalEducación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/4922oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/49222024-01-19 13:02:48.746Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural.
title Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural.
spellingShingle Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural.
Interculturalidad
Educación superior
Saberes
Conocimiento
Diversidad cultural
Universidad
Educación intercultural
title_short Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural.
title_full Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural.
title_fullStr Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural.
title_full_unstemmed Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural.
title_sort Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural.
dc.creator.fl_str_mv Medina Bejarano, Roberto
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Medina Bejarano, Roberto
dc.subject.spa.fl_str_mv Interculturalidad
Educación superior
Saberes
Conocimiento
Diversidad cultural
Universidad
Educación intercultural
topic Interculturalidad
Educación superior
Saberes
Conocimiento
Diversidad cultural
Universidad
Educación intercultural
description This article presents some of the main results of the research titled as “superior intercultural Education: searching the intercultural university”. This is based on the study and the critical analysis of emerging intercultural universities in our contemporary context characterized, in words of Wallerstein, by the structural crisis of the capitalist world system. In addition, from a hegemonic view, this study widens the understanding of the educational process in the indigenous communities. Thus, this text has reviewed the importance of the different epistemologies and the diversity of ways to produce knowledge in the indigenous communities from Latin America.
publishDate 2013
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2013-06-29
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/2284
10.17227/01224328.2284
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2619-6069
0122-4328
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12209/4922
url https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/2284
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4922
identifier_str_mv 10.17227/01224328.2284
2619-6069
0122-4328
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/2284/2149
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Attribution-NonCommercial 4.0 International
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Editorial Universidad Pedagógica Nacional
dc.source.spa.fl_str_mv Nodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 34 (2013): ene-jun; 61-76
institution Universidad Pedagógica Nacional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pedagogica.edu.co
_version_ 1814444891297546240