Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural.
This article presents some of the main results of the research titled as “superior intercultural Education: searching the intercultural university”. This is based on the study and the critical analysis of emerging intercultural universities in our contemporary context characterized, in words of Wall...
- Autores:
-
Medina Bejarano, Roberto
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2013
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4922
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/2284
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4922
- Palabra clave:
- Interculturalidad
Educación superior
Saberes
Conocimiento
Diversidad cultural
Universidad
Educación intercultural
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_d90efdd9a8e7f9ef551f72ea151332e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4922 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
spelling |
Medina Bejarano, Roberto2013-06-29https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/228410.17227/01224328.22842619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/4922This article presents some of the main results of the research titled as “superior intercultural Education: searching the intercultural university”. This is based on the study and the critical analysis of emerging intercultural universities in our contemporary context characterized, in words of Wallerstein, by the structural crisis of the capitalist world system. In addition, from a hegemonic view, this study widens the understanding of the educational process in the indigenous communities. Thus, this text has reviewed the importance of the different epistemologies and the diversity of ways to produce knowledge in the indigenous communities from Latin America.Este artículo presenta algunos de los resultados de la investigación titulada “Educación superior intercultural: en busca de la universidad intercultural”, en el cual se reflexiona sobre la forma como han ido surgiendo las universidades interculturales en medio del contexto contemporáneo, caracterizado, en palabras de Wallerstein, por la crisis estructural del sistema mundo capitalista. También presenta algunas de las maneras cómo, desde la mirada del pensamiento hegemónico, se ha tratado de comprender e incidir en las dinámicas educativas de los pueblos indígenas. Por tanto, el texto se perfila hacia un reconocimiento de las diversas epistemologías y formas de producir conocimiento propio por parte de los pueblos indígenas de América Latina.Este artigo apresenta alguns dos resultados da pesquisa sobre a “educação superior intercultural: em busca da universidade intercultural”. Ele reflete sobre como as universidades surgiram em meio a contexto contemporâneo caracterizado intercultural, nas palavras de Wallerstein, a crise estrutural do sistema capitalista mundial. Ele também apresenta algumas das formas a partir da perspectiva do pensamento hegemônico tem procurado compreender e influenciar a dinâmica da educação indígena. Portanto, o texto estende a mão para o reconhecimento das epistemologias diferentes e produzir várias formas de auto-conhecimento pelos povos indígenas da América Latina.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:03Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/2284application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/2284/2149https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 34 (2013): ene-jun; 61-76InterculturalidadEducación superiorSaberesConocimientoDiversidad culturalUniversidadEducación interculturalEducación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/4922oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/49222024-01-19 13:02:48.746Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural. |
title |
Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural. |
spellingShingle |
Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural. Interculturalidad Educación superior Saberes Conocimiento Diversidad cultural Universidad Educación intercultural |
title_short |
Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural. |
title_full |
Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural. |
title_fullStr |
Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural. |
title_full_unstemmed |
Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural. |
title_sort |
Educación superior intercultural : en busca de la universidad intercultural. |
dc.creator.fl_str_mv |
Medina Bejarano, Roberto |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Medina Bejarano, Roberto |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Interculturalidad Educación superior Saberes Conocimiento Diversidad cultural Universidad Educación intercultural |
topic |
Interculturalidad Educación superior Saberes Conocimiento Diversidad cultural Universidad Educación intercultural |
description |
This article presents some of the main results of the research titled as “superior intercultural Education: searching the intercultural university”. This is based on the study and the critical analysis of emerging intercultural universities in our contemporary context characterized, in words of Wallerstein, by the structural crisis of the capitalist world system. In addition, from a hegemonic view, this study widens the understanding of the educational process in the indigenous communities. Thus, this text has reviewed the importance of the different epistemologies and the diversity of ways to produce knowledge in the indigenous communities from Latin America. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2013-06-29 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/2284 10.17227/01224328.2284 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4922 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/2284 http://hdl.handle.net/20.500.12209/4922 |
identifier_str_mv |
10.17227/01224328.2284 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/2284/2149 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 34 (2013): ene-jun; 61-76 |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814444891297546240 |